Aprilia Rs går allt för varm!

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Hallå! Var ut och körde min Aprilia Rs 125 idag igen som jag gör varje dag!
Men när jag hade kört ca 5-8 km så blev den plötsligt 100+ grader så jag stängde av den väntade ca 10 min och skiten var fortfarande så! Men jag startade den för dom brukar alltid bli lite kallare då så den blev ca 98 grader när jag for iväg en bit ca 500m och så blev den 110 grader stannade efter ca 100 meter och kollade på mätarn då steg den till över 120 grader:gnissla väntade ca 10 min igen så tempen blev 115 grader och får iväg 1-2km då låg den vid 100 grader sen lät jag den vila 1 timme och körde sedan hem blev då 95-96 grader!

Är det pumpen som lagt av eller någon termostat? finns det något typsikt fel på dom som brukar gå slut? :va

När jag börja köra med den i våras låg den alltid vid 70-75 grader men efter ett par veckor blev den att ligga på 80+ nu får 2 veckor sen bytte jag kolv + avgasventil och alla pakningar. den har varit runt 80-90 dom här varma dagarna nu när jag kört!

Jag har ett Gianelli avgasrör + 150 munstycke i den och ostrypt Möjligtvis att cdin är strypt. Och på runt 7000 får den ännu lite för mycket soppa! Och jag har kylarvatten i den tillräckligt och luftade den igår + fyllde på lite mer!

Någon som haft liknande problem på era ?

Och vad ska tämpen ligga på dom med en sån setup? / vad ligger era tempar på?:Bugar

Men far in imorgon och hör med en Mc verkstad här på Åland vad dom säger om det?

Borde väl vara pumpen eller termostaten! Isf någon som vet priser på det?

Tacksam för svar :tummenupp
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Ta loss en slang och sätt igång så ser du om de strömmar, har du kollat så inte det är för dåligt med vätska? Kan vara att du blandat för svagt med oljan. alternativt att givarn är kasst eller luftflödet har blivit hindrat till kylarn
 

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
Det sitter en liten koppar termostat i topplocket som ska öppna vid 47-50 grader. Det enklaste sättet att kolla om den funkar är att plocka ur den, lägga den i en kastrull och hälla över kokande vatten från till exempelvis en vattenkokare. Då ska den lilla pinnen i den smala änden åka ut en bit, om inte är det bara köpa ny.
Finns här: http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS125_Engine_Top_End_.html

:tummenupp
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Ta loss en slang och sätt igång så ser du om de strömmar, har du kollat så inte det är för dåligt med vätska? Kan vara att du blandat för svagt med oljan. alternativt att givarn är kasst eller luftflödet har blivit hindrat till kylarn

Som jag skrev i första inlägget så har jag tillräkligt med vätska jag har till MAX sträcket på burken till kylarvätskan! och jag har luftat den också senast igår!

Och för svagt me olja tycker jag det inte kan vara eftersom jag kört så här i 2 månader + att jag lägger lite i tanken imellanåt eller jag började med det nu efter jag bytte kolv för ca 2 veckor sedan, luftflöde till kylaren ska inte heller vara något problem för jag har inte ändrat på någt där och spolade senast av kylaren igår när jag tvättade den och körde hela dan + kvällen igår med utan problem visst en går runt en 80-90 grader men inte över 100 iallafall:död

Men ska kolla på det lite mer imorgon
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Det sitter en liten koppar termostat i topplocket som ska öppna vid 47-50 grader. Det enklaste sättet att kolla om den funkar är att plocka ur den, lägga den i en kastrull och hälla över kokande vatten från till exempelvis en vattenkokare. Då ska den lilla pinnen i den smala änden åka ut en bit, om inte är det bara köpa ny.
Finns här: http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS125_Engine_Top_End_.html

:tummenupp


Okej blir att kolla upp lite sånt imorgon som sagt!

Det är ju inte så farligt dyrt iallafall :tummenupp

Termostaten är under kylarslangen som går ner i i toppen eller? går det att ta bort termostaten UTAN att öppna det första locket till toppen ?

Isf är de bara att ta bort slangen och sen termostaten?

Och en annan sak borde jag köra med Värmetal 10 på stiftet Jag har alltid kört med 9 men kanske borde byta upp mig till 10 också eller?

Var inte meningen me dubbelpost men du skrev medelande när jag svarade på det andra :huvet
 

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Övermark - Finland
Hoj
2006 Aprilia RS
Termostaten är under kylarslangen som går ner i i toppen eller? går det att ta bort termostaten UTAN att öppna det första locket till toppen ?

Isf är de bara att ta bort slangen och sen termostaten?
Termostatet sitter under första locket så det måste du montera löst för att komma åt.

Har samma problem med min RS 125:a vill gå varm på en gång. Har tagit bort mitt termostat men har fortfarande samma problem.

När motorn är igång och öppnar luftskruven så kommer ingen kylarvätska ut, så jag skall öppna och se efter hur pumpen ser ut idag...(vätska kommer ut när den inte är igågn så där är ingen luft)
 

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Övermark - Finland
Hoj
2006 Aprilia RS
Har lokaliserat felet:tummenupp. Bultarna som höll olje pumpen på plats var någon millimeter för lång. Blir att inhandla nytt derv och prova på nytt...:huvet
 

Bifogat

  • ideal gear.JPG
    ideal gear.JPG
    31.8 KB · Visningar: 54

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Har lokaliserat felet:tummenupp. Bultarna som höll olje pumpen på plats var någon millimeter för lång. Blir att inhandla nytt derv och prova på nytt...:huvet

blanda tank annars? lite krongligare men betydligt säkrare med procent sifran :tummenupp
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Jag har funderat lite och idag när jag sku starta aprilian så dirrekt efter start låg tempen på 40-45 grader efter ca 5 sekunder den hade varit igång :huvet

Så jag skulle tippa på att det är temp givaren som fått någe fel och visar allt för höga siffror för när den har stått över natten ska den inte vara 40-45 grader när man startar den! + att när det står att den är 98 grader på mätaren och man lägger handen på kylaren känns det inte som att det skulle vara 98 grader! och om man låter den stå en stund så att kylaren blir helt kall och har igång 30-60 sekunder så börjar man känna att kylaren blir varmare så pumpen funkar nog för det cirkulerar iallafall!

Har iallafall bestält en ny sån där tämp givare kommer inte ihåg vad det heter men den man kopplar in mätaren i som har en elsladd på sig och förmodligen borde det vara felet att den bara visar allt för myk nu!

När jag kör nu stannar tämpen på 90-95 grader iallafall och som sagt känns inte kylaren så varm heller eller någonannanstans!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top