Aprilia Rsn Pröddlar! Snabba Svar!

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Hallå! Nu har jag lagt på ett Gianelli avgas system på min Aprilia Rs 125a och bytt munstycke till 150 men när den kommer upp i 6500-8000 varv så börjar den pröddla och går inte alls bra men om man får upp den i över 8000 varv så går den helt okej igen!

Vad ska jag göra? Blir de bättre om jag flyttar nålen ner/upp ett hack kanske? har tästat me 155 munstycke med.

Och sen om den går på under 4000 varv och man ska dra på så bara dör den man måste ta den lungt upp över 4000 varv sen går det att dra på utan att den dör och så var den när jag hade orginal avgasröret med!

Någon som vet vad jag ska göra så svara! Skulle behöva snabba svar :)
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
blir det så när den är kall eller varm?

Det blir både varm och kall har jag för mig jag brukar inte varva 7k när det står Cold men den låg runt 50-70 grader annars men nu när jag tästade igen jag hade haft bateriet på laddning en stund för det var slut i morse när jag sku starta så fick rulla några meter för att den sku starta men nu när jag tästa var det inte så där så vette fan va felet är :confused:

låter det typ "mÖÖÖööö" om du drar bottengas från lågt varv?

Jo någe sånt tror jag de blev och om man inte släpper gasen dör den..
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Nu tästa jag igen och kom på att när jag drar på FULLT i början så börjar den pröddla där vid 7000 och vill inte koppa upp i mera men om man tar de lite försiktigare på gasen i början så går den bra! men så ska det väl inte vara? isf vad kan felet vara?

Tacksam för svar!
 

Metalizer

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Grums
Hoj
crf 450 Motard
Skulle tro att du behöver ett större munstycke. alt prova ändra nål + luft
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Fullgas styr huvudmunstycket, mellan styrs av nålen.

Har en graf för hur det ligger till på en keihin fcr (tror jag), men som jag fattat det är det ganska mycket samma historia generellt sett.

(grafen i högre övre hörnet)
jetting.jpg
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Skulle tro att du behöver ett större munstycke. alt prova ändra nål + luft


Fullgas styr huvudmunstycket, mellan styrs av nålen.

Har en graf för hur det ligger till på en keihin fcr (tror jag), men som jag fattat det är det ganska mycket samma historia generellt sett.

(grafen i högre övre hörnet)
jetting.jpg

Jo jag vet att Fullgas strt Huvudmunstycket och mellan strt nålen osv..

Jag kommer nog tästa att ändra nålen nu först när jag får körkortet eller kanske jag gör det före får se för jag stoppade nyss på alla kåpor och skulle inte vilja ta bort ena sidokåpan igen för att byta munstycke men om inte nålen hjälper så blir de väl munstycke igen! men tyckte den gick bra först när jag prova med 150 munstycke sen tästa jag me 155 med men då tyckte jag den gick sämmre så bytte tillbaka till 150 men går ju typ lika nu men går bra att köra om man först drar fullt på typ 6000 varv eller någe sånt fast man behöver ju inte köra fullt hela tiden heller men man vill ju att den ska svara bra på gas :)
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Vad har du för förgasare?


Glöm inte att undersöka tändstiftets färg vid hård belastning och vid olika gaspådrag. Börja med fullgas och sedan halvgas.

Blöddrar den på runt halvgas så bör du sänka nålen(flytta upp C-klippet)

Jag har Dellorto VHSB 34 på min med huvudmunstycke 165. Har du samma förgasare är 150 för litet. 160 är original.

Men först och främst bör du fastställa huruvida luft/bränsle-blandningen är adekvat vid fullgas. När du kommit fram till vad som är korrekt huvudmunstycke kan börja laborera med att höja/sänka nålen. Du bör även kolla vad det står på nålen (tex K57). Samt självklart justera pilot-skruven.
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Vad har du för förgasare?


Glöm inte att undersöka tändstiftets färg vid hård belastning och vid olika gaspådrag. Börja med fullgas och sedan halvgas.

Blöddrar den på runt halvgas så bör du sänka nålen(flytta upp C-klippet)

Jag har Dellorto VHSB 34 på min med huvudmunstycke 165. Har du samma förgasare är 150 för litet. 160 är original.

Men först och främst bör du fastställa huruvida luft/bränsle-blandningen är adekvat vid fullgas. När du kommit fram till vad som är korrekt huvudmunstycke kan börja laborera med att höja/sänka nålen. Du bör även kolla vad det står på nålen (tex K57). Samt självklart justera pilot-skruven.

Jag har en Dellorto 28 på min och det var 128 munstycke orginal här hos vår mc handlare på åland så brukar dom köra me 135 munstycke ostrypta och effektrör ca 150 sa han och jag har 150 nu.

Jag tänkte börja kolla stiftet och lite sånt sen när jag får kortet med lite tur får jag det nästa vecka på fredag. Och den pröddlar om jag drar på full gas vid ca 3-4000 varv fast den börjar först pröddla vid 7000 till 8000 varv ungefär men om man drar på lite lugnare i början till ca 6000 varv eller något sånt och sen drar på fullt så pröddlar den inte!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top