Aprilia Rs 125 lite problem :S

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Tjena. Köpte den i slutet på förra säsongen och hann inte köra särskillt mycket. Den har stått i ett kallgarage. Tog ut den idag och satte i det nyladdade batteriet. Har lite saker jag undrar över om det verkligen ska vara så. Den är strypt (11kw) och strypningarna ska inte tas bort. Alla "problem" var där förra året också.
1. När man står i en inte så jättebrant uppförsbacke och ska köra iväg lite försiktigt går det inte. Släpper man kopplingen och möter med gas känner man att den börjar kämpa. Sen är det som om den bara bruddlar eller vad man ska säga. Asså som om den fick galet mycket bensin. Enda sättet att komma iväg är att varva rätt så mycket och gubbköra (slira som faan på kopplingen). Varför är det så? Ska det va så?

2. När man står stilla och ska accelerera måste man slira så jävla mycket på kopplingen. Känns lite synd då man inte får ut all kraft och det sliter ju. Om man varvarar upp och släpper snabbt så tappar den all kraft liksom och ljudet är dovt. Har alltid trott att CDI-boxen dödar varvtalet men skulle förvåna mig om det e så då det leder till en fett jobbig körstil. Antar att detta hör ihop med problem 1. Kan det vara så att den dränks i bensin?

3. När man har fått upp lite fart och släpper kopplingen och drar på rejält. Så börjar den hacka liksom. Den liksom får en massa kraft tappar allt i 1 sek och får kraft i 1 sek och om och om igen. Som om det var en känguru i tanken. Återigen varför?

Skulle uppskatta enormt om någon ville hjälpa mig! E stört sugen att komma igång på riktigt.
Hälsningar Ian!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har du provat att tömma förgasaren. Dvs ta bort muttern under förgasaren så soppan får rinna ut och kanske göra rent flotörkoppen?

För att utesluta vatten så hade då jag slagit i en liten skvätt k-sprit i tanken.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
töm tank och förgasare och i med fräsch bensin, sen bestycakr du om förgasaren tills den går rent :) börja med större huvudmunstycke o se om det hjälper
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Okej låter bra! Men kan detta lösa alla 3 problem ocj inte bara att den hackade? Asså problem 1 och 2 är dem pga av en strypning som liksom dödar varvtalet? Eller är det något fel?
Tack för svaren
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Okej låter bra! Men kan detta lösa alla 3 problem ocj inte bara att den hackade? Asså problem 1 och 2 är dem pga av en strypning som liksom dödar varvtalet? Eller är det något fel?
Tack för svaren

nej det har med felbestyckning att göra från det du beskriver :)
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Okej. Vad innebär det att stycka om förgasaren? vad behöver jag?
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Vadå?! Det är ju CDI-boxen som gör att den blödrar på varven mellan tomgång upp till 5000rpm? Sätter du på den ostrypta boxen som blödrandet försvinna bums efter vad jag har förstått.

Det äre ju allmänt känt att 2-taktare inte har något större drag vid låga varv heller. Min beter sig exakt likadant (dock inte problem nr3).
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Vadå?! Det är ju CDI-boxen som gör att den blödrar på varven mellan tomgång upp till 5000rpm? Sätter du på den ostrypta boxen som blödrandet försvinna bums efter vad jag har förstått.

Det äre ju allmänt känt att 2-taktare inte har något större drag vid låga varv heller. Min beter sig exakt likadant (dock inte problem nr3).

Okej det var det jag trodde. Men borde det verkligen vara så att man i en inte ett dugg brant uppförsbacke behöver varva 5000 för att komma iväg? Har du samma problem? Kan problemen vara kraftigare då den endast gått 50 mil?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Min strypta RS125 var riktigt kass på låga varv också, fick slira utav bara helfvete när jag skulle gasa iväg.
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Okej det var det jag trodde. Men borde det verkligen vara så att man i en inte ett dugg brant uppförsbacke behöver varva 5000 för att komma iväg? Har du samma problem? Kan problemen vara kraftigare då den endast gått 50 mil?

Det är nog helt vanligt, jag slirar på 5000rpm i ett ögonblik innan jag sticker från alla stopp ;)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Precis, där saknas kraft i lägre registret helt enkelt.
Det tar man ju igen på högre varv! :yoparty
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top