Aprilia RSV -03 R "Felkod 15"

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
2003, Aprilia RSV 1000R mille.
Tjena tänkte höra ifall någon vet hur man kan lösa detta på enkla medel.

EFI började blinka i displayen, kände att hojen började gå lite ryckigt vid gaspådrag och stadig-gas. stannade och kollade kablar och kopplade ihop diagnostik kablarna och fick fel kod 15 som är något fel med tps.

Vad är det första steget man bör göra då?
Hojen startar och går fint på tomgången går att köra rycker bara titt som tätt.
Jag har begränsat med verktyg då jag är cirka 15mil från hemmet, åker hem på onsdag.

Tackar för all hjälp som kan fås / J

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Tps sensorn talar om för ecun vilket läge gasspjället har är det fel på den är det nog inte mycket att göra = byte

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Tps

ok men för att justera tps så har jag hittat typ ett trettio tal lösningar och sätt dock har jag mest läst här http://home.comcast.net/~sl_mille/idle.html

men hur får man fram själva tps siffrorna på displayen? får bara fram felkod 15 när jag pluggat ihop test kopplingen.

Är det svårt i att fixa? typ tre skift nycklar av fem ala haynes handböcker?

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Jag har kollat alla kablar till sensorn och rengjort lite här och var vid själva sensorn. EFI blinkar fortfarande, var ute och körde en sväng rycker fortfarande vid finare gas pådrag, går bra om jag vrider lite mer typ distinkt typ on/off.

Blir det att beställa en ny tps eller finns det något annat sätt?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hej, Skumt fel märkligt att den funkade fint i bänken

Har du kollat Pc3ans inkoppling på TPS samt så att inga av dessa kablar har klämts eller bränts av avgasröret

Jag har även lånat hem Aprilia instrumentet för att lägga i racemap i orginal ECU
för att eventuellt få mappa om Pc3an igen efter det

Detta borde inte vara fallet då 03an saknar lambdasond

Det brukar vara sonden som fuckar upp det hela på dom nyare RSV

Jag hadde en VTX 1800 i fjol med liknande problem i det fallet var det bränd kabel som låg på avgaskröken

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Har kollat tps kopplingen och kabeln från PC3 provade att koppla ur PC3 och kolla diag fick samma felkod15 då med. ska kolla pc3 kablarna också och andra kablar sen när jag kommer hem men det borde inte vara kablarna eller mappningen tycker jag eftersom det kom mot slutet av dagen och då har jag ändå kört cirka 40 mil innan EFI började blinka och hojen började knasa sig innan dess gick den fin fint.

Har läst handböckerna men har inte mycket verktyg att tillgå förutom ett multitool ala leatherman och en insektsnyckel sats innan jag kommer hem till gården.

Tackar för hjälpen/ Johan

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har kollat tps kopplingen och kabeln från PC3 provade att koppla ur PC3 och kolla diag fick samma felkod15 då med. ska kolla pc3 kablarna också och andra kablar sen när jag kommer hem men det borde inte vara kablarna eller mappningen tycker jag eftersom det kom mot slutet av dagen och då har jag ändå kört cirka 40 mil innan EFI började blinka och hojen började knasa sig innan dess gick den fin fint.

Har läst handböckerna men har inte mycket verktyg att tillgå förutom ett multitool ala leatherman och en insektsnyckel sats innan jag kommer hem till gården.

Tackar för hjälpen/ Johan

Du kan ju prova att spraya med 5-56 eller vd 40 du körde ju trots allt i regn ( gud förbjude ) hehe

försök att få in 5-56 i TPS en

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...