Aprilia rs 125 vill dö

Zaxlaxen

zacke
Gick med
19 May 2007
Hoj
Aprilia rs
Hej har en aprilia rs som jag har bytt kolv på, efter att jag bytt kolven så vill den bara dö om jag gasar mer än 1/3 gas under 3000varv annars så orkar den nog ganska bra på låga varv så länge ja inte gasar för hastigt går övrigt bra också tycker jag.

Undrar om det skall vara så?? Tyckte inte att de va så innan jag bytte kolv.

Kan det vara så enkelt att jag måste byta till ett större huvudmunstycke för om jag kör med lite chok på så orkar den bra fast gasar direkt på låga varv men pluddar då instället på högre varvtal.

Har också kollat reed ventilen kan den vara slut fast bladerna tätar bra mot gummit?? Och tjuvluft är jag ganska säker på att den inte tar.
Förgasaren är rengjord och nålen har jag höjt så mycket det går.

Lite konstigt att den börjar gå annorlunda bara för att man byter kolv
pillade alldrig på förgasaren??

Undar också vad den skall ha för uppmät kompression i min var det ca 9bar med varm motor och full gas, både efter och före kolvbytet med tunnaste cylinderfotspackningen tror jag, lite konstigt det också?

Kolvringarna hade inte gått sönder eller monterats fel det har jag kollat också.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Förlåt för OT
men hur gjorde du för att mäta upp kompressionen? :)

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
SXV 550 -06
KOlla tändstiftet.... Min qvarna blev så efter att jag slökört... Samma symptom. Mitt "såg" bra ut men efter jag bytte gick den sjukt mycket bättre.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Har bytt stift ingen förändring Mätte förståss med kompmätare vad annars?

spelar det roll med fullgas eller inte?

har jag inget minne av när farsan testade, men mitt minne suger ju :tungan
så jag tänkte fall du hade nån annan metod

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Zaraxz: snälla, byt bild

Vem fan bryr sig vad han har för bild om du inte gillar den blunda:confused:

Undar också vad den skall ha för uppmät kompression i min var det ca 9bar med varm motor och full gas, både efter och före kolvbytet med tunnaste cylinderfotspackningen tror jag, lite konstigt det också?

Kolvringarna hade inte gått sönder eller monterats fel det har jag kollat också.

Ska det inte vara 12.5 +/- i en aprilia?

Last edited:

Zaxlaxen

zacke
Gick med
19 May 2007
Hoj
Aprilia rs
spelar det roll med fullgas eller inte?

har jag inget minne av när farsan testade, men mitt minne suger ju :tungan
så jag tänkte fall du hade nån annan metod

JA det har stor skillnad iallfall på de motor jag har mätt på ca 1 bar bättre blev det med full gas dock vet jag inte om det är meningen att man skall meta med full gas blir illafall bättre då.

Ska det inte vara 12.5 +/- i en aprilia?

Ja kompressionsförhålandet ja men det är inte samma sak som uppmät kompression, den vet jag inte va den skall vara borde ju vara bättre än 9bar tycker jag. Beror ju helt på hur hög utblåset är i cylindern har ju heller inte någon rave på min rs kanske därför det är så lågt?

Ingen som vet vad uppmätta kompressionen skall vara?
vore ju konsigt om det inte skall vara så när jag har nya kolv och ringar kanske har jag större förbräningsrum?

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
JA det har stor skillnad iallfall på de motor jag har mätt på ca 1 bar bättre blev det med full gas dock vet jag inte om det är meningen att man skall meta med full gas blir illafall bättre då.

Ingen som vet vad uppmätta kompressionen skall vara?
vore ju konsigt om det inte skall vara så när jag har nya kolv och ringar kanske har jag större förbräningsrum?

alltid lär man sej nåt :)
jag minns säkert bara fel

finns säkert nån med fungerande RS som kan mäta på sin :)
får vi hoppas

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Varför skulle 9 bar vara lite? Tycker det låter ganska normalt, specielt om det är en 2-takt.

Zaxlaxen

zacke
Gick med
19 May 2007
Hoj
Aprilia rs
Satte du kolven åt rätt håll?

Ja ja satt kolven åt rätt håll, enligt mej e de nu int en seriös fråga ganska självklart!! Om de nu ens går att stoppa så att kolvringsöppningarna är mot avgassidan.

Varför skulle 9 bar vara lite? Tycker det låter ganska normalt, specielt om det är en 2-takt.

Okey tack men du har alldrig mätt på din rs nångång??

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2953308 Ja ja satt kolven åt rätt håll, enligt mej e de nu int en seriös fråga ganska självklart!! Om de nu ens går att stoppa så att kolvringsöppningarna är mot avgassidan.

Okey tack men du har alldrig mätt på din rs nångång??
Jadu, det går. Men trevligt att du svarade så vänligt på min fråga efter ett par dagar. Men det är såklart. Varför börja från grunden när man ska felsöka, det kan ju bli enklare? :crash

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag vill ha hjälp men jag kan allt och du har fel, jag är bättre" Är ett riktigt märkligt tankesätt.. Ganska vanligt nuförtiden dock.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy