Aprilia RS 125a 00a temp blir varm, känns inte som det cirkulerar.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej igen alla hojåkare.

Stälde in min hoj i höstas när det blev kallt o snö så någon gång i vintras blev det bra väder 1 dag så tog en sista sväng o starta så fint o temp där den brukar vara 30-75grader, har ingen termostat.

Stälde in den för vintern, har stått i varmgarage hela vintern minst 5+.

Tog ut den nu för nån vecka sen o körde den till annan plats, inte så långt 800meter o sen körde jag lite för 2v sen en kort runda 8km, allt fungera kanon, har haft den hela tiden utomhus under denna tiden o tempen har pendlat mellan 8- till 3+ o har inte kört sen dess, nu för nån dag sen när det va så gött väder tog jag o körde en sväng men går upp efter hård körning 100grader, stängde av den o låt den svalna medans jag tanka o tog en paus ca 30min sen körde jag hemmot 3km o den går återligen upp utan hård körning till 95-100grader.

Tänkte först att vattnet råkat frysa så kylaren va frösen för den blir bara varm på vänstergaveln där kylarslangen sitter, forfarande kall på högersidan o övriga kylet.

Så jag plockade loss kylet o rengjorde de o lacka i samma sväng för färgen va mindre rolig, rann så fint genom kylet när jag spolade igenom det o testa blåsa i övre kylarslangen till motorn o vattnet forsade ut i den nedre, så det är ju inte stopp någonstanns som jag trode först, monterade allt o hälde i kylarvatten o allt blir fullt, ingen kronglig luftning heller.

Körde en sväng idag 4km o nu går den upp till 105 satt den o blinkade på o känner man på övre kylarslangen så är det väldigt varmt men högersidan av kylet e kallt, stälde hojen o gick in o handlade o låt den svalna o sen ut o stog där en stund innan jag körde hemmot, presar man hojen över 130km/h med lite varv över 11000 så skjunker tempen till 80-85 men fort man släper av gassen så stiger tempen till minst 105 en stund o sen ner mot 95-98.

Så undrar vad som kan ha hänt, kylvätskepump drevet pajat, pump fläcktbladerna gått av eller något annat ?

På denna bilden så ser det ut som man kan plocka ut pumpen om man plockar av koppligskåpans kåpa, kan detta stämma ?

http://www.easyparts.nl/showdrawing...m1595-m1235-s1589-d25118/Water_pump_assy.html
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Bifogat

  • P1060284.jpg
    P1060284.jpg
    266.4 KB · Visningar: 52
  • P1060287.jpg
    P1060287.jpg
    259 KB · Visningar: 60
  • P1060288.jpg
    P1060288.jpg
    252.1 KB · Visningar: 59
  • P1060289.jpg
    P1060289.jpg
    257.2 KB · Visningar: 45
  • P1060291.jpg
    P1060291.jpg
    226 KB · Visningar: 48
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Ja drevet ser väl awkay ut vad jag kan se? Har inte så mycket att jämföra med :tungan

Men jag kan inte tänka mig något annat än att pumpen inte fungerar eller att det är för lite vätska, om du nu inte har termostat, kylaren är ren och det inte är igensatt i slangarna.

Du får kolla impellern så den är intakt, och se till att lufta ur kylsystemet sen när du smackar ihop skiten igen. Starta, stäng av, efterfyll, starta, stäng av osv osv.

En annan grej jag kom att tänka på är fläkt till kylaren, har du någon sådan kanske? Om inte denna funkar så blir blir kylningen väldigt svag när man står stilla, men när man kör sköts ju kylningen av hojens fart automatiskt. Ju hårdare du kör desto varmare blir ju motorn, men samtidigt åker du ju fortare och kylaren kyls mer.

Du råkar inte ha något som sitter ivägen för kylaren annars?

När jag ändå sitter och spekulerat vilt åt alla möjliga håll, har du kollat så tempmätaren fungerar korrekt? Kan ju vara den som spökar också :tungan
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
köp nytt kugghjul, plast är så jävla dåligt,

Jag gissar på att den bara suttit och nöttat på kuggarna sen fastnat när du riktigt pressat den och börjat snurra,

Har varit på många startmotorer och varenda en som haft kugghjul av plast har krånglat brutalt, så de e en slitsdel,

( vilket fall som helst måste du eller bör åtminstone byta kugghjul )

(allting över 0,5 mm slitage kan göra problem)
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja drevet ser väl awkay ut vad jag kan se? Har inte så mycket att jämföra med :tungan

Men jag kan inte tänka mig något annat än att pumpen inte fungerar eller att det är för lite vätska, om du nu inte har termostat, kylaren är ren och det inte är igensatt i slangarna.

Du får kolla impellern så den är intakt, och se till att lufta ur kylsystemet sen när du smackar ihop skiten igen. Starta, stäng av, efterfyll, starta, stäng av osv osv.

En annan grej jag kom att tänka på är fläkt till kylaren, har du någon sådan kanske? Om inte denna funkar så blir blir kylningen väldigt svag när man står stilla, men när man kör sköts ju kylningen av hojens fart automatiskt. Ju hårdare du kör desto varmare blir ju motorn, men samtidigt åker du ju fortare och kylaren kyls mer.

Du råkar inte ha något som sitter ivägen för kylaren annars?

När jag ändå sitter och spekulerat vilt åt alla möjliga håll, har du kollat så tempmätaren fungerar korrekt? Kan ju vara den som spökar också :tungan

Jo jag vet bilderna blev krap men 2 kugg saknas nästan hela vägen , bara 2mm kvar på ena kanten, o sen har det blitt en spricka rakt igenom drevet på ena kanten.

Finns ingen el fläckt org.

Sitter inget ivägen som hindrar kylvinden, har ju inte modiferat hojen sen jag körde i höstas o då fungera den klockrent ;)

Temp mätaren fungerar bara finnt ;)

Plockade ut hela pumppacketet med inpellen o allt ser finnt ut utan just detta drevet.

köp nytt kugghjul, plast är så jävla dåligt,

Jag gissar på att den bara suttit och nöttat på kuggarna sen fastnat när du riktigt pressat den och börjat snurra,

Har varit på många startmotorer och varenda en som haft kugghjul av plast har krånglat brutalt, så de e en slitsdel,

( vilket fall som helst måste du eller bör åtminstone byta kugghjul )

(allting över 0,5 mm slitage kan göra problem)

Jo de e la alltid så med plast att det är slitdel, att dom vill att drevet ska paja o inget annat.

Ingen som vet var man kan få tag i CNC frästa drev i stället ?

Testade även en sak nu när jag montera åter allt att tar man pumpdrevet o säter på sin plats så sitter det som det ska, men tar man drevet som driver pumpdrevet o monterar på sin axel o det glider lite utot så tar inte kuggarna till pumpdrevet, funderar om man ska skimsa i samma veva o sätta någon bricka till oljepumpens axel som trycker in drevet längre så det inte kan glida ut o skappa detta avståndet till vattenpumpens plast drev.

Men så klart blir det att beställa nytt drev okså, så som det är nu håller ju inte i all evighet.

Ska bara få åning på banköverföringen, har börjat strula med kort :(
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Fick äntligen åning på bes på mina saker :

Water Pump drev (z=16).
Impeller.
Impeller Pin (4x16).
O-ring (26,7x1,8) 2x.
Gasket Ring (12x18) oljeplugen.
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
köp nytt kugghjul, plast är så jävla dåligt,

Jag gissar på att den bara suttit och nöttat på kuggarna sen fastnat när du riktigt pressat den och börjat snurra,

Har varit på många startmotorer och varenda en som haft kugghjul av plast har krånglat brutalt, så de e en slitsdel,

( vilket fall som helst måste du eller bör åtminstone byta kugghjul )

(allting över 0,5 mm slitage kan göra problem)


Jaa Cagiva mito har väl kugghjul i betong??

För övrigt så hände det är mig med, men alla kugghjul är under sprack för mig (ingen billigvisa) samt att kylare sprack osv.. :tungan

/Petai
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jaa Cagiva mito har väl kugghjul i betong??

För övrigt så hände det är mig med, men alla kugghjul är under sprack för mig (ingen billigvisa) samt att kylare sprack osv.. :tungan

/Petai

Vet i tusan vilket matrial cagiva mito har men troligen alu kanske, skulle velat ha alla dreverna innan för kopplingen i CNC T6 matrial.

Men de e la så om det kommer någon flisa eller något annat i motorn som inte hör hemma så ska det inte paja allt utan bara dreverna så det ska bli billigare att laga en att allt slås sönder.

Kan tänka mig de att det blev en dyr historia.

Kollade även på växelgaflar dom 3, kostar runt 6000 eller vad det va jag såg, skulle behöva byta dom troligen för min låda kärvar ibland vid uppväxligar men går utmärkt vid nedväxlingar.

För övrigt ska jag no göra iåning den o sälja den tror jag :rolleyes:
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Jaa Cagiva mito har väl kugghjul i betong??

Nej skulle tro plast där med, och den krånglar med så ska ju somsagt ta en titt och förmodligen byta ut

10 år kan ha tagit mycket


TS:

Menar du som på en startmotor att kugghjulet åker ut och tar tag i det andra?

Kan va en bra lösning såfall:tummenupp
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nej skulle tro plast där med, och den krånglar med så ska ju somsagt ta en titt och förmodligen byta ut

10 år kan ha tagit mycket


TS:

Menar du som på en startmotor att kugghjulet åker ut och tar tag i det andra?

Kan va en bra lösning såfall:tummenupp

Jo vist 12år gammal hoj blir ju mera oldesbestämt på sakerna i mitt tycke, för hojen har precis paserat 1900mil, så man kan ju inte klaga på miltalet, blir ju på 12år ca 158.33 mil om året.

Skruvade ihop sakerna idag så den slapp stå i delar i köket :D plast svetsade drevet som hade sprukit o la 1 brika på oljepumpen så den tryckte in drevet lite längre o tog en sväng idag, allt fungera prima :tuttar tempen går upp mot 52grader vid lugn körning o prestar man den på varvtalet med lite fart 160+ så stor det cold p släper man gassen kommer tempen upp mot 40 o sen nån sec senare 50, så nu fungerar kylnigen som den ska :yoparty

Men då väntar man bara på sina nya saker så man inte behöver vara orolig att drevet spriker på nytt.
 

Bifogat

  • DSC_0031.jpg
    DSC_0031.jpg
    214.6 KB · Visningar: 44
  • DSC_0030.jpg
    DSC_0030.jpg
    249.8 KB · Visningar: 52
  • DSC_0029.jpg
    DSC_0029.jpg
    246.9 KB · Visningar: 45
  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    269.2 KB · Visningar: 49
  • DSC_0027.jpg
    DSC_0027.jpg
    261.8 KB · Visningar: 57
  • DSC_0026.jpg
    DSC_0026.jpg
    271.2 KB · Visningar: 41
  • DSC_0025.jpg
    DSC_0025.jpg
    276.6 KB · Visningar: 43
  • DSC_0032.jpg
    DSC_0032.jpg
    238.2 KB · Visningar: 32

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kapar tråden (känns dumt att dra upp en ny tråd när det redan finns en som behandlar hojen!)
Vart fasen (eller vad kallas) hittar man fotpinnar till RS125?
Knäckte min vänstra idag men lyckas inte hitta dessa någonstans på Ebay.
Förslag?
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Swedol har allt till aprilia rs om jag inte minns fel?:p Tips är väl å sälja hojen TS.. Anledningen till att allt rasade var glapp i balansaxeln som fick ett kugg å gå ojämnt vilket ökade slitaget enormt

/Petai
 

Arne Johansson

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Älvsjö
Hoj
00, Aprilia RS250
Jo vist 12år gammal hoj blir ju mera oldesbestämt på sakerna i mitt tycke, för hojen har precis paserat 1900mil, så man kan ju inte klaga på miltalet, blir ju på 12år ca 158.33 mil om året.

Skruvade ihop sakerna idag så den slapp stå i delar i köket :D plast svetsade drevet som hade sprukit o la 1 brika på oljepumpen så den tryckte in drevet lite längre o tog en sväng idag, allt fungera prima :tuttar tempen går upp mot 52grader vid lugn körning o prestar man den på varvtalet med lite fart 160+ så stor det cold p släper man gassen kommer tempen upp mot 40 o sen nån sec senare 50, så nu fungerar kylnigen som den ska :yoparty

Men då väntar man bara på sina nya saker så man inte behöver vara orolig att drevet spriker på nytt.

ca 158.33 mil ÄR 150 eller 160!!!!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Fick mina saker i torsdags o hämta ut de i fredags o i går pilla jag isär hojen o vattenpumps sakerna, bytte impelen, drevet, o-ringarna :) fungera kanon o hunnit köra ca 1mil :)
 
Last edited:

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Falun
Hoj
bmw m1000r
förresten går ju aprilia RS väldigt varmt...eller är det bara min? för nu är det ju helt omöligt att åka igenom en stad utan att den ska gå upp i 95grader på en gång när det är så här jävla varmt ute. var 28 här igår :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
förresten går ju aprilia RS väldigt varmt...eller är det bara min? för nu är det ju helt omöligt att åka igenom en stad utan att den ska gå upp i 95grader på en gång när det är så här jävla varmt ute. var 28 här igår :)

Ingen arning hur andra går i värmen min paserar sällan 75grader hur jag än kör, förutom när pumpen la av då va jag uppe på 100grader inom 1km, fast de e ju inte så konstigt när det inte cirkulerar.

sen kan man ju kolla upp termstaten så den inte felar o även termostaten så den öppnar som den ska, jag körde utan termostat i min.
 

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Falun
Hoj
bmw m1000r
sällan över 75!? min går över 75 så fort jag inte håller någon högre fart! inne i stan och så. undra vad felet kan vara?...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
sällan över 75!? min går över 75 så fort jag inte håller någon högre fart! inne i stan och så. undra vad felet kan vara?...

Som sakt de e lätt o kolla upp termostaten, bara av med sadeln o vinkla upp tanken o sen kolla där t-stiftet siter, det ALU locket med 4 insex skruvar, bort med de locket så siter termostaten i det locket.

Även kanske kolla upp så det inte e luft i systemet.

Även kolla på kylet om inte för många flänsar är böjda för då kyler det sämre.

Körde jag sakta på låga varv så skönk ofta min temp :) men jag hade ju lite större munstycke en org, tror org ska vara 125-128 på högfart, satt 135 i min o sen fanns det inga strypningar, cylindern hade jag portat själv. finns ju många facktorer som kan spela roll varför den går varm/sval o så vidare, jag hade ofta problem om jag körde på låga varv på 1an o skulle varva så blöddra det alltid men varva man ut den över 13000 så fungera övriga växlingar bra, men höll jag den varm så blödra den inte på nytt på 1an men längre stund så vart de samma, men vart nöjd med den extra kylningen, även 2t pumpen vart uppstäld på max, så den inte reglerades med gassen.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top