Aprilia RS660 på uppkörningen. Rimligt?

Giath

Ny medlem
Gick med
20 May 2023
Hoj
XJ6
Tjena! Har just nu en XJ6’a men efter att ha kuggat första uppkörningen så blev jag less och tänker köpa ny hoj redan innan kortet.

Jag undrar om det är någon som har en RS660 och tror att den kan funka för lågfartsbanan? Enligt all research jag har gjort så verkar den lite sportigare än nakeds men inte alls som en rr, man sitter skönt och den ska vara lättkörd och även 20kg lättare än min XJ6’a. Av det så antar jag att svängradien borde nästan vara som en naked? Vill ha en så sjukt mycket men om den är onödigt svår för lågfartsbanan så får jag vänta.

Nästa tid är inte förens i Augusti så det står lite mellan att ”sumpa” sommaren utan ny hoj eller ha is i magen och ta kort enklast möjligast. Har nött lågfartsbanan varje dag efter jobbet nu i 2 veckor så så länge RS660’n inte är väldigt svårkörd i lågfart utan bara marginellt svårare än en klassisk naken så borde jag kunna vänja mig utan problem.

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Tjena! Har en RS660 och körde upp på en Z650. Jag har inte kört så mkt lågfart med min RS förutom att jag försöker göra footless stops ibland vid stopplikt. RSen har ju clipon-liknande styre så man har inte så mycket hävstång. Kanske är rake’en annorlunda mot en naked också, jag upplever den mycket trögare att styra i lågfart. Självklart går det att köra upp på RSen men jag föreslår nog ändå låna en körskolehoj för uppkörningen.

Jag hade tränat en hel del på lågfarten men väl på uppkörningen körde jag mycket sämre än min normala nivå och jag hade nog kuggat på en RS. Köp RSen och testa, känns det tveksamt så kör upp på en lånehoj. Oavsett vilket ska du ju skaffa hojen du är sugen på. Älskar min RS, det enda smolket i bägaren är att jag måste ha med Probike att göra, vilket skitföretag det är ???

Giath

Ny medlem
Gick med
20 May 2023
Hoj
XJ6
Tjena! Har en RS660 och körde upp på en Z650. Jag har inte kört så mkt lågfart med min RS förutom att jag försöker göra footless stops ibland vid stopplikt. RSen har ju clipon-liknande styre så man har inte så mycket hävstång. Kanske är rake’en annorlunda mot en naked också, jag upplever den mycket trögare att styra i lågfart. Självklart går det att köra upp på RSen men jag föreslår nog ändå låna en körskolehoj för uppkörningen.

Jag hade tränat en hel del på lågfarten men väl på uppkörningen körde jag mycket sämre än min normala nivå och jag hade nog kuggat på en RS. Köp RSen och testa, känns det tveksamt så kör upp på en lånehoj. Oavsett vilket ska du ju skaffa hojen du är sugen på. Älskar min RS, det enda smolket i bägaren är att jag måste ha med Probike att göra, vilket skitföretag det är ???
Tack för att du delade med dig av dina tankar om det.

Hur funkar det med lånehojar? Lånar/hyr folk verkligen gärna ut sin hoj till främlingar för uppkörningar? Vet inte om min körskola förra sommaren hyrde ut men för att få åka till en uppkörning med dem så krävdes det att man köpte ett paket för minst 11k..

Jaså? Tråkigt att höra, vadårå? Jag var där i fredags för att provsitta och tyckte att man satt som gjutet!

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Men ge inte upp med uppkörnings tiden, gäller att kolla ofta, varje timme, varje dag. Rätt var det är så dyker det upp en tid som fått återbud som du kan hugga.
Då jag tog kortet kollade jag hela tiden och fick tag i en tid som bara låg ett par veckor bort (istället för två månader som min första bokning).

Giath

Ny medlem
Gick med
20 May 2023
Hoj
XJ6
Men ge inte upp med uppkörnings tiden, gäller att kolla ofta, varje timme, varje dag. Rätt var det är så dyker det upp en tid som fått återbud som du kan hugga.
Då jag tog kortet kollade jag hela tiden och fick tag i en tid som bara låg ett par veckor bort (istället för två månader som min första bokning).
Jag har en bot som notifierar mig så fort det finns en tid. Det var så jag fick mina förra då jag hade tid 1’a Juni egentligen men nu de senaste 5 gångerna har jag varit inne på sekunden en tid har släppts men de har ändå inte kommit upp för mig och därför började jag tappa tålamodet lite. Visserligen långt kvar på sommaren men jag är så redo för en upgrade då jag började åka förra sommaren. :)

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
Frugan nötte lågfarten med vår sv650s tills hon klarade den med den, men körde upp med en mt07a lånad av körskolan.
Hon tyckte det var ungefär 1000 gånger lättare att köra mt07an än svn på lågfarten, gissar att upplevelsen på en rs är liknande svn.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag körde upp på en xj6. Absolut lättaste uppkörningshojen som finns. Garanterat lättare än RS660z

Jag skulle haft kvar den tills lappen är bärgad. Nervositet brukar sänka ens prestationsförmåga avsevärt så det är bra att göra det så lätt som bara möjligt för en.

Träna lågfart, och högfart, tills det känns plättlätt på XJ6:an och byt sen. Bra morot för att motivera också.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag har bara provkört en 660RS, men jag hade inte några problem med att köra långsamt med den tyckte jag. Om du köper den innan kortet så har du ju möjligheter att öva rejält på just lågfart, vilket ökar dina chanser. Körde upp på trafikskolans touring-hoj och det gick bra, men tror att det hade gått bra att köra upp med något sportigare också.

zeddo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2021
Hoj
Triumph Daytona 650 2005
Jag har kört RS:en och skulle säga att det är betydligt trixigare att få till lågfarten med den. Det är faktiskt ganska stor skillnad i svängradie jämfört med en nakenhoj. Lycka till med vad du än väljer att göra :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln