Aprilia RS250 som "tvekar" på låga varv....

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Som jag skrev om tidigare så har det varit div. reparationer på RS'en. Nu är allt tillbakaskruvat och hon startar fint.

Dock "tvekar" hon när man drar iväg på ettan, mellan 3-7000rpm så "pruttar" hon bara sakta uppåt. Men tvingar man upp henne över 7-8-9000rpm första gången så är det drag så det räcker och blir över, även om man sedan släpper ner lite under 7000rpm och sedan gasar upp igen. Det blev lite bättre när temperaturen kommit upp mer (vad ligger arbetstemperaturen på på RS'en?). Stannar man till och låter varven gå ner (typ, stanna vid korsning) så måste man igen arbeta sig upp genom varvtalen innan man får bra respons.

Kan det vara avgasportarna som felar? Har tittat lite snabbt i servicehandboken för inställning och trodde att jag lite grovt hade ställt in dem. Hur pass noga är det med inställningarna? Kan man kontrollera dem på något sätt? När ska dom börja öppna?

(Har inte servicehandboken framför mig så jag ber om ursäkt om svaret till dessa frågor finns däri)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kan inte uttala mig om avgasporten men det skulle kunna bero på att den går för magert i mellanregistret.
Du skulle kunna testa att höja nålarna ett steg.

2-t är dock inte min starkaste sida.
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Har dock inte ändrat något på fuggarna sedan tidigare. Får försöka kolla upp om den går magert eller inte.

Dock hade jag problem med att den tidigare gick åt helvete för fett på tvåtaktsolja, den drog mer än soppa. Det visade sig vara oljepumpen som fastnat i helt öppet läge. Åtgärdat nu. Nu är jag däremot nervös att den inte får olja alls... nej tacka vet jag blanda direkt i bensinen...
 

Linmag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
RM125
ZpiX skrev:
Som jag skrev om tidigare så har det varit div. reparationer på RS'en. Nu är allt tillbakaskruvat och hon startar fint.

Dock "tvekar" hon när man drar iväg på ettan, mellan 3-7000rpm så "pruttar" hon bara sakta uppåt. Men tvingar man upp henne över 7-8-9000rpm första gången så är det drag så det räcker och blir över, även om man sedan släpper ner lite under 7000rpm och sedan gasar upp igen. Det blev lite bättre när temperaturen kommit upp mer (vad ligger arbetstemperaturen på på RS'en?). Stannar man till och låter varven gå ner (typ, stanna vid korsning) så måste man igen arbeta sig upp genom varvtalen innan man får bra respons.

Kan det vara avgasportarna som felar? Har tittat lite snabbt i servicehandboken för inställning och trodde att jag lite grovt hade ställt in dem. Hur pass noga är det med inställningarna? Kan man kontrollera dem på något sätt? När ska dom börja öppna?

(Har inte servicehandboken framför mig så jag ber om ursäkt om svaret till dessa frågor finns däri)

Mitt tips är att kolla så att vacumslangarna (som via solenoider "styr" förgasarna) är rätt kopplade! Om du inte har verkstadshandboken får du fråga någon som har en hur de skall vara kopplade...

/ Magnus
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nu vart man ju nyfiken. Vacuumslangar och solenoider för styrning av fuggarna? Vill veta mer! Mermermermermer!
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Linmag skrev:
Mitt tips är att kolla så att vacumslangarna (som via solenoider "styr" förgasarna) är rätt kopplade! Om du inte har verkstadshandboken får du fråga någon som har en hur de skall vara kopplade...

/ Magnus

Har kopplat dem så gott det gick enligt servicehandboken. Enligt vad jag tycker så ska dom nu sitta rätt. Men kan ju naturligtvis ha missuppfittat nått. Men tycker jag verkligen var noggran där då det stod att universum kunde implodera om man kopplade fel (tja eller något annat hemskt iaf).
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Känns ju spontant som om avgasportarna står öppna konstant. Ta en koll på det igen.
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Mattias skrev:
Känns ju spontant som om avgasportarna står öppna konstant. Ta en koll på det igen.

Jao, fett len! Ska olla portarna när jag kommer hem. Trodde iofs att dom stog stängda för länge, men tja... jag suger så jag ska egentligen inte lyssna på vad jag själv tror. [gaymode]Tur jag har dig Mattias : pusspåpruppen :[/gaymode]
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Med öppna avgasportar får man ungefär ett sånt beteende. Har testat att ha dom öppna jämt på min RD350. Den gick inte ens på tomgång, man var tvungen att hålla den vid liv med gashanden och hojen gick kass under det varv där portarna egentligen ska vara helt öppna.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kolla även att reed-ventilerna är hela. Jag har haft ett liknande bekymmer med effektförlust och hittade ett blad (av sex) på ena reedventilen som var av.
Edit: bild på trasiga bladet...
 

Bifogat

  • reed.jpg
    reed.jpg
    24.7 KB · Visningar: 45
Last edited:

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Fick detta på PM:

"... koppla den "fria" gråa sladden från CDI:n till minuspolen o slå på tändningen. Då ska servomotorn till avg.vent. röra sig till steg1. = Markeringen på de runda discarna ska då stå rakt i linje med 1:a markeringen som är stansad i godset bakom(på den plåtvinge som vajrarna är fästa vid)... "
So far so good. Gjorde detta och började skruva. Vad jag då upptäckte var att det fanns 3 markeringar på "godset" (se bifogad bild), det är den som är längst till vänster, nästan i mitten på plattan som jag upptäckte (sitter nästan helt gömd). Är det den "första" markeringen? Om det är den markeringen i godsen som markeringen i disken ska peka emot så blir vajrarna på sitt yttersta. Alltså man får verkligen skruva så långt det går...

Någon som förstår hur jag menar? Det passar liksom bättre att sätta den mot den andra markeringen. Även på den avgasporten som jag inte hade börjat skruva på ännu så satt markeringen på disken bra mycket närmare markering 2 i godset.

/Picasso
 

Bifogat

  • ventiler.jpg
    ventiler.jpg
    17.1 KB · Visningar: 90

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Mittenstrecket, ja. Markeringarna är stängd, steg 1 och steg 2. Vajerjusteringen ska vara på läge steg 1. Korrekt vajerslack är viktigt. Ta god tid på dig med detta, det betalar sig.

Jävligt snygg skiss, för övrigt.
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
SH är otroligt, satt igår och försökte tyda verkstadshandbokens kryptiska beskrivningar av avg. port. Idag slänger man in frågan och får svar både i PM och tråden på bara några minuter. Det tackar man för! :tummenupp

Har nu fått ytterligare klarhet i detta och ska hem efter jobbet (det är ju faen att man ska behöva JOBBA också) fortsätta skruvandet. Tänk vad man lär sig.

Mattias skrev:
...Jävligt snygg skiss, för övrigt.
Tackar, du kan få trycka ett klistermärke med den om du vill :D
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Nu har jag ställt in portarna... och den funkar prima! :tummenupp

Tack för hjälpen, har ni vägarna förbi bjuder jag på kaffe med dopp...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top