Aprilia rs 125 - startar inte

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Falun
Hoj
bmw m1000r
om jag ska vara ärlig så vet jag fan inte :p det är liksom en bit på kanten av kolven som har spruckit och förmodligen & hoppningsvis åkt ut i röret...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jaha, vilken otur, se då upp med oljeblandningen när du bytt grejorna och ev oljan du använder.

Jag tror nog biten åkt ut i avgasröret så den borde ha det mycket svårt att komma förbi kolven ner i vevpartiet utan att du skulel se de märkena.

Konstigt tat inget märktes när den skar.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Min rasade okså häromdagen, vart ju mindre skoj när de hände på motorvägen i 160+ låste bakhjulet på blöt vit sidomarkering, hehe sladade lite :D

Så bara börja putta hem alla km, rev av sakerna hemma o felet som jag hitta varför det hände på min är att jag inte fått någon smörjning på insugsidan.

Så nu orka jag inte lita på pumpen till 100% fasten min är uppstäld på max konstant.

Körde i 3% olja i soppan första tankningen nu så det smörjer lite bätre :) vist det ryker en del men vad gör det :D
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Min rasade okså häromdagen, vart ju mindre skoj när de hände på motorvägen i 160+ låste bakhjulet på blöt vit sidomarkering, hehe sladade lite :D

Så bara börja putta hem alla km, rev av sakerna hemma o felet som jag hitta varför det hände på min är att jag inte fått någon smörjning på insugsidan.

Så nu orka jag inte lita på pumpen till 100% fasten min är uppstäld på max konstant.

Körde i 3% olja i soppan första tankningen nu så det smörjer lite bätre :) vist det ryker en del men vad gör det :D

Vart ändrar man så att den får mer olja till bensinen? kan man ställa in det? för jag har precis bytt kolven!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vart ändrar man så att den får mer olja till bensinen? kan man ställa in det? för jag har precis bytt kolven!

Pumpen är disajnad så den ska följa hur mycke du gassar med gasshandtaget, så man får mer olja ju mer man gassar, så du inte får för mycke olja på det lägre varvet o kleta igen o för snålt på det högre.

Jag spärade min pump i max läge så den ger fullt hur mycket man en varvar.

Har för mig den ska ge 3% vid fullt.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Pumpen är disajnad så den ska följa hur mycke du gassar med gasshandtaget, så man får mer olja ju mer man gassar, så du inte får för mycke olja på det lägre varvet o kleta igen o för snålt på det högre.

Jag spärade min pump i max läge så den ger fullt hur mycket man en varvar.

Har för mig den ska ge 3% vid fullt.

flesta pumpar ligger väl på 2,25-2,5 %, fast man kan väl behöva lite mer ostrypt
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hur mycket du än gasar menar du väl? Den ger ju mer olja ju mer man varvar.

Det va det jag menade på sätt o vis men utryckte det på annat vis, pumpen är reglerad genom en delning i vajern så pumpen rör sig linjärt med troteln. mer du gasar så motorn varvar mera, mer olja kan pumpa i genom pumpen.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Det va det jag menade på sätt o vis men utryckte det på annat vis, pumpen är reglerad genom en delning i vajern så pumpen rör sig linjärt med troteln. mer du gasar så motorn varvar mera, mer olja kan pumpa i genom pumpen.

precis, och de va så jag ställde in den svenne att ge extra ojla på tomgången! :yoparty

Men en grej jag undrar e om den ens ger olja på tomgången? tex en grundinställning för jag kollade på min slang en halvminut måhända och såg inte någon ändring, men nu så rör den sig ytterst lite på tomgången
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
precis, och de va så jag ställde in den svenne att ge extra ojla på tomgången! :yoparty

Men en grej jag undrar e om den ens ger olja på tomgången? tex en grundinställning för jag kollade på min slang en halvminut måhända och såg inte någon ändring, men nu så rör den sig ytterst lite på tomgången

Det kan mycket väl vara så att den inte ger någon olja på tomgång. Eller extremt lite.

Jag hade en bra länk förut som åskådliggjorde hur länge en oljedroppe finns kvar i motorn beroende på motorvarvtal.
Man kan säga att en droppe olja har en livsläng på ca några få motorvarv på fullt varvtal. Typ 12000rpm.
På landsvägsfart, typ 6-7000rpm räcker en droppe 20 varv innan droppen är förbrukad och bräns upp i förbränningsrummet.
Och på riktigt låga varv, räcker en droppe typ 1000 varv.

Det kan man tydligt se på i Crossmaskiner. En 80cc som går på tung sandbana, kräver 5% inblandning, medans en 500cc lätt klarar sig på 1%
Det är direkt avgörande vilket varvtal som motorn går på.
Pumpen i en landsvägshoj är nogrant avsämd för att det ska stämma ihop med varvtal och gaspådrag. Pilla inte på den om det fungerar.

MEN.... 98ggr av 100 beror det på felaktig bränsleblandning. Bränsle kyler väldigt stor del av motorn. Är det problem så se över förgasaren i första hand!
Samt att kolven ska bytas innan det är försent.

Mats
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Det kan mycket väl vara så att den inte ger någon olja på tomgång. Eller extremt lite.

Jag hade en bra länk förut som åskådliggjorde hur länge en oljedroppe finns kvar i motorn beroende på motorvarvtal.
Man kan säga att en droppe olja har en livsläng på ca några få motorvarv på fullt varvtal. Typ 12000rpm.
På landsvägsfart, typ 6-7000rpm räcker en droppe 20 varv innan droppen är förbrukad och bräns upp i förbränningsrummet.
Och på riktigt låga varv, räcker en droppe typ 1000 varv.

Det kan man tydligt se på i Crossmaskiner. En 80cc som går på tung sandbana, kräver 5% inblandning, medans en 500cc lätt klarar sig på 1%
Det är direkt avgörande vilket varvtal som motorn går på.
Pumpen i en landsvägshoj är nogrant avsämd för att det ska stämma ihop med varvtal och gaspådrag. Pilla inte på den om det fungerar.

MEN.... 98ggr av 100 beror det på felaktig bränsleblandning. Bränsle kyler väldigt stor del av motorn. Är det problem så se över förgasaren i första hand!
Samt att kolven ska bytas innan det är försent.

Mats

okej, så i din åsyn tkr du jag bör ställa tbx oljepumpen till dens ursprungliga läge?

intressant fakta, italienaren som var första ägaren hade ett 250 munstycke i miton när den va fullt ostrypt när de behövdes 310, och jag har 330 i nu och den går klockrent,

så hade jag glömt koppla in oljeslangen efter mekning och tänkte inte på de, och nästa vecka var de ut och köra, och såklart skär helvetet efter en någon km, dyrt misstag men nu är de nya grejer på den som jag vet körs in på rätt sätt och får rätt blandning

edit:
såg i ett annat inlägg du skrev om en cross blandning vid sandbana,

jag förstår inte riktigt hur man ska kunna ställa in förgasaren till de,
de jag kan tänka mig e att vid tunnare blandning får du en bättre gasrespons i stort sett men då går den inget vidare under hårt motstånd, och med en fetare blandning får du ett sämre drag men möjligen lite kraftigare?

perfekt blandning trodde jag var ultimatum

mvh
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top