Aprilia RS, Rätt effekt?

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Har en Rs-01. Helt urpluggad, Arrow rör och öppet luftfilter. :tuttar
Testa hur fort den gick, 130-140 på mätarn.
Har sedan läst hur fort den ska gå, typ 170, så vad är felet?
Bestyckning? Kör med 120 för tillfället som munstycke.
Tycker det verkar konstigt, för den går klockrent, dör inte eller så på gaspådrag. :va

PS har 28MM Dell'orto.

Provat att växla?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Har en Rs-01. Helt urpluggad, Arrow rör och öppet luftfilter. :tuttar
Testa hur fort den gick, 130-140 på mätarn.
Har sedan läst hur fort den ska gå, typ 170, så vad är felet?
Bestyckning? Kör med 120 för tillfället som munstycke.
Tycker det verkar konstigt, för den går klockrent, dör inte eller så på gaspådrag. :va

PS har 28MM Dell'orto.

Låter som att det är något fel på avgasporten

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
120 är på tok för litet munstycke, runt 130 bör du ha med enbart avgasporten ikopplad. Med öppet filter och rör minst 10 storlekar till.
Har du kollat stiftet på länge?

För övrigt går en RS med öppet luftfilter skit.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
smacka på 32mm förgasaren som sitter på många andra rs också, varför har inte alla rs 32mm förgasare? :va

OverBoost

VIP
Gick med
22 May 2007
Hoj
Ch Racing, Honda CRF250
Jo, jag har kollat stiftet och det ser fint ut lagom färgat. Min fassa har en Mc-verkstad så han vet lite iaf. Sugen på att köpa ett Polini 165cc och 34mm fögge, men undrar om det ger så jävla mycket som alla säger, kostar helt enkelt rätt mycket ranks. Hojjen ska nog bänkas nu snart, så då kan man ju fixa med bestyckning osv. Har kollat efter strypningar men hittar inget mer :S
Cylindern på den kommer från en Rotax gokart och killen som hade den innan hade lagt en "Platta" mellan blocket och cyllen, så kan det va så att kompretionen (Stavning) felar?

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
120 är på tok för litet munstycke, runt 130 bör du ha med enbart avgasporten ikopplad. Med öppet filter och rör minst 10 storlekar till.
Har du kollat stiftet på länge?

För övrigt går en RS med öppet luftfilter skit.

Min rs har öppet filter! Och jag har 130 munstycke och den går riktigt bra!

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jo, jag har kollat stiftet och det ser fint ut lagom färgat. Min fassa har en Mc-verkstad så han vet lite iaf. Sugen på att köpa ett Polini 165cc och 34mm fögge, men undrar om det ger så jävla mycket som alla säger, kostar helt enkelt rätt mycket ranks. Hojjen ska nog bänkas nu snart, så då kan man ju fixa med bestyckning osv. Har kollat efter strypningar men hittar inget mer :S
Cylindern på den kommer från en Rotax gokart och killen som hade den innan hade lagt en "Platta" mellan blocket och cyllen, så kan det va så att kompretionen (Stavning) felar?

Läste i en tråd som hade en sån cylinder enligt hans polare gick den grymt bra han hade någon avgasport som styrdes av avgaserna... kanske det som saknas?
Jag tror iaf det är avgasporten som inte öppnar.

Angående trimet så tycker jag personligen att det är onödigt att lägga ut så mycket pengar på en 125cc, bättre att spara de 5 tusen på något annat kul.
Men om du har överskott på pengar och inte är i behov av dem så skulle jag trimmat också.
Vet inte hur mycket mer det ger borde ge ganska mycket mera om man jämför med orginal cylindern.

Fråga Mr helmut han hade en trimmad RS

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -99
Jag kör med 310 :hihi

jag kör med 200 nu :tungan fast de är för stor så ja ska prova ett 175 nu te helgen :)

finns ens 165cc till rs? värsta jag hitta va 154cc och de är den ja har nu :tuttar

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det kan ju vara ganska intressant att veta hur mycket den varvar..

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Vart har du fått den informationen ifrån?

Citerar DP
DP skrev:
Plocka av det och montera tillbaka orginal "air-box" så ska du se att du får fason på bitarna, jag har pulat med dessa hojar i snart 5 år och har fortfarande inte sett en enda FP eller 11Kw RS 125'a som lirat med ett öppet filter, sure har ett par Polini kittade hojar som fått till det med öppet filter men även dom verkar funka bäst med orginal "air-box". CDI Boxen med eller utan klippt brygga är anpassad för ett visst motstånd i luftflödet och det spelar nästan ingen roll hur mycket du lirar med munstycken & öppet filter det är i princip omöjligt att få ett användbart register från start till varvstopp, sure alla RS är dukitigt slöa under 5K men med klippt brygga i CDI (detta gäller BARA FP hojar), 130-135 i huvudmunstycke och ett rent orginal filter i orginal "air-box" så kan dom går riktigt bra men som sagt "hålet" runt 5K är välkänt och något man får leva med men vem kör under 5K????

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy