Aprilia RS 125 varvar inte med växel i!

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Höhö! Det var fan inte dåligt! Hojen bänkad och klar via forumet! 4hk minsann!
Det var väl så specifikt man öht kan begära!
Och nej, det blev inga delar över när vi plockade ihop den!

Nåväl, jag har kollat main jet och det sitter ett 136 i, vad är original månne?
Kan det vara 120? Jag tycker som sagt att den går väldans fett, men med lite lirkande kan man få den att varva mer än 5000 nu. Det är fortafarande så dock att den inte går på fullgas utan dör och jävlas. Har nu provat att plocka på trimljuddämparen och då gick den bättre, men eftersom grabben ska ha den att övningsköra på så är ju inget trim att tänka på. Avgasporten är urkopplad också, men den kanske man måste ha inkopplad.
Ös på med idéer, är det bestyckningen som är åt helsike?
/T

Om röret har en katalysator (03 och uppåt) så är det 132 orginal, men om du har en full power hoj så ska det vara 120-125.

Om du har avgasporten inkopplad så gör hojen ca 160, utan så gör den kanske 130.
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Där har du väldigt rätt, hojen är köpt av en notorisk fulmekare och hela vintern har ägnats åt att få den körbar.Det har suttit trimpipa på den av mycket tveksam läckande kvalitet. Mysko att dom bara bytt ljuddämparn dock, och inte expansionskammare också.Jaja...
Ska börja med att köpa nya munstycken, 120 och 125, sen får vi ta det därifrån. Sen har jag lärt mig att det sitter en environmental restriction bridge i cdi boxen som tydligen ska få hojen att gå som skit mellan 5-6000 rpm. Räknas det som trim om man klipper den,vad säger farbror blå till min grabb?
mvh /T

Vid 5000rpm går den över ifrån lågfarts munstycket till huvudmunstycke. 120 sitter orginal och 135 tror jag att man har om man bytt till effektpipa. Fyrtakta gör den om den får fö mycket soppa så jag skulle nog testa att minska storleken på det.

Att utgå ifrån alla orginal inställningar kan vara väldigt smart när man har problem. Att vrida saker till max åt båda hållen funkar oftast inte.

Är det den huvudsakliga skillnaden avgasporten gör? Har den ingen inverkan under den hastigheten?
mvh /T

Om röret har en katalysator (03 och uppåt) så är det 132 orginal, men om du har en full power hoj så ska det vara 120-125.

Om du har avgasporten inkopplad så gör hojen ca 160, utan så gör den kanske 130.
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Där har du väldigt rätt, hojen är köpt av en notorisk fulmekare och hela vintern har ägnats åt att få den körbar.Det har suttit trimpipa på den av mycket tveksam läckande kvalitet. Mysko att dom bara bytt ljuddämparn dock, och inte expansionskammare också.Jaja...
Ska börja med att köpa nya munstycken, 120 och 125, sen får vi ta det därifrån. Sen har jag lärt mig att det sitter en environmental restriction bridge i cdi boxen som tydligen ska få hojen att gå som skit mellan 5-6000 rpm. Räknas det som trim om man klipper den,vad säger farbror blå till min grabb?
mvh /T



Är det den huvudsakliga skillnaden avgasporten gör? Har den ingen inverkan under den hastigheten?
mvh /T

Men kom ihåg att om du har en katlysator på din hoj så ska du inte gå under 130.

Angående CDI strypningen så tycker jag inte det räknas som trim, då den tar bort stoppet som finns runt 5000 enligt mig var det ganska irriterande om man va under och gasa så stanna en upp i 1,5 sek innan den fortsatte, du får ett jämnare register utan den. Sen tror jag inte farbror blå vet att den sitter dära.

Angående "avgasporten" (avgasventil, variabla avgasporten etc) så fungerar den på så sätt att den är stängd om du kör under 8100 varv, vilket gör att hojen går jämt och bra under 8100 och sedan efter 8100 varv så öppnar ventilen och hojen går bra på 8100 och uppåt.

Om du avaktiverar avgasventilen så komemr hojen gå bra på de låga varven men sedan gå dåligt på de högre varven vilket gör att den inte gör mer än 130-140.

Om du ställer in så avgasporten står i öppeläge så är det tvärtom alltså den går skit under 8100 varv men går bra efter det. Och gör kanske runt 160-170.

Om du har en email addres så kan du PM:a den till mig så kan jag skicka en verkstads manual på hojen finns med lite felsökning såg jag.
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Halloj!
Tack för svaret! Det är en -00 så det sitter ingen kat på den, så jag tror det ska vara 120 i munstycke på den, beställt ett nu. Vad beträffar cdi strypningen så måste jag nog kolla vad som räknas som trim, men det verkar ju vara helt vansinnigt att sätta en varvtalsbegränsning på det sättet, allt den gör är att få hojen att gå dåligt inom ett smalt varvtalsområde.
Avgasporten får nog fortsätta vara urkopplad, eftersom det helt klart räknas som avstrypt om den är inkopplad, och det bara är 110 på mototrvägen.
Du får väldigt gärna skicka en kopia på manualen, den jag har är rent dålig!
mvh /T

Men kom ihåg att om du har en katlysator på din hoj så ska du inte gå under 130.

Angående CDI strypningen så tycker jag inte det räknas som trim, då den tar bort stoppet som finns runt 5000 enligt mig var det ganska irriterande om man va under och gasa så stanna en upp i 1,5 sek innan den fortsatte, du får ett jämnare register utan den. Sen tror jag inte farbror blå vet att den sitter dära.

Angående "avgasporten" (avgasventil, variabla avgasporten etc) så fungerar den på så sätt att den är stängd om du kör under 8100 varv, vilket gör att hojen går jämt och bra under 8100 och sedan efter 8100 varv så öppnar ventilen och hojen går bra på 8100 och uppåt.

Om du avaktiverar avgasventilen så komemr hojen gå bra på de låga varven men sedan gå dåligt på de högre varven vilket gör att den inte gör mer än 130-140.

Om du ställer in så avgasporten står i öppeläge så är det tvärtom alltså den går skit under 8100 varv men går bra efter det. Och gör kanske runt 160-170.

Om du har en email addres så kan du PM:a den till mig så kan jag skicka en verkstads manual på hojen finns med lite felsökning såg jag.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Halloj!
Tack för svaret! Det är en -00 så det sitter ingen kat på den, så jag tror det ska vara 120 i munstycke på den, beställt ett nu. Vad beträffar cdi strypningen så måste jag nog kolla vad som räknas som trim, men det verkar ju vara helt vansinnigt att sätta en varvtalsbegränsning på det sättet, allt den gör är att få hojen att gå dåligt inom ett smalt varvtalsområde.
Avgasporten får nog fortsätta vara urkopplad, eftersom det helt klart räknas som avstrypt om den är inkopplad, och det bara är 110 på mototrvägen.
Du får väldigt gärna skicka en kopia på manualen, den jag har är rent dålig!
mvh /T

Dem har lagt CDI:n endast för att den ska klara avgaskraven, det är de jag läst iaf. Vet inte om det är samma manual men jag skickar den iaf.

Halloj!
Tack för svaret! Det är en -00 så det sitter ingen kat på den, så jag tror det ska vara 120 i munstycke på den, beställt ett nu. Vad beträffar cdi strypningen så måste jag nog kolla vad som räknas som trim, men det verkar ju vara helt vansinnigt att sätta en varvtalsbegränsning på det sättet, allt den gör är att få hojen att gå dåligt inom ett smalt varvtalsområde.
Avgasporten får nog fortsätta vara urkopplad, eftersom det helt klart räknas som avstrypt om den är inkopplad, och det bara är 110 på mototrvägen.
Du får väldigt gärna skicka en kopia på manualen, den jag har är rent dålig!
mvh /T

Testa först med 125 och sedan med 120.

Här är länken för att ladda ner till de andra som vill ha:

http://rapidshare.com/files/105607554/Aprilia.rar.html
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Halloj!
Tack för svaret! Det är en -00 så det sitter ingen kat på den, så jag tror det ska vara 120 i munstycke på den, beställt ett nu. Vad beträffar cdi strypningen så måste jag nog kolla vad som räknas som trim, men det verkar ju vara helt vansinnigt att sätta en varvtalsbegränsning på det sättet, allt den gör är att få hojen att gå dåligt inom ett smalt varvtalsområde.
Avgasporten får nog fortsätta vara urkopplad, eftersom det helt klart räknas som avstrypt om den är inkopplad, och det bara är 110 på mototrvägen.
Du får väldigt gärna skicka en kopia på manualen, den jag har är rent dålig!
mvh /T

Cdi gör knappt skillnad. Det är inte ditt problem för det är inget problem att köra med den som den är ifrån fabrik.

Du kan inte ha kondens i tanken? Provat en skvätt k-sprit?

Testat komp?

Jag tror det är förgasaren med största sanorlikhet. Hitta grundinställningarna som jag skrev tidigare och utgå ifrån det. Går den inte med dom , då kan du kolla så inte något är väldigt slitet i din förgasare eller att reeds har pajat.

#Fyrtaktar = för mycket bränsle
#Går bättre med trimpipa betyder är närmare den trimgraden den skulle kräva så mycket bränsle den får idag
#Spruta startgas funkar ej= Hade den gått bättre med startgas hade det betytt att den får för lite men jag kanske kan gissa att den till och med gick sämre med startgas?

Har du provat att spruta startgas runt insugsgummit för att se om det inte är så att den tar tjuvluft för så kan den bete sig lite hur som helst?
 
Last edited:

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Tjena!
Jo jag tror också på bestyckningen, har kollat reedarna, och förgasaren ser inte alls sliten ut. Däremot så går den ju bättre med trimpipan, så att den går fett utan är kanske inget under. Så just grundinställningar är vad vi ska hitta till nu.
När jag pratade startgas så menade jag inte att jag skulle köra motorn på det, utan testa om gummina är täta. Det var dom.
Men jag sätter en slant på bestyckningen, sanningen timme kommer imorgon då munstyckena anlänt. Återkommer.
/T


Cdi gör knappt skillnad. Det är inte ditt problem för det är inget problem att köra med den som den är ifrån fabrik.

Du kan inte ha kondens i tanken? Provat en skvätt k-sprit?

Testat komp?

Jag tror det är förgasaren med största sanorlikhet. Hitta grundinställningarna som jag skrev tidigare och utgå ifrån det. Går den inte med dom , då kan du kolla så inte något är väldigt slitet i din förgasare eller att reeds har pajat.

#Fyrtaktar = för mycket bränsle
#Går bättre med trimpipa betyder är närmare den trimgraden den skulle kräva så mycket bränsle den får idag
#Spruta startgas funkar ej= Hade den gått bättre med startgas hade det betytt att den får för lite men jag kanske kan gissa att den till och med gick sämre med startgas?

Har du provat att spruta startgas runt insugsgummit för att se om det inte är så att den tar tjuvluft för så kan den bete sig lite hur som helst?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
kollat så luftfilter / luftburk inte är igensatt?
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
uppdatering

Nu har jag bytt munstycke till 124 och den går fortfarande lite fett, men bättre i alla fall. Kollat luftfilter, nålhöjd och blandningsskruv.
Som sagt hojen går bättre, stratr snällt och ligger på strax under 2000rpm på tomgången. Men, för att den inte ska tjuvstanna när man ska iväg nu, så måste man choka litegrann, en tredjedels chok ungefär. Jag har kollat och dom andra munstyckena är original. Kan det vara CDI boxen som spökar? Ska jag klippa bryggan? Ska kanske nämna att avgasporten är urkopplad.
mvh /T
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
mr helmut in da house:
Har du provat att spruta startgas runt insugsgummit för att se om det inte är så att den tar tjuvluft för så kan den bete sig lite hur som helst?


Håller med honom gör det först, är allt tätt & fint lyft insuget och kolla reed blocket, inte ovanligt med RS125 som reedsen står lite öppna på och då kan dom bete sig som din hoj, kommer ihåg en RS125 som en firma (nämner inga namn) bytt CDI, tändspole, stift och en massa annat med ganska samma resultat som du, tillslut kom kunden med hojen till oss & vi lyfte på reed blocket, plockade i nya reeds och den gick som den ska....

DP says: På 2-takt är det dom små detaljerna som gör det....
 
Last edited:

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Komp

Nu har jag gjort ett kompressionsprov och kompet låg på 7 Kg. Det ökade till 8 Kg med lite olja i cylindern. Vad ska det ligga på i en rotax 122 ?
Någon som vet?
/T
 

frong

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Beta rr 50 -04 Enduro
Mjaaaa, problemet är ju att jag inte kommer upp i sån hastighet att det går att växla...Men är inte RS:en strypt genom att avgasporten är avaktiverad. Den borde väl ändå vara körbar när den är strypt? F.ö rör sig avgasporten när man gasar, så den borde väl funka, tror jag.
KAn det vara nåt med tändningen, är den justerbar på dom här hojarna?
/T

Det kan kännas som att den inte kan varva ut när den är så strypt som den är, men... Samtidigt så skall den ju gå att köra sj klart! :confused: :va
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Mjaaaa, problemet är ju att jag inte kommer upp i sån hastighet att det går att växla...Men är inte RS:en strypt genom att avgasporten är avaktiverad. Den borde väl ändå vara körbar när den är strypt? F.ö rör sig avgasporten när man gasar, så den borde väl funka, tror jag.
KAn det vara nåt med tändningen, är den justerbar på dom här hojarna?
/T

Tändplattan är inte justerbar. Går bara sätta på ett sätt. :mattias:fakta
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
problemet löst!

Nu är det löst. Ny cylinder och kolv plus ett annat munstycke löste problemet.
Som jag ser det så orsakade en illa fungerande oljepump nypet, så att blanda olja direkt i bränslet är en investering i både tid och pengar, även om det kan vara lite jobbigt.
mvh /T
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top