Aprilia rs håll barhet?

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
GSXR 750 -09
Någon som skulle kunna skriva lite fakta om hur mkt "underhåll" den behöver..
Går den sönder ofta??

gärna hur många mil innan kolv byte m.m.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
DaWoos skrev:
Någon som skulle kunna skriva lite fakta om hur mkt "underhåll" den behöver..
Går den sönder ofta??

gärna hur många mil innan kolv byte m.m.

Kolven ska vell bytas runt 1200 mil, oljan kommer iaf jag att byta varje 100-150 mil. Samma med luftfiltret.
Det var vell ett par plastdrev i motorn som skulle bytas runt 1200 mil också.
Sköter du den så håller den!
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Svanen skrev:
Kolven ska vell bytas runt 1200 mil, oljan kommer iaf jag att byta varje 100-150 mil. Samma med luftfiltret.
Det var vell ett par plastdrev i motorn som skulle bytas runt 1200 mil också.
Sköter du den så håller den!


Man brukar göra så men enligt fabriken behöver man inte byta olja föränns efter 1200mil ( räknar inte med inkörningen)
Och kolven och plastdreven ska bytas senast vid 1600.
¨
Så det du säger är smart att lyda men den ska hålla om man gör som fabriken säger också..
http://homepage.ntlworld.com/shawn.wombwell1/125 service intervals.htm
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
DaWoos skrev:
Någon som skulle kunna skriva lite fakta om hur mkt "underhåll" den behöver..
Går den sönder ofta??

gärna hur många mil innan kolv byte m.m.
Jag tr or att ser vice och kör sätt på verkar cykelns håll bar het, så svaret på sånna frå gor blir väl digt o lika.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DaWoos skrev:
Någon som skulle kunna skriva lite fakta om hur mkt "underhåll" den behöver..
Går den sönder ofta??

gärna hur många mil innan kolv byte m.m.

Dom håller skit bra så länge man pillar på dem:D

kolv byte byt efter max 500 tror ja det är nog en billig investering om man gämför med ras som man kan få om man segar med att byta :tummenupp kanske mindre :3freak
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
RS "Alex" skrev:
Dom håller skit bra så länge man pillar på dem:D

kolv byte byt efter max 500 tror ja det är nog en billig investering om man gämför med ras som man kan få om man segar med att byta :tummenupp kanske mindre :3freak

Aprilia rekommenderar kolvbyte efter cirka 16 000 km. Dock brukar vissa skära löjligt tidigt, detta beror säkerligen på att många kör lite för hårt, häller kanske i fel olja, många värmenyper också. Många bryr sig inte så mycket om sina 125:eek:r, man byter ju upp sig till större hoj förr eller senare.

Min har rullat felfritt 12 000 km. Prillan klarar nog mer än 16 000 km på samma kolv, men då går den nog sämre. Har sett annonser på Aprilior som gått ungefär 20 000 km utan kolv/cylinderbyte.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
AndersJohansson skrev:
Man brukar göra så men enligt fabriken behöver man inte byta olja föränns efter 1200mil ( räknar inte med inkörningen)
Och kolven och plastdreven ska bytas senast vid 1600.
¨
Så det du säger är smart att lyda men den ska hålla om man gör som fabriken säger också..
http://homepage.ntlworld.com/shawn.wombwell1/125 service intervals.htm

Vad är det här för plastdrev? DJM's plastdrev hade väl pajat har jag för mig?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
H4 skrev:
Aprilia rekommenderar kolvbyte efter cirka 16 000 km. Dock brukar vissa skära löjligt tidigt, detta beror säkerligen på att många kör lite för hårt, häller kanske i fel olja, många värmenyper också. Många bryr sig inte så mycket om sina 125:eek:r, man byter ju upp sig till större hoj förr eller senare.

Min har rullat felfritt 12 000 km. Prillan klarar nog mer än 16 000 km på samma kolv, men då går den nog sämre. Har sett annonser på Aprilior som gått ungefär 20 000 km utan kolv/cylinderbyte.

Såg en aprilia i spanien i våras, om jag inte mins fel så hade den gått drygt 7000 mil :3freak hur han hade bytt kolv vet jag inte för den stod på gatan å jävlar vilket vrak... det såg ut som om den legat på sjöbotten ett tag:D

Såklart det går men det är ju något personligt när man känner att det är dags att byta... jag skulle aldrig våga åka så långt:)

Pratade med starol visst dom säljer ju aprilia så dom pratar ju gott om dom men dom sa såhär, att var och varannan som rullar på gatan skär och det beror på att folk läser på intenet hur man ska ostrypa men har ingen anning om hur känslig en 2-taktare är och därför skär alla i stortsätt någon gång. Om man gämför med dom som gick bana så hade ingen skurit, men det vet jag att det inte stämmer för jag känner åtminstånde en med ras:D
Någon hade blivit så glad när han rullat över mållinjen så han tryckte in startknappen å fick ras i lådan:D


edit plast dreven sitter på kopplings sidan, en hel drös med plast drev:D
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
RS "Alex" skrev:
Någon hade blivit så glad när han rullat över mållinjen så han tryckte in startknappen å fick ras i lådan:D

Vilket miffo :hihi Jag som undade vad som hade hänt om jag hade tryckt på startknappen körandes, tur att man inte testade :rolleyes:
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
H4 skrev:
Vad är det här för plastdrev? DJM's plastdrev hade väl pajat har jag för mig?


Dom som driver vatten och oljepumparna. Viktiga drev ska du vet!!
Men byter du oljan lite tättare så håller dom bättre.
Plastdrev har en tendens att gå sönder om dom smörjs av olja och metallspånn :3freak

Inte så svåra at kolla. Bara att skruva bort vänster kåpa och kopplingskåpa. Passa på och gör det tilsammans med ett oljebyte...
Det där kan du göra medans motorn sitter i ramen..
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
RS "Alex" skrev:
Pratade med starol....


Starol racing = :dummer

Sarcastisca och allmänt snobbiga. Inte alls kul att prata med.
Särskillt Jonas som trodde sig vet allt och vara bäst.
Förstår om det är jobbigt med alla 125:a åkare som vill prata om sina Aprilor men han har ju trots allt valt jobbet...

Jag ringde när jag hade haft mitt ras.

-Är den ostrypt?

-Ja...

-Jaha då har den värmenypit för litet munstycke, typiskt folk som stryper ur och inte vet vad dom gör :fatta! ( Jävla amatör jävel menade han nog)

-Ja men det sitter ett större munstycke än orginal i, 125. Han som hade den innan mekade 2-takt så han visste nog vad han gjorde. Stiftet är brunt så... :7peta

- Ja har du kollat det? vet du vad ett munstycke är? Det ska vara SVART! :fatta!

- Du jag tror att jag handlar någon annanstans...*klick* :hihi
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
AndersJohansson skrev:
Starol racing = :dummer

Sarcastisca och allmänt snobbiga. Inte alls kul att prata med.
Särskillt Jonas som trodde sig vet allt och vara bäst.
Förstår om det är jobbigt med alla 125:a åkare som vill prata om sina Aprilor men han har ju trots allt valt jobbet...

vet vad du menar men man får ta allt med en nypa salt vad man hör försöka bilda sig en egen vinkel på allt, inte lyssna för mycket på vad andra säger:)

Jonas säljer grejer är skyst men när det ringer en om dagen med ras och han nästan aldrig säljer cyl så blir man självklart trött för lixom hur många är det som har köpt han cyl för 10000 kr.... jag väntade på en ny utgåva av polini cylindern i 8 månader innan jag avbestälde och bestälde från firman i belgien som det tog ca 2 veckor innan jag fick hem de:D

Dom är kaxiga och som har långa leverans tider! DYRA men det är ju aprilas fel:( och skatterna:( därför jag började köpa delar från belgien tycker min kontakt håller bra priser,service och snabbt går det :tummenupp

Du har ju Håkan där som tydlgen kan myyyycket om 2-takt med VM titlar på 125 å skit:)

Försökte ordna fram en ny kallare termostat men då blev de NEj vi har bara orginal:( från starol alltså

edit ska skrämma dig lite...plast dreven driver ju som sagt olje pumpen.. jag har ju kopplat bort den för jag vill inte ha ras pga krånglande olje pump pratade med jonas och han sa att det bara är att tillsluta alla slangar, men egentligen så borde den ju stå å gå torrt så jag tog och borrade upp hållet i ett plast drev där den drivs :tummenupp men var ändå lite hårda att borra i:D
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
DaWoos skrev:
Någon som skulle kunna skriva lite fakta om hur mkt "underhåll" den behöver..
Går den sönder ofta??

gärna hur många mil innan kolv byte m.m.

Alla 2-takts hojar behöver mycket underhåll.

Den går isönder så ofta du inte har koll på något och byter det eller åtgärdar problemet i tide. :hihi

Du bör nog ha skruvat lite iaf för att kunna underhålla en 2-taktare rätt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Alla 2-takts hojar behöver mycket underhåll.

Den går isönder så ofta du inte har koll på något och byter det eller åtgärdar problemet i tide. :hihi

Du bör nog ha skruvat lite iaf för att kunna underhålla en 2-taktare rätt.

stämmer nog rätt bra de :tummenupp :rofl
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top