Aprilia rs 125, hjälp

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia rs 250
Det är så att man har köpt en aprilia rs 125, 2002:ans modell...

Tycker den är grymt slö på låga varv, det finns inget utan man får varva på kopplingen som satan.

Det som är gjort är att trottelstoppet är borttaget.
cdi boxen är kabeln kapad i.

Allt annar är i gott skick i motorn..
Det enda som inte är gjort är att koppla in den variabla avgasporten..
Men det borde väll inte ge bättre botten? utan bara att den öppnar mer på höga varv och man få mer effekt då?
 

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Gult ljudmonster!
Hellberg skrev:
Det är så att man har köpt en aprilia rs 125, 2002:ans modell...

Tycker den är grymt slö på låga varv, det finns inget utan man får varva på kopplingen som satan.

Det som är gjort är att trottelstoppet är borttaget.
cdi boxen är kabeln kapad i.

Allt annar är i gott skick i motorn..
Det enda som inte är gjort är att koppla in den variabla avgasporten..
Men det borde väll inte ge bättre botten? utan bara att den öppnar mer på höga varv och man få mer effekt då?

frågade exact samma sak igår, de rekommendationer jag fick var att testa att byta från 95oktan till 98... kör du inte på 98 kan du ju testa det..

För övrigt var det någon som sa att apriliorna var jäkligt slöa på låga varv..
 

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia rs 250
Hmmm...
Japp avgasporten är helt stängt...
Men jag ska koppla in avgasporten nu för att få mer topp...
Men det går en vajer ut från porten som jag måste koppla in...
Vart ska den sitta?
 

_Karlstrom

Cross kung
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia rs 125
Min är också väldigt slö på låga varv kommer ungefär vid 6-7000varv och då smäller det på. Jag har bara tagit trottelstoppet på min. Avgasporten vet jag inte.
 

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
det är bara för oss Rs (tvåtakts räser i stort) ägare att inse att dessa maskiner ska köras på höga varv :tomten
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
den variabla avgasporten är väll där för att få optimerat motstånd vid låga varv?! rätta mig om jag har fel...
 

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia rs 250
nja, porttiden på avgasporten höjs när avgasporten öppnar..
högre porttider = effekten ligger på högre varv och mer effekt. dock inte för höga.
 

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Hellberg skrev:
Det är så att man har köpt en aprilia rs 125, 2002:ans modell...

Tycker den är grymt slö på låga varv, det finns inget utan man får varva på kopplingen som satan.

Det som är gjort är att trottelstoppet är borttaget.
cdi boxen är kabeln kapad i.

Allt annar är i gott skick i motorn..
Det enda som inte är gjort är att koppla in den variabla avgasporten..
Men det borde väll inte ge bättre botten? utan bara att den öppnar mer på höga varv och man få mer effekt då?
¨

Aprilia rs 125 är väldigt slö på låga varv... effekten kommer vid 6000-7000 varv...det är inte konstigt. avgasporten gör att det går lite snabbare upp till 6000... om du har en helstrypt 125 rs så får man ofta ligga och vänta 1-2 sek innan den skjuter iväg över 6000....
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Först en sak kör ALDRIG på 95oktan bara 98 enligt experterna.
sen är det så 2t=skit på låga varv det ska varvas för glatta livet, koppla in avg porten och gasa lite så ska du se att det är en helt annan cykel så länge du håller dig över 7800rpm :tummenupp

MEN glöm inte att bestycka om förgasaren då den kommer att bli helt "ostrypt" vilket gör att det lilla 120 munstycket som sitter orginal inte kommer att orka pyttsa ut tillräckligt med olja, och i tvåtakt så får ju cylinder och kolv sin smörjning från just oljeblandade bensinen, så risken är överhängande stor att det skär om du inte går ipp i just huvudmunstycket.


lycka till :tummenupp
 

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
rs125:a
Jag kör just nu på 95 oktan och min avgasport är inte inkopplad.. Fast i övrigt är den helt avstrypt. Jag kollade på stiftet häromdan och då såg det ut som om den fick lite mer än tillräckligt med bränsle (lite svart-brunt oljigt) då behöver jag itne byta munstycke eller?

Fast jag tycker itne att den är så seg, snarare så att den drar som fan vid ungefär 8000 varv sen kan man ju växla vid 11000 så kommer nästa växel automatiskt på 8000.
 

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha FZR 600-91
shoik skrev:
MEN glöm inte att bestycka om förgasaren då den kommer att bli helt "ostrypt" vilket gör att det lilla 120 munstycket som sitter orginal inte kommer att orka pyttsa ut tillräckligt med olja, och i tvåtakt så får ju cylinder och kolv sin smörjning från just oljeblandade bensinen, så risken är överhängande stor att det skär om du inte går ipp i just huvudmunstycket.

Har inte en modern tvåtaktare separatsmörjning ? :hihi
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
secondsky skrev:
man ska klöra på 98 annars går den skit..de är en "TÄVLINGS MC..."


du säger det? har kör alltid på 95, har testat 98 några gånger men man märker ingenting, bara slöseri med pengar.
 

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha FZR 600-91
shoik skrev:
jo, och den går in till förgasaren där den blandas med bensin och luft... :va :kocko :rofl

ledsen... trodde den tillsattes efter förgasare, därför uppfattade jag det som att han hade oljeblandat i tanken :huvet
 

MaXiZZ

köp min hojj.
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Huddinge, Stockholm
Hoj
nada.
shoik skrev:
Först en sak kör ALDRIG på 95oktan bara 98 enligt experterna.
sen är det så 2t=skit på låga varv det ska varvas för glatta livet, koppla in avg porten och gasa lite så ska du se att det är en helt annan cykel så länge du håller dig över 7800rpm :tummenupp

MEN glöm inte att bestycka om förgasaren då den kommer att bli helt "ostrypt" vilket gör att det lilla 120 munstycket som sitter orginal inte kommer att orka pyttsa ut tillräckligt med olja, och i tvåtakt så får ju cylinder och kolv sin smörjning från just oljeblandade bensinen, så risken är överhängande stor att det skär om du inte går ipp i just huvudmunstycket.


lycka till :tummenupp

hmm, jag har 120 munstycke på min och är helt ostryp.. går hur bra som helst! har alltid kört så.. så det är väll inte ett måste? :S
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top