Aprilia RS125-07

kvistXL

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Hoj
Aprilia RS125
Tjena!
Som rubriken lyder så har jag en aprilia rs125:yoparty. Jag har endast kört med den ett par gånger eftersom att jag köpte den ganska nyligen och nu har det uppstått ett problem.
När jag gasar upp i ettans och tvåans växel så funkar den precis som den ska upp till 6-7 tusen varv, efter det så börjar den puttra och när den sedan kommer upp i kanske 9-10 tusen varv igen så accelererar den perfekt igen:gnissla. Detta är något som bara händer i ettans och tvåans växel.
Någon som vet vad problemet kan vara?! :(
Tacksam för svar! :hojbusa

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Det troliga är att du behöver rengöra förgasaren. Vid 7000 varv börjar avgasporten öppna. Då blir bränsle luft blandningen fel, beroende på smuts/avlagringar i din förgasare.
Att bekymmret bara märks på ettan och tvåan hänger säkert ihop med att den accelererar bäst då. På trean , fyran, osv hinner inte problemet med att göra så stor skillnad. ( min gissning)
Kontrollera ditt tändstift. Köp ett nytt vid behov.
Förgasaren gör du rent i ultraljudstvätt, plocka isär och lägg munstycken i ättikssprit 24% , förgasardelarna kan rengöras i biltemas fälgrengörare , men endast någon timme. Använd skyddsglasögon, handskar. Blår med tryckluft.
När du är vid förgasaren och mekar, kolla dina reedventiler, de kan ha skador på ytterkanterna, byt dem då.
Alla de här grejerna förutsätter att hojen är orginal, och har en fungerande power ventil som är rätt inställd, och att tändningen inte är ändrad och att du har orginalavgasrör utan allvarliga bucklor.
Är förgasaren okey, ingen klegg eller annan smuts innuti den, skulle jag kontrollera avgasventilen noga, eftersom bekymmret visar sig när den blir aktiverad. Den kan vara jättesotig och behöver göras rent.
Är du osäker, ta en massa bilder på allt under tiden du plockar isär så du kan backa tillbaka för att återställa det du plockat sönder.
Aprilia for ever....

kvistXL

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Hoj
Aprilia RS125
Jaha, misstänkte också att det var något med förgasaren....
Får rengöra den och se om det löser sig.
Tack så mycket för hjälpen! :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...