Aprilia RS 125cc Eller Derbi GPR 125cc?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nu kan jag ju inte vara säker på att han har rätt, men jag tycker att varvet borde ha en del effekt då de är motorn som driver pumpen... :)

Tror ändå de inte är bra att motorbromsa, oavsett smörjmetod.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Nu kan jag ju inte vara säker på att han har rätt, men jag tycker att varvet borde ha en del effekt då de är motorn som driver pumpen... :)

Tror ändå de inte är bra att motorbromsa, oavsett smörjmetod.
Varvet styr väl hur fort pumpen skall pumpa men med gashandtaget så reglerar du mängden ut i slangen? Så har jag fattat det. För det är stor skillnad i mängd om man inte har någon gas och fullgas t.ex. Provade en del på NSR:en när jag etanolkonverterade den.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Men tittar man på typ 250/125 race så ligger dem typ runt 9000 varv oavset om dem har gas eller inte, men ifs så byter dem kolv oftare.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Varvet styr väl hur fort pumpen skall pumpa men med gashandtaget så reglerar du mängden ut i slangen? Så har jag fattat det. För det är stor skillnad i mängd om man inte har någon gas och fullgas t.ex. Provade en del på NSR:en när jag etanolkonverterade den.
Nu fattade jag vad han menade! :hihi

Men faktum kvarstår, att motorn får inte mer olja än vad man reglerar med gasen, oavsett varv...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nu fattade jag vad han menade! :hihi

Men faktum kvarstår, att motorn får inte mer olja än vad man reglerar med gasen, oavsett varv...

Beror ju på hur mycket gaswiren påverkar. Enligt han på Yamahacenter hade den inte så mycket effekt på moppen (minarelli motor). Fast han kan ha fel (inte omöjligt), de kan skilja på olika motor (låter jävligt logiskt) men vore de inte smart om den var lite mer varvstyrd än bara gasstyrd? :va
För det är väl varvet som avgör hur mycket olja motorn behöver?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Beror ju på hur mycket gaswiren påverkar. Enligt han på Yamahacenter hade den inte så mycket effekt på moppen (minarelli motor). Fast han kan ha fel (inte omöjligt), de kan skilja på olika motor (låter jävligt logiskt) men vore de inte smart om den var lite mer varvstyrd än bara gasstyrd? :va
För det är väl varvet som avgör hur mycket olja motorn behöver?
Som jag skrev varvet styr pumpen och således hur mycket som skall ut. Gashandtaget reglerar hur mycket du faktiskt släpper ut genom slangen. Så kom jag fram till det på NSR:en som sagt.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Beror ju på hur mycket gaswiren påverkar. Enligt han på Yamahacenter hade den inte så mycket effekt på moppen (minarelli motor). Fast han kan ha fel (inte omöjligt), de kan skilja på olika motor (låter jävligt logiskt) men vore de inte smart om den var lite mer varvstyrd än bara gasstyrd? :va
För det är väl varvet som avgör hur mycket olja motorn behöver?
Ja... Ska inte disskutera mer i ämnet då jag inte är säker, men som Lundgren skriver släpps det ju inte igenom mer olja än vad man reglerar med gasen, även om pumpen matar fram mer. :) Sen hur mycket hur mycket flödet styrs av gasen är nog väldigt olika från hoj till hoj...
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Men tittar man på typ 250/125 race så ligger dem typ runt 9000 varv oavset om dem har gas eller inte, men ifs så byter dem kolv oftare.
På 250/125 race sitter folk över en hink och blandar bensin och tvåtaktsolja med en gaffel innan de häller det i tanken.
 

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
hejsan, jag var igår på en tur i ofm där dom hade tagit in lite demo hojjar och jag testade både rs och gpr o jag tyckte att båda två var jävligt snabba och att det isåfall bara är SMÅ marginaler hur snabba dom är, jämfört med 4 takt ska det bli jävligt najs och skaffa 2 takt ^^
 

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
debin tror jag skulle passa bättre med pris då en rs kostar 52k + att man måste köpa strypningen medans Gpren bara kostar 45k och kör klar man får på ett ungefär samma effekt som rs skulle det vara någon skillnad på dom så är det väl mest priset och utseendet på dom... båda va snygga enligt mig iallafall och delarna till derbin var inga problem enligt deras ''tekniker'' dom berättade lite de där om derbins dt motor och lite sånt med^^ så tror nästan att jag ska satsa på gpr:en för den va snygg och billig^^
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
debin tror jag skulle passa bättre med pris då en rs kostar 52k + att man måste köpa strypningen medans Gpren bara kostar 45k och kör klar man får på ett ungefär samma effekt som rs skulle det vara någon skillnad på dom så är det väl mest priset och utseendet på dom... båda va snygga enligt mig iallafall och delarna till derbin var inga problem enligt deras ''tekniker'' dom berättade lite de där om derbins dt motor och lite sånt med^^ så tror nästan att jag ska satsa på gpr:en för den va snygg och billig^^

Va dem strypta när du provkörde?
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
Vet du vad jag tycker...
Köp denna så kommer du få lika mycket tillbaka när du säljer den sen.
För det där är ett grymt underpris.

http://www.blocket.se/vi/15404086.htm?ca=23_2_s

Kan vara en bluff så skicka inga pengar i förväg.

En mito? :p Inte ens tänkt på dom men hur är det med delar och sånt till en Cagiva mito? finns inte så många MC butiker i Blekinge så vill helst att sånt ska finnas i närheten... men visst inget fel på den ^^
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
En mito? :p Inte ens tänkt på dom men hur är det med delar och sånt till en Cagiva mito? finns inte så många MC butiker i Blekinge så vill helst att sånt ska finnas i närheten... men visst inget fel på den ^^

Går att få tag på via geiwiz.de och biscaya (stavning) i sverige.
 

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
jag kanske borde säga att jag ej är mc kunnig lixom jag försöker bli det men jag kan lixom inte så mkt om mc typ att byta kolv och checka oljan och så... jag är nybörjare men det vill jag få ändring på... det ända jag kan är att spänna kedjan xD hehe men som sagt är ej kunnig,
 

Heinevik

Guest
köp inte nya mito! dålig motor, jämförelse med aprilian iaf. Har inte koll på derbin. Ska du ha en mito så får du köpa en 1993-1998 som har en 7-vxl motor, den är de kraft i ! äter upp både rs och derbi på rakan.
 

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
köp inte nya mito! dålig motor, jämförelse med aprilian iaf. Har inte koll på derbin. Ska du ha en mito så får du köpa en 1993-1998 som har en 7-vxl motor, den är de kraft i ! äter upp både rs och derbi på rakan.

jo men lätt o fa tag på nära där jag bor då :p haha jag vill inte ha lixom 20mil hem när man ska köra hem den första dagen lixom... :p

om man nu ska skaffa enligt dom åren du nämnde vad toppar dom? på ett ungefär? lätta o trimma? försäkringen mycket service?
 
Last edited:

deLi

(=
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
Aprilia rs-07 och en fiddy
Köper du itne den nya cagivan för 30 tusen är du fett dum. En helt ny cagiva motor är säkert minst lika bra som en aprilia motor som gått 1000 mil eller något sådant.
Så du ska inte vara rädd för köpa den. Bra grejer och nytt ät nytt!!!!!

Mvh
 

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
Köper du itne den nya cagivan för 30 tusen är du fett dum. En helt ny cagiva motor är säkert minst lika bra som en aprilia motor som gått 1000 mil eller något sådant.
Så du ska inte vara rädd för köpa den. Bra grejer och nytt ät nytt!!!!!

Mvh

haha =) den är jävligt fin men jag har varit inne på så många 2 taktare^^ svårt och bestämma sig hehe men mito rs eller gpr är det jag är ute efter :) jag tkr gpren var minst lika bra som rsen men jag vet ej om miton aldrig kört en mito.... men enligt många har den visst mer kräm i sig än aprilian vilket jag tycker låter väldigt lockande skulle de vara så så är jag villig o pröjsa mellan 30-40 för en fin hoj.... om den är begagnad annars tar jag ju lite på avbetalning om jag köper sprillans ny.. =)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top