Aprilia rs 125 -97 importhoj

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
AndersJohansson skrev:
Ok vad är det för fel på den gammla då?
Men ring till Starol ( www.starol.se) eller Avamc (www.avamc.se) dom kan nog fixa fram... vad det kostar vet jag inte...

Jag har 2 hojar jag kollar på, aprilior dåda 2, rs 125 -97, den ena är tyskimport och gör 140, men ett dåligt packat gaffelben, och den andra är svensksåld med 00 motor och men trasig hastighetsmätare, Så jag tänkte ta reda på lite hur mycket de kostar att lappa ihop dom båda.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Saabmosare skrev:
Jag har 2 hojar jag kollar på, aprilior dåda 2, rs 125 -97, den ena är tyskimport och gör 140, men ett dåligt packat gaffelben, och den andra är svensksåld med 00 motor och men trasig hastighetsmätare, Så jag tänkte ta reda på lite hur mycket de kostar att lappa ihop dom båda.

-97 kostar 150kr och lite tid att få ihop bra. Avgasporten måste gå lätt och ställas in så funkar den.. Packboxar till framgaffeln kostar 50kr och olja 100kr. Sen bara ut och mecka.

-00 kostar rutn 300kr för en ny vajer. Sen är den klar..

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DJM skrev:
-97 kostar 150kr och lite tid att få ihop bra. Avgasporten måste gå lätt och ställas in så funkar den.. Packboxar till framgaffeln kostar 50kr och olja 100kr. Sen bara ut och mecka.

-00 kostar rutn 300kr för en ny vajer. Sen är den klar..

du får de att låta så enkelt :tummenupp

den första visste han ju inte vad det var för fel det kan ju vara skabig kolv eller liknade och cykel nr 2 den hade trasig hastighetsmätare inte wire

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
RS "Alex" skrev:
du får de att låta så enkelt :tummenupp

den första visste han ju inte vad det var för fel det kan ju vara skabig kolv eller liknade och cykel nr 2 den hade trasig hastighetsmätare inte wire

njaa, det tror jag ej. Det beror hur den drar. Om den får bra drag vid 8tusen så funkar allt bra..

Alltså en rs går inte så mycket fortare. Man får verkligen sega upp den efter 140..

Men en hastighetsmätare kan inte bara gå sönder sådär. Det måste vara att vajern är av.. Om dom inte har kraschat den eller spelat golf med den..

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Nr1 i var de drag i sa han men den orkade inte vara ur på 6:an. Porten? Och att byta packboxar är inte så svårt som de låter eller?

Nr 2, hade nått knepigt fel med mätaren, de är dreven i motorn där vajern sitetr som är paj trodde han, inge fel på mätare eller vire iaf. sen viste han inte hur långt kolven och de hade gått, bara tt de var fina. Vilken tror ni man bör satsa på, Nr 2 hade nya dyra däck och 00 motor,

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Saabmosare skrev:
Nr1 i var de drag i sa han men den orkade inte vara ur på 6:an. Porten? Och att byta packboxar är inte så svårt som de låter eller?

Nr 2, hade nått knepigt fel med mätaren, de är dreven i motorn där vajern sitetr som är paj trodde han, inge fel på mätare eller vire iaf. sen viste han inte hur långt kolven och de hade gått, bara tt de var fina. Vilken tror ni man bör satsa på, Nr 2 hade nya dyra däck och 00 motor,

nej det är väldigt enkelt på rs:en att byta packboxar.

Nej om den inte orkar varva ur på 6:an men det har alla svårt för.

dreven i motorn? hastighetsmätaren går till framhjulet och varvmätaren är elektrisk. Så ingen har kontakt med motorn sådär..

Kolvarna håller länge men runt 1000-1500mil kan man byta..

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
DJM skrev:
nej det är väldigt enkelt på rs:en att byta packboxar.

Nej om den inte orkar varva ur på 6:an men det har alla svårt för.

dreven i motorn? hastighetsmätaren går till framhjulet och varvmätaren är elektrisk. Så ingen har kontakt med motorn sådär..

Kolvarna håller länge men runt 1000-1500mil kan man byta..

ok, den orar inre ens varva så man kan köra på 6:an bara 5:an.

Ok, då är de nått vid framhjuylet som var tjall på, hen pratade en massa, Men Är nån av dessa hojer ett bra köp då tror du? eller jag byter mot min epa.. Så ett bra byte blir de då?

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
DJM skrev:
njaa, det tror jag ej. Det beror hur den drar. Om den får bra drag vid 8tusen så funkar allt bra..

Alltså en rs går inte så mycket fortare. Man får verkligen sega upp den efter 140..

Men en hastighetsmätare kan inte bara gå sönder sådär. Det måste vara att vajern är av.. Om dom inte har kraschat den eller spelat golf med den..

Finns strypt RS/NSR som gör runt 140 enligt mätaren.
Finns inget som säger att det är en FP cykel....

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Saabmosare skrev:

Har du länkar till annonserna?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
den första skulle kunna ha kvadad motor vilket han bli dyyyyrt den andra kan ha gått 10000 mil det vet du inte ... så mit råd är att sattsa på något annat :tummenupp

köp min :tummenupp

nemen ärligt leta nått annat

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
AndersJohansson skrev:
Har du länkar till annonserna?

Har en länk,
5464520.htm
Han ville bara bli ev med den nu sa han för den hade kronglat mycket med motor och de hade blivit dyrt, 00 motor som han inte vet hur långt den gått, kolv "såg" bra ut när han kollade, den var de nått med mätaren med, och de var inte fel på vajern eller mätaren så de måste ju vara vid hjulet då, DEn var tysk den med fick jag veta häromdag, 2700mil har hojen gått.. DEn här fick jag med gamla motorn med och så sitetr de lite godis som minniblink mm, mya däck som synes också..

Den andra 1700 mil, ny kolv vid 1500 ocg servad med div. saker då. Ett gaffelben läker, och inget orginalsystem finns, gör 140 med ostrypt cdi och trimsystem :S Han säger att avgasporten är urkopplad den orkar typ inte gå på 6:an säger han, den hade även en större repa på ena sidan, från nån fort av avloppsledning när han rullade ur garaget en dag.
9anzpf.jpg

Dom 2 är de, men funderar på om jag kanske ska skippa båda och leta en annan.

Last edited:

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Saabmosare skrev:
Har en länk Han ville bara bli ev med den nu sa han för den hade kronglat mycket med motor och de hade blivit dyrt, 00 motor som han inte vet hur långt den gått, kolv "såg" bra ut när han kollade, den var de nått med mätaren med, och de var inte fel på vajern eller mätaren så de måste ju vara vid hjulet då, DEn var tysk den med fick jag veta häromdag, 2700mil har hojen gått.. DEn här fick jag med gamla motorn med och så sitetr de lite godis som minniblink mm, mya däck som synes också..

""Ville bara bli ev med den nu sa han för den hade kronglat mycket med motor ""
Ja det låter ju inte sådär jätte bra direkt. Om han hade fixat iordningen den riktigt och han inte var orolig att det skulle gå sönder något mer skulle han nog inte sagt så... Om han nu inte ska köpa en större hoj kanske?

Sedan att däcken är bra är värt många 1000-lappar :tummenupp

Saabmosare skrev:
Den andra 1700 mil, ny kolv vid 1500 ocg servad med div. saker då. Ett gaffelben läker, och inget orginalsystem finns, gör 140 med ostrypt cdi och trimsystem :S Han säger att avgasporten är urkopplad den orkar typ inte gå på 6:an säger han, den hade även en större repa på ena sidan, från nån fort av avloppsledning när han rullade ur garaget en dag.

Dom 2 är de, men funderar på om jag kanske ska skippa båda och leta en annan.

Kvitto på det eller?
Men be att han kopplar in avgasporten då så att den blir ostrypt/fulleffekt.
Om han inte vill göra det så är det nog något annat som är felet...

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Vet inte om de var den gamla motorn som kronglade bara heller, eller om den nya är bra nu, men fortfarande så vet ingen hur långt den gått,

Osäker på om han hade kvitton, Bad att han skulle koppla in den, och han sa att han skulle kola på de, enligt han hade den gått 180km/h när förra ägaren hade den, Men den får jag väll inge igenom bes om jag inte har orginalsystemet?

SKa byta mot min a-traktor med båda, men de kanske är bättre att jag säljer den och köper en annan hoj? Eller vad tror ni? Hittat en 99 rs utag. 01 870mil 29 000:- Bättre att sälja den kanske?

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Aprilia RS125 -98
Min RS är en 98 och såld i sverige och är ostrypt i cdi boxen, ikopplad avgasport och den fungerar och är inställd, något trottelstopp finns inte och den gör bara 130km/h så jag tror jag har något knepigt avgassystem på?

//Matte

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Matte_Aprilia skrev:
Min RS är en 98 och såld i sverige och är ostrypt i cdi boxen, ikopplad avgasport och den fungerar och är inställd, något trottelstopp finns inte och den gör bara 130km/h så jag tror jag har något knepigt avgassystem på?

//Matte

har du kontrolerat att du har styrsignal till avgasporten [-] från cdi boxen när du kommer upp i 8500??

Det går att köra med kvadad kolv också! har du lyft på cylindern någon gång?

stypt i avgas har jag aldrig hört om men det finns ju hemma pulare :hihi

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Aprilia RS125 -98
RS "Alex" skrev:
har du kontrolerat att du har styrsignal till avgasporten [-] från cdi boxen när du kommer upp i 8500??

Det går att köra med kvadad kolv också! har du lyft på cylindern någon gång?

stypt i avgas har jag aldrig hört om men det finns ju hemma pulare :hihi

Jag har kopplat in en lampa på kontakten under tanken som går till avgasporten och den lyser först starkt vid 8500 sen lite svagare som den ska efter 1 sekund. kolven har gått 100 mil sen jag bytte den och den gick lika illa innan. Enligt ägaren innan ska den vara strypt i avgassystemet men jag har inte hittat något, har givetvis haft bort de.

//Matte

Edit. Vad är de för skillnad på avgassystemen från en 11kw och en 80km/h hoj? Hur ser man villket som är villket isåfall?

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Matte_Aprilia skrev:
Jag har kopplat in en lampa på kontakten under tanken som går till avgasporten och den lyser först starkt vid 8500 sen lite svagare som den ska efter 1 sekund. kolven har gått 100 mil sen jag bytte den och den gick lika illa innan. Enligt ägaren innan ska den vara strypt i avgassystemet men jag har inte hittat något, har givetvis haft bort de.

//Matte

mit förslag är att ta dig till någon som har ett effekt avgas eller org och testa deras :tummenupp något skummt är de ju

edit det ska stå i reg bevis vart den är strypt

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Aprilia RS125 -98
RS "Alex" skrev:
mit förslag är att ta dig till någon som har ett effekt avgas eller org och testa deras :tummenupp något skummt är de ju

edit det ska stå i reg bevis vart den är strypt

Jo jag har en polare med en RS som jag ska få låna röret på någon dag.
Och i reg beviset kan jag inte hitta något om vart den är strypt.

//Matte

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...