Aprilia RS 250

apriliahasse

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Hej,

Min RS TOK kokar efter 30 mil, och då har allt åkt upp i expantions kärlet.
:va
Har ni några idèr top packning? Cylinderfotspackning?
Hur och var sitter termostaten, hur kollar man om den funkar som den ska.

Kul med svar.
Mvh Hans.

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
apriliahasse skrev:
Hej,

Min RS TOK kokar efter 30 mil, och då har allt åkt upp i expantions kärlet.
:va
Har ni några idèr top packning? Cylinderfotspackning?
Hur och var sitter termostaten, hur kollar man om den funkar som den ska.

Kul med svar.
Mvh Hans.

Antagligen toppackningen, har varit med om själv. Kolla om det bubblar i expansionskärlet när motorn är igång.

/Joakim

apriliahasse

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Pålle skrev:
Antagligen toppackningen, har varit med om själv. Kolla om det bubblar i expansionskärlet när motorn är igång.

/Joakim

Hej,

Kul att du svara.

Ja är inte säkert om det gör det med en gång när man startar motorn.

Jag tror att jag skall testa och bytta packningarna på topen, råkar nämligen ha ett par liggandes. Från förra motorenoveringen. Dom e ju inte direkt gratis.
:tummenupp
Mvh Hans.

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ja, att det läcker vid toppen är väl det mesta troliga. Vad kan det mer va annars? Vattenpump som inte går?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Hade samma prob på min gamla rs 125a. Det var termostaten som hade hakat upp sig... blev tokig och provade allt innan jag kom på termostaten. Tänkte inte på den iom att jag kollade den precis innan för ett tidigare problem. Annars kan du prova att blåsa kylaren.

Lägg termostaten i en kastrull kokande vatten och kolla att den öppnar helt !

apriliahasse

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer
BlueNote skrev:
Hade samma prob på min gamla rs 125a. Det var termostaten som hade hakat upp sig... blev tokig och provade allt innan jag kom på termostaten. Tänkte inte på den iom att jag kollade den precis innan för ett tidigare problem. Annars kan du prova att blåsa kylaren.

Lägg termostaten i en kastrull kokande vatten och kolla att den öppnar helt !

Ja det har jag spolat ur ex antal ggr och luftat redigt.

Ja det vet jag att man kan göra men var sitter den tros?

Precis under tanken, och tryck locket? lr?

Mvh Hans.

apriliahasse

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Så nu tror jag att jag har hittat felet!!

Det var termostaten som var sönder, den går inte o stänga.
Den är alltså alltid öppen! :huvet

Det blir till att köpa en ny sådan.

Jag kom fram till att den satt under tanken brevid tryck locket.

dscf0222.jpg

dscf0223.jpg

:4skrika :huvet Skit Termostat!

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
apriliahasse skrev:
Det var termostaten som var sönder, den går inte o stänga.
Den är alltså alltid öppen! :huvet

Är det inte tvärt om? Den öppnar aldrig, d v s vätskan får aldrig möjlighet att passera kylaren. Men det kanske var så du menade?

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Kolla ett par topp-packningar med Starol Racing. 200kr/st tar dom för dessa. Ganska ok när var dum och köpte en till rgv för 424kr.

apriliahasse skrev:
Hej,

Kul att du svara.

Ja är inte säkert om det gör det med en gång när man startar motorn.

Jag tror att jag skall testa och bytta packningarna på topen, råkar nämligen ha ett par liggandes. Från förra motorenoveringen. Dom e ju inte direkt gratis.
:tummenupp
Mvh Hans.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Jag tycker det ser ut som den har fastnat i öppet läge. Hade den inte öppnat så skulle du ju inte kunna köra 30 mil innan den kokar.

apriliahasse

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Ingoberra skrev:
Jag tycker det ser ut som den har fastnat i öppet läge. Hade den inte öppnat så skulle du ju inte kunna köra 30 mil innan den kokar.

Nej alltså den är ju öppen, den har hängt sig i öppet läge, i och med att den där pinnen har fastnat längst upp på bild två.

apriliahasse

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Grrrooov skrev:
Kolla ett par topp-packningar med Starol Racing. 200kr/st tar dom för dessa. Ganska ok när var dum och köpte en till rgv för 424kr.

Det var ju inte så farligt, köpte min från starol oxo men de var aprilia orginal och kostade nog 450 eller så /st.

Har dom Pirat ?

Mvh Hans.

Darkwing

Inte hojlös!
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
FZ6-N
jag tror du är ute och cyklar nu.

på min RGV som hade precis samma fenomen (samma motor som RS) rev jag ner allt och upptäckte att där sitter en liten och så menar jag LITEN splint som håller vattendrevet på sin plats, den hade gått i 3 bitar coh därför stod vattendrevet bara still (den kokar överlätt).. termostaten ska vara så som den ser ut där.. där är inget fel på den.. om den är öppen hela tiden så beror det på att kylvattnet är för varmt..

kolla det först och främst... !! :3freak

att tilläga är att om din toppackning har gått lär det ryka ut a :4skrika *** från avgasrören..

Last edited:

apriliahasse

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Darkwing skrev:
jag tror du är ute och cyklar nu.

på min RGV som hade precis samma fenomen (samma motor som RS) rev jag ner allt och upptäckte att där sitter en liten och så menar jag LITEN splint som håller vattendrevet på sin plats, den hade gått i 3 bitar coh därför stod vattendrevet bara still (den kokar överlätt).. termostaten ska vara så som den ser ut där.. där är inget fel på den.. om den är öppen hela tiden så beror det på att kylvattnet är för varmt..

kolla det först och främst... !! :3freak

att tilläga är att om din toppackning har gått lär det ryka ut a :4skrika *** från avgasrören..

Tjena, Kul att du kollade in!

Jag vet det är sukka motor på den, det borde ju vara att vaten hjulet som har hängt sig.

För resultatet av att termotsten hänger sig, resulterar ju bara i att den inte ens kommer upp i arbets temperatur då man kör. typ (COLD) i displayen.

Det är ju inte så lätt att kolla om det är nått flöde i och med att tanken är ivägen då motorn går.

Det ÄR fel på termostaten, i och med att den har hängt sig i öppet läge (det framgår kanske inte av bilden?) Den lilla pinnen är typ sne. Så normalt sett är den ju stäng och sen då vattnet blir varmare (denna termostat öppnar vid 50 c) öppnar den för att släppa igenom mer vatten, Right!?
Ser inte så frisk ut i alla fall. :3freak

Tack för tipsen. :Bugar

Darkwing

Inte hojlös!
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
FZ6-N
jo, det kan nog stämma... testa lägg den i varmt (ca 80¤) så märker du om det händer något.!

precis, den hade bara varit kall om termostaten alltid varit öppen.. vad du kan göra är att tappa ur all kylarvätska bort med kåpan till drevet (ska du byta pinnen måste du in i motorn) :gnissla ´

snurra lätt på det och se om det känns tugnt eller om det bara snurra hur lätt som helst.. känns det som du har lite motstånd är det antagligen okej annars är det bara att sätta igång o riva.. :yoparty

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati