samuelahlin
Medlem
om jag ska vara ärlig så vet jag fan inte det är liksom en bit på kanten av kolven som har spruckit och förmodligen & hoppningsvis åkt ut i röret...
Min rasade okså häromdagen, vart ju mindre skoj när de hände på motorvägen i 160+ låste bakhjulet på blöt vit sidomarkering, hehe sladade lite
Så bara börja putta hem alla km, rev av sakerna hemma o felet som jag hitta varför det hände på min är att jag inte fått någon smörjning på insugsidan.
Så nu orka jag inte lita på pumpen till 100% fasten min är uppstäld på max konstant.
Körde i 3% olja i soppan första tankningen nu så det smörjer lite bätre vist det ryker en del men vad gör det
Vart ändrar man så att den får mer olja till bensinen? kan man ställa in det? för jag har precis bytt kolven!
Pumpen är disajnad så den ska följa hur mycke du gassar med gasshandtaget, så man får mer olja ju mer man gassar, så du inte får för mycke olja på det lägre varvet o kleta igen o för snålt på det högre.
Jag spärade min pump i max läge så den ger fullt hur mycket man en varvar.
Har för mig den ska ge 3% vid fullt.
Jag spärade min pump i max läge så den ger fullt hur mycket man en varvar.
Hur mycket du än gasar menar du väl? Den ger ju mer olja ju mer man varvar.
Det va det jag menade på sätt o vis men utryckte det på annat vis, pumpen är reglerad genom en delning i vajern så pumpen rör sig linjärt med troteln. mer du gasar så motorn varvar mera, mer olja kan pumpa i genom pumpen.
precis, och de va så jag ställde in den svenne att ge extra ojla på tomgången!
Men en grej jag undrar e om den ens ger olja på tomgången? tex en grundinställning för jag kollade på min slang en halvminut måhända och såg inte någon ändring, men nu så rör den sig ytterst lite på tomgången
Det kan mycket väl vara så att den inte ger någon olja på tomgång. Eller extremt lite.
Jag hade en bra länk förut som åskådliggjorde hur länge en oljedroppe finns kvar i motorn beroende på motorvarvtal.
Man kan säga att en droppe olja har en livsläng på ca några få motorvarv på fullt varvtal. Typ 12000rpm.
På landsvägsfart, typ 6-7000rpm räcker en droppe 20 varv innan droppen är förbrukad och bräns upp i förbränningsrummet.
Och på riktigt låga varv, räcker en droppe typ 1000 varv.
Det kan man tydligt se på i Crossmaskiner. En 80cc som går på tung sandbana, kräver 5% inblandning, medans en 500cc lätt klarar sig på 1%
Det är direkt avgörande vilket varvtal som motorn går på.
Pumpen i en landsvägshoj är nogrant avsämd för att det ska stämma ihop med varvtal och gaspådrag. Pilla inte på den om det fungerar.
MEN.... 98ggr av 100 beror det på felaktig bränsleblandning. Bränsle kyler väldigt stor del av motorn. Är det problem så se över förgasaren i första hand!
Samt att kolven ska bytas innan det är försent.
Mats
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail
En dröm sedan många år har ... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Foto: LEON Transportstyr... |
|
Aprilia RSV4 X ex3ma
Aprilia har presenterat RSV... |
|
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |