Aprilia RS 125cc Eller Derbi GPR 125cc?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
du som har en rs du kanske kan säga på ett ungefär hur långt man kan köra med kolven man har från början? ( om man då köper ny) och när man behöver byta? och hur mkt det kostar om det är en firma som monterar den?

Jag kör efter 800 mil, är säkrast att hålla sig under 1000mil.

Vad det kostar, vet inte då jag gör allt själv, man lär sig mest så.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
De vette tusan:hihi freddan91 här på forumet kan väll intyga att det blir lite jäktigt med mx när det ska gasas:yoparty

Edit: Aha, wre kanske är snåll effekts modelen av qvarna:tungan
Jag tänkte mer på att man slipper oroa sig för service osv så mycket. Samt att dom modeller jag nämnde har separatsmörning :)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag tänkte mer på att man slipper oroa sig för service osv så mycket. Samt att dom modeller jag nämnde har separatsmörning :)


En fråga om separatsmörning eftersom oljepumpen pumpar in rätt mängd olja till förgasarn som skickar det vidare till motorn, pumpar den även utan gas?
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
En fråga om separatsmörning eftersom oljepumpen pumpar in rätt mängd olja till förgasarn som skickar det vidare till motorn, pumpar den även utan gas?

Ja, men bara så mycket den ska ha på tomgång. Motorbromsar du i en backe på ca 1km så har din motor fått på tok för lite olja.

Sammanfattat; oljemängden styrs av hur mkt du gasar, men släpper du gasen och motorbromsar så får motorn lika mycket olja som den ska ha på tomgång.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ja, men bara så mycket den ska ha på tomgång. Motorbromsar du i en backe på ca 1km så har din motor fått på tok för lite olja.

Sammanfattat; oljemängden styrs av hur mkt du gasar, men släpper du gasen och motorbromsar så får motorn lika mycket olja som den ska ha på tomgång.
Är det inte lita olika. Har läst att en del oljepumpar styrd mha varvtalet så.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Är det inte lita olika. Har läst att en del oljepumpar styrd mha varvtalet så.

Pumparna drivs ju av varvet så jag ser inte varför den inte skulle påverkas av det :p

Sen har en yamaha-ÅF sagt att justerkabeln från gashandtaget knappt spelar roll...
Visserligen moppe då (DT50R)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Min pump styrs av gasen då jag ser ingen elkabel som går ner dit och gas vajern från handtaget går till ett ställe där den dellas och går till pumpen och förgasaren. Så antar att den styrs med gasen.

Måste väll vara 2-taktare med insprut som styrs med varvtal...?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Min pump styrs av gasen då jag ser ingen elkabel som går ner dit och gas vajern från handtaget går till ett ställe där den dellas och går till pumpen och förgasaren. Så antar att den styrs med gasen.

Måste väll vara 2-taktare med insprut som styrs med varvtal...?

Du kan väl inte ärligt tro att pumpen snurrar av att du vrider på gashandtaget ibland? :rolleyes:
Vad sägs om att motorn snurrar och därmed driver oljepumpen?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Du kan väl inte ärligt tro att pumpen snurrar av att du vrider på gashandtaget ibland? :rolleyes:
Vad sägs om att motorn snurrar och därmed driver oljepumpen?

Motorn driver oljepumpen konstant. Mängden styr man med gasen. Jag har kollat över min oljepump, och så är det. Man kan se att gasvajern delas upp till två vid motorn, den ena går till förgasaren och den andra till oljepumpen. Eller som jag har 2 till förgasarna och 1 till oljepumpen.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Du kan väl inte ärligt tro att pumpen snurrar av att du vrider på gashandtaget ibland? :rolleyes:
Vad sägs om att motorn snurrar och därmed driver oljepumpen?

Menar självklart att mängden drivs av gasen, alltså betyder det att om jag tex skulle rulla bara utan att rör koppling eller gas i typ 100 så är inte det bra för motorn...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nej visserligen inte, men jag tror ändå att varvet påverkar mer med separatsmörjd en oljeblandad bensin.
Så lät de på han på yamaha-center åtminstone.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Tja... Båda regleras ju med gasen. Med oljeblandat kommer oljan med soppan, alltså släpper du gasen får hojen mindre soppa --> mindre olja. Då kan man väl säga att det även här är gasen som kontrollerar oljemängden, eftersom du reglerar bränsletillförseln med gasen. :tummenupp
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Det jag menar är att med separat spelar varvet större roll för oljemängden än för bensinblandad (där är de mer gasen som gör sitt)

måste isf vara på nyare hojar, borde det inte gå en sladd ner till pumpen då som öppnar och stänger så rätt mängd kommer?

Isf kan man säga att den fungerar som en elektronisk avgasventil, som styrs av varvtalet...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Tja... Båda regleras ju med gasen. Med oljeblandat kommer oljan med soppan, alltså släpper du gasen får hojen mindre soppa --> mindre olja. Då kan man väl säga att det även här är gasen som kontrollerar oljemängden, eftersom du reglerar bränsletillförseln med gasen. :tummenupp

Ja men nu säger jag att gasen kanske inte har lika mycket effekt oljemängden på separatblandade system och soppablandade. Förstår du vad jag menar.

Visst påverkar gasen. För när jag snackade med han på yamaha center (problemet var att moppen rök nå så grymt) sa han att man var tvungen att shimsa om för att få någon riktig effekt, och att gaswiren som går till pumpen knappt har någon som helst betydelse.
Så han såg ingen mening med att jag skulle pilla på justerskriva o försöka så. Hade han tyckt att jag skulle lämnat in den hade jag tagit de för försäljarsnack (att han skulle tjäna på de) men han sa klart o tydligt så länge det inte verkar farligt så kan man låta de vara.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Ja men nu säger jag att gasen kanske inte har lika mycket effekt oljemängden på separatblandade system och soppablandade. Förstår du vad jag menar.

Visst påverkar gasen. För när jag snackade med han på yamaha center (problemet var att moppen rök nå så grymt) sa han att man var tvungen att shimsa om för att få någon riktig effekt, och att gaswiren som går till pumpen knappt har någon som helst betydelse.
Så han såg ingen mening med att jag skulle pilla på justerskriva o försöka så. Hade han tyckt att jag skulle lämnat in den hade jag tagit de för försäljarsnack (att han skulle tjäna på de) men han sa klart o tydligt så länge det inte verkar farligt så kan man låta de vara.
Happ. Aldrig hört något sådan innan, men kanske ligger något i det...
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top