Aprilia rs ram, belägg?!

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
Tjenare! Antar att jag gjorde en liten tabbe idag! Precis fått hem min aprila och börjat skruva med den vädigt smått. Var lite trött och fick för mig att autosola upp svingen lite. Men kom inte långt innan jag uptäckte att det blev repigare och inte renare. Sen kom jag på att alut självklart inte är nacket utan har nån sorts klarlack på sig, lr jag antar det ialf..

Så frågan: Kan man autosola ram och sving?
Om svaret är nej, hur kan jag får det att se bra ut igen, vaxa lr?

/leo​
/leo

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Tjenare! Antar att jag gjorde en liten tabbe idag! Precis fått hem min aprila och börjat skruva med den vädigt smått. Var lite trött och fick för mig att autosola upp svingen lite. Men kom inte långt innan jag uptäckte att det blev repigare och inte renare. Sen kom jag på att alut självklart inte är nacket utan har nån sorts klarlack på sig, lr jag antar det ialf..

Så frågan: Kan man autosola ram och sving?
Om svaret är nej, hur kan jag får det att se bra ut igen, vaxa lr?

/leo​
/leo

Ajajaj, låter inte kul.. det du kan göra nu är att ta ett våtslip-papper runt 1000-2000 och våtslipa svingen ner till metallen, sen kan du dra på autosol och polera så ska det blänka utav helvete.
Efter det kan du antingen klarlacka svingen eller lägga på ett lager vax för att skydda mot oxidering
Lättast blir det om du lossar svingen från ramen men det går nog ändå. :tummenupp

EDIT:Nu till frågan, Ja man kan polera ram och sving med autosol, MEN då måste klarlacken tas bort först, görs enklast med våtslip..

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
autosol innehåller väl slipmedel så det är väl därför det blev repigt

jag höll på med autosol på min krök där den var lite tilltyglad för att få bort rost och så, efter det så vaxade jag den men jag vet inte hur det är för dej, du kan väl pröva eller kan det förstöra på något sätt?

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Jag använder också autosol och det funkar skit bra:)
Antar att du använde en mjuk trasa och inte typ stål ull:tungan

larsson91

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
ostrypt yamaha tzr 125
är det inte aoutosol du först ska stryka på med tex en trasa
låta det stelna och sedan torka bort det ? eller är jag helt ute och seglar nu ?:confused:

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
inga bilder ? ska du fortfarande trimma

Har ett sprint bygge på sidan som slukar stora summor pengar! Så kommer föremodligen bara hotta upp aprilian en anning. Hadeju tänkt att ha den som bruksfordon och dom verkar ju vara så extremt otåliga trimmade. Kommer köra avstrypt först och sedan bygga ett eget rör lr be en polare bygga.

Så en 175cc cyllinder känns jst nu avlägset. Aja får väl se om sommarens torra asfalt ger blodad tand!

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Har ett sprint bygge på sidan som slukar stora summor pengar! Så kommer föremodligen bara hotta upp aprilian en anning. Hadeju tänkt att ha den som bruksfordon och dom verkar ju vara så extremt otåliga trimmade. Kommer köra avstrypt först och sedan bygga ett eget rör lr be en polare bygga.

Så en 175cc cyllinder känns jst nu avlägset. Aja får väl se om sommarens torra asfalt ger blodad tand!

sprint bygge:va

Pontan36

aprilja rajder
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS
du såg väl till så att de var en ren yta så de inte låg massa grus och skit på svingen som repade ytan. Jag tvättade allt noga innan jag började polera med autosol, de vart en kanon resultat.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Vart hittar du en 175cc cylinder till Aprilian?

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Kommer ihåg att det min ram blev först lite suddig när man började med efter att ha gnidigt hårdare och hela tiden använt en ren trasa så blev resultatet prima. Kolla på trasan om den är missfärgad, typ svartare, och vänd på den.

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Kommer ihåg att det min ram blev först lite suddig när man började med efter att ha gnidigt hårdare och hela tiden använt en ren trasa så blev resultatet prima. Kolla på trasan om den är missfärgad, typ svartare, och vänd på den.

Ska forsätta gnida sen då ;D LAngar upp ett projekt snart för lite grejer skaju ialf göras :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln