Aprilia RS 125cc Eller Derbi GPR 125cc?

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
Ska byta från min jetforce till en aprilia rs eller en derbi men om någon som har haft båda delarna eller en av dom berätta gärna om dom hur mycket man ska serva dom och... vilken hoj som ha mest acc ja sådan information skulle vara mycket tacksam :) tack på förhand :näsblod
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Skulle gissa på att RSen är snabbare men kräver mer service

kortfattat
 

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
Skulle gissa på att RSen är snabbare men kräver mer service

kortfattat

Okej tack :D mer som har lite mer information? finns väldigt mkt om Aprilia rs men inte alls lika mycket hos derbi gpr om det finns mer information om GPR:en på denna sidan snälla skriv då =)
 

nizze69

Fattig racingfarsa, men vafan..glad ändå
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Kawa Mean Streak, MV Agusta F3
Aprilian finns många att välja mellan och god tillgång på delar. Derbi är väl inte så vanlig i sverige men väl så läcker eller kanske läckrare än Aprilian. Kan vara svårare med delar till Derbin. Vet inte hur strypningen sitter på Derbi, men på Aprilia är det ju bara en box , som på nya hojar sitter original tror jag sen köper man till strypboxen.
 

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
Aprilian finns många att välja mellan och god tillgång på delar. Derbi är väl inte så vanlig i sverige men väl så läcker eller kanske läckrare än Aprilian. Kan vara svårare med delar till Derbin. Vet inte hur strypningen sitter på Derbi, men på Aprilia är det ju bara en box , som på nya hojar sitter original tror jag sen köper man till strypboxen.

Jo det lutar sig mest mot en aprilia rs 125cc 06 GP White...
så sant om delar till Gpr:en... hade en Derbi moppe innan en Nude Gpr och blev påkörd svårt att ens få bara moppe delar...
Men en aprilia verkar man kunna lita på verkar nästan vara Storfavoriten på sidan :D haha
Men skulle ändå sitta fint om det kom upp information på sidan om Gpr:en
har sökt på google men hittar inte så tänkte erfarna motorcyklister som kanske haft en. :)
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
tinquilion in da house:
aprilia rs eller en derbi men om någon som har haft båda delarna eller en av dom berätta gärna om dom


Jag har sålt och kört båda, RS125 är ju bara värst, mest effekt, etc. men om du är 16 och bara får köra 11Kw så är Derbin mycket bättre att åka på, inget hål runt 5K rpm, drar fint upp mot 10K och gör starx över 130kph. Derbin är 11Kw från början och stryps lätt av med byte av en säkring, större munstycke och ett annat tändstift så ska den enligt Derbi ge runt 25hp, visst avstrypt är Aprilian strax över 30hp och går nog lite mer än en Derbi men ska du åka 11Kw och använda den till vardags som tarnsport så skulle jag nog rekommendera en Derbi, den är lite coolare i designen men allt är storleken mindre än RS 125 men inte så att man stör sig....

Ska du köpa nytt 08 så ser det ust så här....

Derbi 125 kostar 44.995.- 11Kw klar att åka på....

Aprilia RS 125 FP kostar 54.900.-, strypkitt ca 3.500.-, montering av strypkitt beroende på handlare men runt en 500.-, regbesiktning tror det var 600.- sen är den 11Kw....

DP says: Sen beror det på hur fet din plånbok är....
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
igge in da house:
Vad jag hört jo Ingen säker källa dock


Jepp det är en vidareutveckling av DT motorn som nuförtiden tillverkas av Minarelli i Italien....

DP says: En riktig slitvarg....
 

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
tinquilion in da house:
aprilia rs eller en derbi men om någon som har haft båda delarna eller en av dom berätta gärna om dom


Jag har sålt och kört båda, RS125 är ju bara värst, mest effekt, etc. men om du är 16 och bara får köra 11Kw så är Derbin mycket bättre att åka på, inget hål runt 5K rpm, drar fint upp mot 10K och gör starx över 130kph. Derbin är 11Kw från början och stryps lätt av med byte av en säkring, större munstycke och ett annat tändstift så ska den enligt Derbi ge runt 25hp, visst avstrypt är Aprilian strax över 30hp och går nog lite mer än en Derbi men ska du åka 11Kw och använda den till vardags som tarnsport så skulle jag nog rekommendera en Derbi, den är lite coolare i designen men allt är storleken mindre än RS 125 men inte så att man stör sig....

Ska du köpa nytt 08 så ser det ust så här....

Derbi 125 kostar 44.995.- 11Kw klar att åka på....

Aprilia RS 125 FP kostar 54.900.-, strypkitt ca 3.500.-, montering av strypkitt beroende på handlare men runt en 500.-, regbesiktning tror det var 600.- sen är den 11Kw....

DP says: Sen beror det på hur fet din plånbok är....

Okej... jo jag ska köpa det som är bäst för mig jag är ungefär 190cm lång o väger typ 140 om inte mer... Så jag vill ju ändå att maskinen ska ha bra acceleration... och eftersom jag precis klarat a1 och kört omkring på en scooter ett bra tag så vill jag ha omväxling vet ej hur mkt jag kommer få för scootern men jag kommer att ta lån så jag kommer ha råd med en ny aprilia eller ny derbi... men ville ha information om Gpren o jag har fått en bra information :) men det med aprilian vet jag redan att dom brukar skära sig ...
Tack för tipsen :) skriv gärna mer om gpr:en om du kan mer om den =)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
igge in da house:
Vad jag hört jo Ingen säker källa dock


Jepp det är en vidareutveckling av DT motorn som nuförtiden tillverkas av Minarelli i Italien....

DP says: En riktig slitvarg....

Slitvarg kan jag hålla med om. Tror de är ungefär samma motor som i min KTM.

Anledningar: Står minarelli på diverse delar i motorn och samma uppgivet komp.förhållande (högre än DT).
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Okej... jo jag ska köpa det som är bäst för mig jag är ungefär 190cm lång o väger typ 140 om inte mer... Så jag vill ju ändå att maskinen ska ha bra acceleration... och eftersom jag precis klarat a1 och kört omkring på en scooter ett bra tag så vill jag ha omväxling vet ej hur mkt jag kommer få för scootern men jag kommer att ta lån så jag kommer ha råd med en ny aprilia eller ny derbi... men ville ha information om Gpren o jag har fått en bra information :) men det med aprilian vet jag redan att dom brukar skära sig ...
Tack för tipsen :) skriv gärna mer om gpr:en om du kan mer om den =)

Andledningen för att aprilia skär oftare är att det är mera personer som har aprilia RS än dem andra modellern...

Gäller bara att sköta om grejerna, gör det som står i manualen osv...
 

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
Andledningen för att aprilia skär oftare är att det är mera personer som har aprilia RS än dem andra modellern...

Gäller bara att sköta om grejerna, gör det som står i manualen osv...

Jo jag ska läsa den :D

jag har en fråga till lixom behöver man köra in dom innan man maxxar? Isåfall lixom hur långt ska man då köra? typ 50-75mil?
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jo jag ska läsa den :D

jag har en fråga till lixom behöver man köra in dom innan man maxxar? Isåfall lixom hur långt ska man då köra? typ 50-75mil?
Du varmkör den och åker 10 minuter på varierande varvtal utan segdragningar. Klappat och klart för valfri körning.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Så hära står det i manualen.

0-800km max 6000rpm
800- 1600km max 9000rpm
över 1600 max 11000

Sen om det är bäst att köra så eller som bäret säger vet jag inte.

oj...
vad har du för årsmodell då?

Blanda ihop mil med engleska miles...
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
i manualen min iaf så står det att man inte ska varva mer än 9000 varv förens man kört över 1200 mil. Lycka till med det du.
Då har det ju redan varit kolvbyte. :rofl

Som Bärgren säger och detta skall göras EN gång. Själv gjorde jag följande.

Starta varmkör varierande varvtal. Låt kallna. Upprepa detta en gång till. Klart. Sen är det bara ut och köra allt vad skiten pallar.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Äh, vafan! Är den helt ny är det bäst att ta det lite lugnt då drev osv ska slita in sig.

Byter man bara kolv så räcker det med 15 minuter lugn körning och sedan fullt.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top