Aprilia rs250 banhoj

Durasell

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Tranås
Hoj
Ingen just nu :(
Får man fråga va du ska köra med den?
Ska du tävla eller ska du träna o köra B race med den :)

Blir det några klass ändringar eller nya klasser för just såna här maskiner eller nåt annat kul?

Börjar suga i gas tarmen nu !
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Very Nice , ser ut som Kobbkan lack fortfarande
/Håkan
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Fundering:
Hur känslig är en 2t på utformning av ljuddämpare?
...

Har en manual från en kit-tillverkare till en Honda RS125R och där är 255mm ljuddämpare "basic setup" med alternativ på 245mm och 265mm.

Från manualen: (om man har 255mm monterat)
"Silencer 245mm increases exhaust pressure and detonation count."
"Silenser 265mm decreases exhaust pressure and detonation count."

Dessa ljuddämpare är fullflödes med ett performerat rör innuti. Så 10mm skillnad gör skillnad i effekten och karaktären.

Har man mycket detonationer är längre ljuddämpare en lösning och tvärtom så om man har få detonationer är kortare ljuddämpare en lösning för bättre setup.

Enligt manualen så om man vill ha mer vridmoment speciellt ut i början utav kurvorna så ger en kortare ljuddämpare det. Negativa där då är att man förlorar på övervarvskaraktären.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Har nu börjat renovera gaffeln.
Nya packboxar och även bussningar när den ändå är isär.
24.jpg



Stora frågan är dock hur man skall göra med cartridge paketet, jag förmodar att man monterar den i botten igen för att man skall kunna fylla på olja men vad gör man sedan för att kunna mäta upp oljenivån? Borde delas i överkant så man kan plocka bort fjäder och mäta samt pumpa ur luft eller finns det något magiskt smidigt vis att utföra proceduren på? Ser ut som man behöver någon typ av verktyg för att demontera toppen på enheten då de är skruvade bakom hylsan (över fjädern på bild) med ganska bra förspänning även med justeringen fullt ute. Mekboken jag har hemma verkar inte ha sprängskiss över samma framgaffel så gick lite bet på den punkten.
25.jpg


Very Nice , ser ut som Kobbkan lack fortfarande
/Håkan

Ja så långt har jag inte kommit än :)

Har en manual från en kit-tillverkare till en Honda RS125R och där är 255mm ljuddämpare "basic setup" med alternativ på 245mm och 265mm.

Från manualen: (om man har 255mm monterat)
"Silencer 245mm increases exhaust pressure and detonation count."
"Silenser 265mm decreases exhaust pressure and detonation count."

Tackar för infon, satt lite griller i huvudet.

Låter lustigt att en kortare ljuddämpare ger högre mottryck men har säkert med vågorna i expansionskammaren att göra om de nu håller samma innerdiameter.

Har försökt att forska lite i slutdämpare till 2t men det finns lite olika skolor, vissa designer vill ha hjälp med att behålla avgaspulserna (dvs mottryck) alternativt enbart vill kasta ut avgaserna utan tryckförändringar då all magi hanteras inne i kammaren. Tyvärr är väl sådan info svårt att få tag på om det ens har utvärderats för pipor i 4000:- klassen då de säkerligen enbart är kopior av Jolly.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nu har det hänt lite till. Nya nålar har monterats, såg lite ringar på den ena vid förra monteringen. Fästet till luftburken har modifierats då måtten inte riktigt verkade passa så gummitrattarna satt perfekt mot förgasarna. Avgassystemet är bortplockat och monterat igen med shims för att bygga bort så mycket spänningar som möjligt så nu närmar det sig provkörning med stora steg.
26.jpg
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Har nu kört en träning på Sviestad och demonterar för inspektion. Hade problem med att växel hoppade ibland när motorn var varm och jag ville se att allt lirade efter montering.


Växellådan ser helt ok ut med okulär besikning, alla drevkanter och grepp är helt oskadade vilket påvisar min hypotes om att oljan jag använde expanderar bra i värme (kunde tömma dryga decilitern för att komma till maxnivå efter ett pass, därefter uppkom inte problemen)
DSC_1468.JPG

DSC_1474.JPG



Gott med nya packboxar, inget oljeslabb även att det är helt otvättat.
DSC_1473.JPG



Kasettlåda är fina grejer.
DSC_1472.JPG



Motorcykeln svarade bättre sista passet när det blev kallare ute så funderar på om jag skall bestycka om från original. Har nya nålar, säte och reeds i för att ha vetskapen om att det lirar som tänkt.

Byter även till originalsystem för att ha en bra baseline. Frågan är bara om den går för fett eller magert men det borde ett byte till originalsystem utvisa. Tygasystem och pipercrossfilter borde tyda på att jag skall gå upp 10 men fet blandning i varma temperaturer ger ju även fel förhållande.

Om tid finnes kommer även kåpor lackas i någon tidsenlig kulör.

Känner mig väldans nördig att lägga denna energi för någorlunda perfektionism på en våldsförd gammal rs men det är ganska kul :)
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Liten uppdatering, har bytt växellåda i motorcykeln och nu fungerar växlarna fint utan att de hoppar. Skillnaden som jag märkte var att i den gamla så gick det att röra axeln som kopplingen sitter på i axialled men den "nya" var stum så förhoppningsvis inga stora problem.

Nu går den på 260/270 istället för 270/280 och varvar fint till 12000rpm, tygapiporna verkar hålla 95db förbifart så de får sitta. Temperaturen stiger till ca 70grader nu när det är 25-30 grader varmt ute men ligger stabilt.

Nyss monterat 120/70 Michelin One V (Nästan 120/75) samt 160/60.
Flyttade in kylaren i framkant och bytte kedja till en med lite fler länkar för frigång mot piporna, tygas sitter lite längre mot hjulet än std.
27.jpg


28.jpg


Hade 2-5mm frigång till kylare utan gaffelfädrar i dvs, helt bottnad fjädring med gaffelben sänkta 2 ringar.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
70 grader låter lite varmt. Vad har du för kylvätska? Använder du Waterwetter eller Motul MoCool (?), du kan tjäna några grader på det.

En annan sak är hur tätt det är mellan kåpor och kylaren. Luften tar vägen med minst motstånd så har du glipor så kommer mängder med luft att passera förbi kylaren i stället för genom den. Prova någon sorts skumgummi på kylarens sidor för att täta mot kåporna så du tvingar luften genom kylaren.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
70 grader låter lite varmt. Vad har du för kylvätska? Använder du Waterwetter eller Motul MoCool (?), du kan tjäna några grader på det.

En annan sak är hur tätt det är mellan kåpor och kylaren. Luften tar vägen med minst motstånd så har du glipor så kommer mängder med luft att passera förbi kylaren i stället för genom den. Prova någon sorts skumgummi på kylarens sidor för att täta mot kåporna så du tvingar luften genom kylaren.

Ökade från 55 till 70(maxtemp runt 65 i racefart) när jag ändrade bestyckning samt nästan 7grader skillnad i utetemp. Den gick nog ändå kallast av de rs250 som var på Sviestad den dagen men det kan ha andra orsaker.

Kör mekonomens vattenpumpsmörjning. Att kolla hur kåpan smiter an är ett bra tips, kanske kan tjäna någon grad där. Har även bytt kylslang vattenpump - kylare då den andra hade lite jobbiga veck.

Håller sig vädret blir det lite test på tisdag igen.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nu är det dags för vinterns genomgång!

Skall gå igenom allt och se hur det ser ut.


Även hunnit lacka om den i porsche rosa:
main.php




Demontering cylindrar, toppar och kolvar:

main.php


main.php


main.php


Har gått med 10 mindre på huvudmunstycke och tyga system. Funkat bra.

Kolvarna var även gamla när de monterades då jag ville se så allt lirade. Nu blir det nya grejer.
 
Last edited:

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Nu blir man lite sugen på att slå isär sin egen hoj, har stått i 5 år nu.
Har både pipor och tändbox till den.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Bestyckade du ner efter du satte dit tyga?
Jag köpte ju likadant system till min rgv, och ett pipercrossfilter.
Bestyckade aldrig om utan vill testa först. Min gick som skit.
Jag tänkte att jag skulle upp ett par storlekar men du gick alltså ner? Nu blir jag förvirrad.

Jag tror de satt 280 / 290 i min ...
Vet du vad det är för stnd # på samtliga munstycken, nålar och luftskruv så man har nått att utgå ifrån?

Ball färg förässten, du borde smacka dit lite dekaler i andra skrikiga färger för fulländning.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Bestyckade du ner efter du satte dit tyga?
Jag köpte ju likadant system till min rgv, och ett pipercrossfilter.
Bestyckade aldrig om utan vill testa först. Min gick som skit.
Jag tänkte att jag skulle upp ett par storlekar men du gick alltså ner? Nu blir jag förvirrad.

Jag tror de satt 280 / 290 i min ...
Vet du vad det är för stnd # på samtliga munstycken, nålar och luftskruv så man har nått att utgå ifrån?

Ball färg förässten, du borde smacka dit lite dekaler i andra skrikiga färger för fulländning.




Sitter inga luftskruvar på Aprilian.

Std är nål "6GH 8 55" samt 270/280. Resten vet jag inte :)

Har även jag pipercross samt tyga mildsteel.

Jag har gått ner till 260/270 annars standard. Dock så har jag lite mindre klämspalt samt högre komp (sp toppackning 0.9) men kommer att gå upp till standard för att kunna varva mer. Standardbestyckad med detta så varvade den max 11500rpm, nu med mindre huvud kommer jag upp till 12000. Kommer nog landa på 12500 med 1.2 i klämspalt gissar jag på.

Jo det kommer lite grafik på den så småningom!
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag stör mig på att toppackningen sitter på toppen på övre och på cylindern på främre. Konsekvens! Annars har jag inga tvångstankar.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag stör mig på att toppackningen sitter på toppen på övre och på cylindern på främre. Konsekvens! Annars har jag inga tvångstankar.

"På" är dagens ord. :tuttar

För man inte skall blanda ihop topparna när det är fler än en cylinder!
(Det blev så vid demontering)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top