Aprilia rs 125, hjälp

MaXiZZ

köp min hojj.
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Huddinge, Stockholm
Hoj
nada.
shoik skrev:
ja ja nämen det fungerar säkert, har du en importhoj?
men du bör bestycka om

joo, en tysk sådan.. men jag har kollat stifftet många gånger, aldrig varit någon tendens på att den ska få för lite, därimor att den går för mycket isf..så jag tror inte det behövs..fast den kanske går bättre med större munstycke? :rolleyes:
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
MaXiZZ skrev:
joo, en tysk sådan.. men jag har kollat stifftet många gånger, aldrig varit någon tendens på att den ska få för lite, därimor att den går för mycket isf..så jag tror inte det behövs..fast den kanske går bättre med större munstycke? :rolleyes:

en tysk det har jag också och då sitter det en 34mm förgasare och med all sannolikhet så gör det även på din. och därför om du har 120 munsycke så levererar den mer luft bränsle olja än vad en orginal 28mm gör.
det skilljer ju 6mm på förgasaren.

och därför behöver inte du gå upp i huvudmunstycke.
:7peta
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
shoik skrev:
en tysk det har jag också och då sitter det en 34mm förgasare och med all sannolikhet så gör det även på din. och därför om du har 120 munsycke så levererar den mer luft bränsle olja än vad en orginal 28mm gör.
det skilljer ju 6mm på förgasaren.

och därför behöver inte du gå upp i huvudmunstycke.
:7peta
Men det behöver jag :D
 

aprilia_driver

älskar allt med motor
Gick med
18 Jul 2004
Ort
uppsala
Hoj
Aprilia RS 125-01 (arrow effekt system! rörlig avgasport:) khan 36mm förgasare)
man ska alltid köra på 98oktan...! det kanske inte känns nån skillnad men motorn får en längre livslängs... alltså motorn håller längre om du kör på 98... jag körde också på 95 förut tillslut så skar den pga detta... jag tog den till en nicasilspecialist i stockholm och han konstaterade att de va för att jag körde på 95 som den hade skurit... och den killen kunde sina grejor han hade kört roadracing i hela sinn liv...

satt börja tanka 98!!!


mvh
putte
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
aprilia_driver skrev:
man ska alltid köra på 98oktan...! det kanske inte känns nån skillnad men motorn får en längre livslängs... alltså motorn håller längre om du kör på 98... jag körde också på 95 förut tillslut så skar den pga detta... jag tog den till en nicasilspecialist i stockholm och han konstaterade att de va för att jag körde på 95 som den hade skurit... och den killen kunde sina grejor han hade kört roadracing i hela sinn liv...

satt börja tanka 98!!!


mvh
putte

går din aprilia bra? vad toppar den? :D :tuttar
 

aprilia_driver

älskar allt med motor
Gick med
18 Jul 2004
Ort
uppsala
Hoj
Aprilia RS 125-01 (arrow effekt system! rörlig avgasport:) khan 36mm förgasare)
Mr_Malossi skrev:
går din aprilia bra? vad toppar den? :D :tuttar
jo den går väl bra... tyvär så är den inne på lagning pga en idiot som inte blinkade när han svängde vänster :mad: den går ca 180km/h.... vad toppar din då?



mvh
putte
 

MaXiZZ

köp min hojj.
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Huddinge, Stockholm
Hoj
nada.
shoik skrev:
en tysk det har jag också och då sitter det en 34mm förgasare och med all sannolikhet så gör det även på din. och därför om du har 120 munsycke så levererar den mer luft bränsle olja än vad en orginal 28mm gör.
det skilljer ju 6mm på förgasaren.

och därför behöver inte du gå upp i huvudmunstycke.
:7peta

Nej!, jag har en 28mm fugge.. :3freak
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Hej!
Det är en effektsvacka någon stans mellan 4500-5500rpm skulle ja tro på din hoj. Skruva bort bakkutsen, kåpa och passagerar sadel. Där finns två boxar en är cdi boxen o den andra är boxen för den variabla avgas porten. Titta på motsatta sida av laddhärvan o ch där ska de finnas en svart lite hårdare typ av Silicon massa.
Man ska pilla längs med långsidorna då det är längs med ena långsidan som den så kallade metall bryggan infinner sig. I botten ligger ett kretskort och ut från den går den lilla metall bryggan, klipp av bryggan och se till att ändarna inte nuddar varandra.
Då kommer strypningen mellan 4500-6500 rpm försvinna o du får en ren acceleration.
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
hmm.. jag har för mig att det rekommenderas i typ handboken att man använder 95..? den kan ju inte skära pga det..? vet absolut inte säkert, bara nåt ja har fått för mig men kanske inte är så.. :) btw jag ska nog börja tanka med 98 :)
Edit: Vad menas med "spika" som jag läste nånstans här i tråden?
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Hej!
Det är en effektsvacka någon stans mellan 4500-5500rpm skulle ja tro på din hoj. Skruva bort bakkutsen, kåpa och passagerar sadel. Där finns två boxar en är cdi boxen o den andra är boxen för den variabla avgas porten. Titta på motsatta sida av laddhärvan o ch där ska de finnas en svart lite hårdare typ av Silicon massa.
Man ska pilla längs med långsidorna då det är längs med ena långsidan som den så kallade metall bryggan infinner sig. I botten ligger ett kretskort och ut från den går den lilla metall bryggan, klipp av bryggan och se till att ändarna inte nuddar varandra.
Då kommer strypningen mellan 4500-6500 rpm försvinna o du får en ren acceleration.

tråden är över 2 år gammal han uppskattar nog hjälpen
 

SkogsBjorneN

Mr.Chillo!
Gick med
30 Oct 2006
Ort
Skövde
Hoj
Grc RSR -01, Husqvarna WR 240 -84
917607 man ska klöra på 98 annars går den skit..de är en "TÄVLINGS MC..."
Vet ni som uttalar er ens vad skilnaden är på 95 och 98 oktan?? det verkar ite så...

Oktan talet avgör tändvilligheten på bensin eller andra ämnen, en motor tar absolut ingen som hellst skada av att köras på 95 oktan och den går absolut inte "SKIT" bara för det. sen skulle jag också vilja veta hur du definerar en "tävlings mc"
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Vet ni som uttalar er ens vad skilnaden är på 95 och 98 oktan?? det verkar ite så...

Oktan talet avgör tändvilligheten på bensin eller andra ämnen, en motor tar absolut ingen som hellst skada av att köras på 95 oktan och den går absolut inte "SKIT" bara för det. sen skulle jag också vilja veta hur du definerar en "tävlings mc"

RS är ju en "tävlings MC" enligt honom.. jag kollade hans tidigare inlägg och han har tydligen en RS med 47hk och den toppar 199 på mätaren :yoparty :yoparty :yoparty
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Vet ni som uttalar er ens vad skilnaden är på 95 och 98 oktan?? det verkar ite så...

Oktan talet avgör tändvilligheten på bensin eller andra ämnen, en motor tar absolut ingen som hellst skada av att köras på 95 oktan och den går absolut inte "SKIT" bara för det. sen skulle jag också vilja veta hur du definerar en "tävlings mc"

du verkar ha lite vett bakom pannbenet :p kan du svara på min fråga?? liiite längre upp ;)
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Vet nån föresten vad det är för skillnad mellan Rs 125 & Rs 125 replica ??
 

SkogsBjorneN

Mr.Chillo!
Gick med
30 Oct 2006
Ort
Skövde
Hoj
Grc RSR -01, Husqvarna WR 240 -84
du verkar ha lite vett bakom pannbenet :p kan du svara på min fråga?? liiite längre upp ;)

vett å vett, nu tar du allt i :p du kanske ångrar dig när du ser att jag river upp en 1 månad gammal tråd bara för att svara på en fråga här xD

men men, antar att du ville veta vad "spika" var för ngt? Jag ska ärligt säga att jag själv inte är helt säker på det faktiskt, men jag har alltid haft uppfattningen av att när man spikar en motor så varvar man helt enkelt mer än hmm nyttigt så att kolven går 2 takter utan att ngn bränsle/luftblandning tillförs... Alltså kolven far upp i ett vakum vilket gör att det inte är ngt motstånd, alltså utsätts vevstaken för hemska krafter och kan ge vika...

Rätta mig gärna ni experter ;)

//Björn
 

matger

Roadracing!
Gick med
24 May 2007
Ort
kalix
Hoj
hoj av någe slag
http://www.navero.co.uk/rs125zone/tuning.htm

Use a good quality 100% Synthetic Oil, preferably Silkolene Comp 2+, Motul 600, Castrol TTS or Shell Advance VSX RacingX or M

Change the original spark plug for a better one, for instance an NGK B10EG or B10EG-V

Use 98 octane fuel

Every 4000KM, de-carbonise the cylinder and clean the exhaust valve to ensure smooth running

Use a good quality synthetic gearbox oil like Motul, Castrol or Mobil

Oil the with Chain WAX every 250KM

Clean the bike and perform regular maintenance on it (like oiling cables, etc..)

hittade ganska bra tips härifrån, även var alla strypningar sitter !

Li_G ang replican så skulla jag tippa att det är som yamahas replicor av aeroxen som är en kopia av känd roadracer i detta fall "rossi replica" som är utrustad med bättre fjädring och kolfiber detaljer, här är aprilias senaste replica av lorenzo http://www.scigacz.pl/cache/imgs/_7...Milan_2006/Aprilia_RS_125_Lorenzo_Replica.jpg
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
http://www.navero.co.uk/rs125zone/tuning.htm

Use a good quality 100% Synthetic Oil, preferably Silkolene Comp 2+, Motul 600, Castrol TTS or Shell Advance VSX RacingX or M

Change the original spark plug for a better one, for instance an NGK B10EG or B10EG-V

Use 98 octane fuel

Every 4000KM, de-carbonise the cylinder and clean the exhaust valve to ensure smooth running

Use a good quality synthetic gearbox oil like Motul, Castrol or Mobil

Oil the with Chain WAX every 250KM

Clean the bike and perform regular maintenance on it (like oiling cables, etc..)

hittade ganska bra tips härifrån, även var alla strypningar sitter !

Li_G ang replican så skulla jag tippa att det är som yamahas replicor av aeroxen som är en kopia av känd roadracer i detta fall "rossi replica" som är utrustad med bättre fjädring och kolfiber detaljer, här är aprilias senaste replica av lorenzo http://www.scigacz.pl/cache/imgs/_7...Milan_2006/Aprilia_RS_125_Lorenzo_Replica.jpg





OMFG va snygg den va. kom dom med nya kåpor på 07an oxå lr ede nåt special på denna lr e de jag som e dum i hövvet å inte ser skillnad på vanliga och denna?


BTW. måste grattulera till ett fett trådlyft grabbs. först 2 år:p sen ett tappert försök på 1 månad :tummenupp


En sak till ang mitt citat. vadå byta stift till ett bättre? nån som kan utveckla? ger det effekt lr va? (nu känner jag mej jävligt dum men men, får väl skylla på att jag e trött).
 

matger

Roadracing!
Gick med
24 May 2007
Ort
kalix
Hoj
hoj av någe slag
OJ sorry för trådlyftet ;S får skylla på att jag var trött då jag me, ang tändstiftet så tror jag det har att göra med maximal förbränning vilket ger jämnare gång, längre livsläng och mindre avlagringar.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top