Aprilia RS125 frågor :)

overkligt1

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
Aprilia RS125 -08
Hejsan, det är såhär att jag ska förmodligen köpa en Aprilia RS125 väldigt snart, Men jag har hört mycket dåligt om den som exempel

stämmer de att dem inte tål att man gasar på ibland?

Stämmer de att dem bara går i 80 strypta?

Vilken olja är bäst för att den ska gå så bra som möjligt och trivas?

Händer de ofta att de blir irriterande små fel så som tändstift osv?

Annars undrar jag vad ni tycker jag ska skaffa för hoj?
Jag är väldigt intresserad i MC modellen ;)
Tack för alla vänliga svar // Robin

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Aprilian är en högeffektscykel och kräver därmed sitt underhåll, sköter man dem så håller dem - så jo, dem tål att köras med.
Nej, de går inte i 80 strypta, möjligtvis i Tyskland, men här går de runt 130 km/h. Oljan som rekommenderas till åtminstone de äldre RS (-05) är en halvsyntet, typ Agip City 2T alt. Motul 510. Händer nog inte mer fel med en RS än vad det gör med andra hojar.

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
ingen
1. klart du kan gasa på.
2. de går i 120 minst strypta.
3. ingen aning.
4. vet ej.
5. Cagiva Mito -08 ca 50000kr tror jag den kostar.. eller en äldre

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Aprilian är en högeffektscykel och kräver därmed sitt underhåll, sköter man dem så håller dem - så jo, dem tål att köras med.
Nej, de går inte i 80 strypta, möjligtvis i Tyskland, men här går de runt 130 km/h. Oljan som rekommenderas till åtminstone de äldre RS (-05) är en halvsyntet, typ Agip City 2T alt. Motul 510. Händer nog inte mer fel med en RS än vad det gör med andra hojar.

I min bok står det tt den ska köras med helsyntet, tror det är att dem med katalysator kör på halv och utan på helsyntet.
Angående oljor så precis så ta en olja som uppfyller kraven, står i manualen.

Motul 710 är bra (helsyntet) fast du ska inte köra med tex motul 800 eller iaf om du kör med oljetank då dena oljan fungerar inte bra med separat smörjning.

Jag har också kört med OKQ8s Rs Extrem funkar bra också.

Fast just nu kör jag på Agip Speed 2t helsyntet.

Fast ska nog köra på motul igen sen...

Det finns en tråd i Racingforumet (2-taktsdelen)

Och ja en aprilia håller, det handlar bara om hur du kör den tex att undvika motorbromsning köra på varierade varvtal, rätt bestyckning (väldigt noga)

Och bytt kolv var 800 mil.

Edit: Nu när du nänmer tändstift så bytte ut mitt tändstift NGK till ett Denso iridium stift efter ett tips från Booost 3 och kan säga att det känns på något sätt att hojen går bättre/renare

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Den överlag mest populära motorcykeln i roadracing bland 125cc är just Aprilia rs 125 och det säger nog faktiskt det mesta. Men det är en motorcykeln som skall tas hand om för att den skall fungera.

Tex är det kanske smart att byta kolv innan den når 1000mil. Men gör man det så är det ju bara att tuta vidare. Ett kolvbyte är enkelt och inte särkilt kostsamt däremot en renovering sticker ju iväg lite till om man nu slarvar med service.

Skulle du någon gång får för dig att plocka bort strypningen så ger motorcykeln närmare 170km/h

Söker du en motorcykel som inte kräver service så kolla på 4-takt men då går det också saktare. Alla tvåtaktare skall servas ordentligt.

frong

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
Beta rr 50 -04 Enduro
Vad för underhåll är det ni snackar om, byta olja osv hyffsat ofta, kolv förstår jag med... Vad mer? förutom att hålla den fräsch osv... Vill veta eftersom jag troligen kommer köpa en till sommar också.

Heinevik

Guest
Förmodligen en av de mest meningslösa trådarna jag läst.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tycker folk överdriver ganska så mycket när dom snackar om att rs 125'an går sönder och är servicekrävande.

Min hade gått 2200 mil när jag sålde den och då hade jag kört 700 mil med den.

Många mil på 90 väg och låg i princip alltid över 9krpm, och axade fullt så ofta man kunde.
Körde på biltemas 2t olja, och den var avstrypt och hade effektsystem hela tiden.

Behövde inte skruva nånonting med den, startade alltid och gick som en klocka.

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Tycker folk överdriver ganska så mycket när dom snackar om att rs 125'an går sönder och är servicekrävande.

Min hade gått 2200 mil när jag sålde den och då hade jag kört 700 mil med den.

Många mil på 90 väg och låg i princip alltid över 9krpm, och axade fullt så ofta man kunde.
Körde på biltemas 2t olja, och den var avstrypt och hade effektsystem hela tiden.

Behövde inte skruva nånonting med den, startade alltid och gick som en klocka.

måndagsex :D nä men som sagt.. så länge man sköter den med oljor o allt va de e så ska den hålla lika länge som vilken annan 2t 125 som helst..

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept