Aprilia rs . Bromljus

blabolanr1

hmmm...
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
Aprilia rs
Hejsan! Jag har precis köpt en Aprilia rs årsm.99. Allt fungerar perfekt förutom bromljuset.

När man bromsar med handbromsen fungerar det perfekt:tummenupp , men när man bromsar med fotbromsen fungerar den bara fyra gånger tills den femte gången man släpper upp den, då lyser bromsljuset fortfarande. (Det brukar lysa i 15 sekunder ungefär sen slockar det)

Jag har tagit isär baklampan och gjort rent och sprutat in 5-56 i kontakterna, men det hjälper inte.

VAd kan det vara för fel?:confused:
Tack på förhand
/Erik

Last edited:

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Kolla så att klossarna i oket går som dom ska, så att de inte "fastnar" eller segar sig tillbaka. Kan vara samma problem om växelpinnen skulle hänga sig på nån vänster, då tror systemet fortfarande att du bromsar. :tummenupp

blabolanr1

hmmm...
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
Aprilia rs
Kolla så att klossarna i oket går som dom ska, så att de inte "fastnar" eller segar sig tillbaka. Kan vara samma problem om växelpinnen skulle hänga sig på nån vänster, då tror systemet fortfarande att du bromsar. :tummenupp

Ok!
Tack för hjälpen, jag ska kolla detta imorgon

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR

klossarna i oket har inte ett skit med bromsljuset att göra. kolla givaren ist. är oftast en fjäder som är fäst i broms"pedalen" och leder in i en givare. när du trycker ner bromsen drar fjädern i en liten sak som gör att bromsljuset tänds. plocka isär denna så inget kärvar...

ja vaffan de blev lite fina uttryck här oxå men shit the same:D

blabolanr1

hmmm...
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
Aprilia rs
klossarna i oket har inte ett skit med bromsljuset att göra. kolla givaren ist. är oftast en fjäder som är fäst i broms"pedalen" och leder in i en givare. när du trycker ner bromsen drar fjädern i en liten sak som gör att bromsljuset tänds. plocka isär denna så inget kärvar...

ok ok
jag får testa imorgon, men tack för alla snabba svar (det uppskattas)
HA en fortsatt trevlig lördagskväll nu :)

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Gas Gas
Jo.. det gör det la.. sitter så på alla hojar jag har sätt...
Den fjädern e ju för att dra upp pedalen igen..

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Jo.. det gör det la.. sitter så på alla hojar jag har sätt...
Den fjädern e ju för att dra upp pedalen igen..

finns en sådan fjäder oxå. då har du inte sett min hoj. lr mina hojar rättare sagt. har inte kollat så noga hur de e på din...

körarrn

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
ingen just nu
har ochså bromsproblem me min aprilia sx50 (moped) jag får stå med ett ben med hälen och trycka stenhårt för att bromsen ska kunna låsa sig och när den väl gör de så gör den de när jag är nerei 20 km/h har dengt med inkörning att göra för bellögen och kolvarna e nya

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
har ochså bromsproblem me min aprilia sx50 (moped) jag får stå med ett ben med hälen och trycka stenhårt för att bromsen ska kunna låsa sig och när den väl gör de så gör den de när jag är nerei 20 km/h har dengt med inkörning att göra för bellögen och kolvarna e nya

varför bytte du kolvar?

prova att göra rent skivor och belägg ordenligt...

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Gas Gas
Om du har kört så att bromsklossarna ligger mot skivan så kan det bli ett lager (vet inte vad det kallas) på klossarna, så du kan prova att slipa lite med sandpapper på dom.
Men jag tror inte det är detta som är fellet, men du kan ju prova om du endå tar isär oket.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Om du har kört så att bromsklossarna ligger mot skivan så kan det bli ett lager (vet inte vad det kallas) på klossarna, så du kan prova att slipa lite med sandpapper på dom.
Men jag tror inte det är detta som är fellet, men du kan ju prova om du endå tar isär oket.

detta ingick i mitt göra rent. glömde skriva det. frambromsen på min brors va helt jävla värdelös. stoppie va att glömma totalt. tills han en dag kom på nåt smart för en ggn skull (dock hade jag sagt det till honom nån månad tidigare). han tvättatde skivan helt enkelt. och jag kunde inte låta bli så jag satte mej i en baden baden med middagen i knät och beordrade honom at även blocka loss oket och göra rent ordentligt samt skrapa av beläggen. den är riktigt bra nu fkatiskt...

blabolanr1

hmmm...
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
Aprilia rs

Jag kollade om det fanns en givare där, men det gjorde det inte. Men när man trycker ner fotbromsen trycker bakdelen av fotbromsen upp en sak. (bromskontakten) Kan problemet sitta i där?

Last edited:

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
3077050 klossarna i oket har inte ett skit med bromsljuset att göra. kolla givaren ist. är oftast en fjäder som är fäst i broms"pedalen" och leder in i en givare. när du trycker ner bromsen drar fjädern i en liten sak som gör att bromsljuset tänds. plocka isär denna så inget kärvar...

Mybad... Som det blir ibland, troligt att klossarna har med saken att göra. :3freak

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring