Aprilia RS 125 02 tänder ej

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
hej, köpte för någon dag sedan en rs125a, som ej vill starta
den har gnista, den får soppa.
har även provat med startgas, den är avstrypt vet ej riktigt hur.
märkte även att tändstiftet han väldigt liten elektrod? (heter de det?)
tändstiftet var något brs 10 något, vet ej heller vilken distans det ska vara på tändstiftet osv.
någon som haft liknande problem alt vet någon lösning.
Mvh Fredrik

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
bmw m1000r
HEH! har haft samma problem en gång! visade sig att den hade skurigt rätt ordentligt! :) ledsen...ta bort toppen och kolla.

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
ok får ta mig en titt, var kan jag hitta kolv, cylinder till rs 125an? och ungefär hur mkt kostar det? : /

x4riz

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Aprilia mx 125 -04
Om Tändstiftet ser dåligt ut så testa byt, kan vara så att den inte klarar av att ge gnista när den sitter i toppen pga trycket som bildas.

Billiga cylinderkit kan du nog hitta på eBay för 1000-1500

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
kollade cylinder och kolv var några märken men inge farligt kunde heller inte känna några repor, plockade ihop allt igen , kollade reeds membran, förgasare, men efter att ha plockat ihop allt så startade den konstigt nog, var väldigt vit rök, men antagligen pga all bensin i avgasröret då jag i princip hällde ur en deciliter därifrån.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
varför sån panik med att riva? om den ryker vitt nu och du inte bytt topplockspackning kan det vara så att du får in vatten i cylindern...

Vad har du för stift? vissa stift har jäkligt liten elektrod, och skall vara så. kolla formen på elektrod och bygeln, bra skick? annars byt.

till nästa gång kan du kolla om den skurit genom att göra ett kompprov.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Du märker rätt fort om den skurit, tänder den så har den inte skurit!

Min rs 125 hade dåligt stift efter den stått ett tag, då vägrade den starta, man kunde inte ens springa igång den. Så testa att byta stift och läs på i manualen vad distansen ska vara.

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
distansen ska vara 0.7 enligt manualen, eftersom jag endast startade den lite fort utan vatten i så tror jag inte att vatten kommit in i cylindern, ska köpa nytt tändstift så förhoppningsvis blir det bra :)

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
ok fått igång rsn men nu så flödar den, den får alldeles för mycket soppa, verkar som flottören inte funkar riktigt då det även rinner ur avrinningsslangen, någon som vet vad som kan vara tokigt?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
ok fått igång rsn men nu så flödar den, den får alldeles för mycket soppa, verkar som flottören inte funkar riktigt då det även rinner ur avrinningsslangen, någon som vet vad som kan vara tokigt?

Kan vara hål i flottören.

Min Lifan motor som jag hade på flakmoppen läckte som ett såll rätt ofta i början. Mest efter jag hade vält mopeden på sidan dock.

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
visade sig att flottören var full av soppa så att den inte tryckte upp tillräckligt och därav inte tätade så blir en ny flottör då.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
visade sig att flottören var full av soppa så att den inte tryckte upp tillräckligt och därav inte tätade så blir en ny flottör då.

Hah. Jag hade rätt då :D

En flottör är ju ingenting. Själv måste man skaffa damasker till framdämparna. 2 par. 1 par kostar 300 spänn.

Last edited:

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
hittade inget hål så antagligen är det något pytte, ska ändå beställa hastighetsmätar vajer osv så beställde en ny

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Onödigt att köpa ny flottör om den inte läcker. Kolla så att flottörnålen är tät.

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
nålen är tät, kommer däremot bensin in i flottören så att den blir för tung och därav inte kan trycka åt nålen tillräckligt för att täta

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Min RussianStroker R.S.125ml hade skurit rejält pga. ytrost på kolvuppstötarfjädern o så fort sidostödet vädrat saltdimma i hamnen i Murmansk, helt ovetandes medans ja käka mellis med mina alteregon. Den totalvägrade att starta upp trots Ivan Drago spakade kick, o man kunde verkligen inte springa igång den sade Rocky Balboa bestämt o med andan i halsen/lätt näsblod. Mitt tips till alla 125-åkare är att byta stiftet o ställa in perfekt elektrodgap, det hjälpte iaf. mig ur min krissituation i främmande land...a true story...The End...:tummenupp

Humor, det gillar vi!! :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...