Tjena,
De senaste veckorna har jag varit runt och tittat & provkört ett helt gäng med olika sporthojjar, då jag bestämt att jag vill byta bort min "sporttouring" Suzuki SV 1000S mot en mer fullfjädrad "supersport" hoj. Varför byta bort min SV1000 S som har en grymt stark & härlig V-twin? Jo, för att hojjen beter sig riktigt läskigt med mig på när det börjar gå i ca 110-150 på t.ex "slingerbulten", den blir en aning "svampig" och instabil både i sid- och höjdled, så när jag kör med mina hojbröder & systrar på onsdags- och torsdagskvällarna som åker t.ex Ninjor & Rettor så tvingas jag slå av på gasen och kan inte hänga med dom - för då skulle hojjen kasta av mig i kurvorna till slut Kanske kan detta bero på att jag tillhör modellen karla-karlar (en så'n som inte är byggd för att köra sporthoj egentligen utan snarare häst & timmervagn) då jag är 187 cm & 102 kg tung. Till saken hör att jag justerat dämparna på SV 1000 till maximal styvhet, men det räckte tyvärr inte.
Vad skulle jag välja för hoj då? Tja, jag har nog tillbringat 15-20 timmar här på SH och läst en hel mängd trådar där diverse sporthojjar rekommenderas som t.ex R1, Ducati 999 och 1098, Honda CBR, Suzuki GXR samt ännu fler hojjar. Utvalet begränsades dock av att jag redan har (hade) en V-Twin i min SV 1000S så V-twin skulle det i alla fall förbli i fortsättningen oxo då denna motortyp passar mig både körmässigt samt ljudmässigt.
Så jag bestämde mig för att välja en äkta "italienare" (jag hade ju redan kört en japanare), valet föll därför mellan Ducati eller Aprilia även om det finns flera att välja på - men dessa två fullblods-italion-stallions är så omtalade så därför måste jag bara testa & äga en själv. Jag hittade en "snövit" (nya Ducati 848 i svart & vit färg) stående i en butik och bad om att få ta en testrepa. Sagt och gjort, ut på vägen med snövit, tog några kurviga vägar jag känner till samt avslutade med att maxa upp hojjen i +200 på E4:an och så tillbaks till MC-butiken efter ca 30 min. Nästa dag hittade jag en ännu fräschare beggad Aprilia RSV Mille R som jag tog ut på samma repa, d.v.s körde på samma vägar som jag så många gånger förr kört med min SV1000 S samt med 848:an dagarna innan. Jag kan varje gupp på dessa vägar, varje kurva, spår & raka så jag vet precis vart och när min SV1000 kändes som en skumgummimadrass och börjar hissa häcken i alla fyra vädersträck mot min vilja.
Min sammanfattningen av Ducati 848 är följande:
Effekt: 134 hp (vid 10.000 varv)
Vridmoment: 96 Nm (vid 8.250 varv)
Torrvikt: 168 kg
Nypris: 140.000:-
Den jag körde var en beggad 08:a som hade gått bara 270 mil, och kostade 119.000:-
PLUS:
====
Bra drag i motorn
Jämnt vridmoment till varje växling
Fina bromsar både fram & bak
Rätt skön sittställning, men bensintanken sticker ut så mycket bakåt samt uppåt att man sitter framför en potentiell pungkrossare av rang.
Lättstyrd, lättkörd
Snygg som fasen
Plottrig & svåravläst instrumentpanel
Brutalt härligt smatterljud ur Termiogni-effektpiporna
Underbar tätstegad växellåda och dito kopplingsspel
Inbyggd "shifligt", coolt
MINUS
=====
Kunde inte se annat än asfalten 2 m bakom mitt eget arsle i backspeglarna, som dessvärre inte går att vinkla mer heller. Jag antar att backspeglarna är byggda för italienare på 165 cm och inte mig med en hals mer lik struts. En annan smärre bieffekt var att jag endast kunde se 70% av instrumentpanelen, de resterande 30% fick jag kolla in från framsidan av vindkåpan så jag fick varvräknaren i ett annorlunda men ballt 70-tals LSD-dubbelseende. Kanske inte så trafiksäkert när allt kommer omkring, dessutom utan backspeglar ovanpå detta. Med andra ord, denna annars så fantastiskt läckra Ducce var på tok för liten för mig, skit oxo för jag gillade denna hoj. Dessutom så kände jag en enorm värmeutveckling mot underbenens framsida vid rödljusen, jag var nästan livrädd att mina ben skulle se ut som dom däringa gyllenbruna kycklingbenen i värmehyllan på Ica faktiskt. Kan verkligen motorn bli så brutalt varm, nästan som att den drivs med plutonium eller nåt? Priset då, 120 lappar för en lätt beggad 850 som ger 134 hästar, hm...måste finnas bättre alternativ och det gjorde det - som heter Aprilia.
Min sammanfattningen av Aprilia RSV 1000R är följande:
Effekt: 143 hp original (vid 10.000 varv), denna hojj ligger på 157 hp inkl effektpipor, filter & PC3:an
Vridmoment: 101 Nm (vid 8.000 varv)
Torrvikt: 189 kg
Nypris: Ca 160.000:-
Den jag körde var en beggad 06:a som hade gått bara 140 mil, och kostade 109.000:-
PLUS:
====
Äckligt bra drag i motorn
Fantastiskt jämnt vridmoment till varje växling
Otroliga frambromsar (Brembo Radialmonterade)
Perfekt sittställning (för mig)
Lättstyrd, lättkörd
Snygg som fasen
Lättavläst instrumentpanel
Brutalt härligt muller ur Leo Vince-effektpiporna
Power Commander 3
Sportluftfilter
Läckert vinande från Rotax-motorn som är urstark, jag åkte faktiskt bakåt på sadeln (med skinnstället i o.f.s) när jag maxade varvet på 4:ans växel, så man får fasaen i mej hålla i sig måste jag säga.
Underbar tätstegad växellåda och dito kopplingsspel, växlarna "rinner iväg" av sig själva nästan
Inbyggd "shifligt", coolt
Helt underbara stötdämpare, Öhlins fram och Sacs bak
Och bäst av allt, jag ser hela instrumentpanaelen
Vilken väghållning denna hoj har, totalt överlägsen allt jag någonsin testkört. Vissa gupp som både min SV1000 och Duccen 848 kände av (dock lite mindre), märks inte ens med Aprilian, hur är dettta ens möjligt?
MINUS
=====
Backspeglarna här oxo tyvärr! Vad är det med italienarna och deras halsar, sitter deras skallar påskruvade direkt på axlarna eller? Så jag måste lösa detta med sikten bakåt på något listigt sätt helt enkelt. andra minus då? FINNS INGA, basta!
Ja, det är väl klart att jag redan har köpt denna Aprilia, jag får den under nästa vecka, måtte "good have mercy on me" så jag får den i morgon måndag redan för jag har typ utvecklat Aprilia-abstinens fast jag bara testkört hojen under ca 1 timme. Kanske, kanske...så ser jag på saken med helt andra ögon om några månader, men det känns inte så just nu dock.
Här är min nya sporthoj, en aning dammig & smutsig på bilden då den stått still mestadels hos den förre ägaren, men det ska jag strax ändra på
Äckligt vad man kan längta efter en "sak" egentligen
De senaste veckorna har jag varit runt och tittat & provkört ett helt gäng med olika sporthojjar, då jag bestämt att jag vill byta bort min "sporttouring" Suzuki SV 1000S mot en mer fullfjädrad "supersport" hoj. Varför byta bort min SV1000 S som har en grymt stark & härlig V-twin? Jo, för att hojjen beter sig riktigt läskigt med mig på när det börjar gå i ca 110-150 på t.ex "slingerbulten", den blir en aning "svampig" och instabil både i sid- och höjdled, så när jag kör med mina hojbröder & systrar på onsdags- och torsdagskvällarna som åker t.ex Ninjor & Rettor så tvingas jag slå av på gasen och kan inte hänga med dom - för då skulle hojjen kasta av mig i kurvorna till slut Kanske kan detta bero på att jag tillhör modellen karla-karlar (en så'n som inte är byggd för att köra sporthoj egentligen utan snarare häst & timmervagn) då jag är 187 cm & 102 kg tung. Till saken hör att jag justerat dämparna på SV 1000 till maximal styvhet, men det räckte tyvärr inte.
Vad skulle jag välja för hoj då? Tja, jag har nog tillbringat 15-20 timmar här på SH och läst en hel mängd trådar där diverse sporthojjar rekommenderas som t.ex R1, Ducati 999 och 1098, Honda CBR, Suzuki GXR samt ännu fler hojjar. Utvalet begränsades dock av att jag redan har (hade) en V-Twin i min SV 1000S så V-twin skulle det i alla fall förbli i fortsättningen oxo då denna motortyp passar mig både körmässigt samt ljudmässigt.
Så jag bestämde mig för att välja en äkta "italienare" (jag hade ju redan kört en japanare), valet föll därför mellan Ducati eller Aprilia även om det finns flera att välja på - men dessa två fullblods-italion-stallions är så omtalade så därför måste jag bara testa & äga en själv. Jag hittade en "snövit" (nya Ducati 848 i svart & vit färg) stående i en butik och bad om att få ta en testrepa. Sagt och gjort, ut på vägen med snövit, tog några kurviga vägar jag känner till samt avslutade med att maxa upp hojjen i +200 på E4:an och så tillbaks till MC-butiken efter ca 30 min. Nästa dag hittade jag en ännu fräschare beggad Aprilia RSV Mille R som jag tog ut på samma repa, d.v.s körde på samma vägar som jag så många gånger förr kört med min SV1000 S samt med 848:an dagarna innan. Jag kan varje gupp på dessa vägar, varje kurva, spår & raka så jag vet precis vart och när min SV1000 kändes som en skumgummimadrass och börjar hissa häcken i alla fyra vädersträck mot min vilja.
Min sammanfattningen av Ducati 848 är följande:
Effekt: 134 hp (vid 10.000 varv)
Vridmoment: 96 Nm (vid 8.250 varv)
Torrvikt: 168 kg
Nypris: 140.000:-
Den jag körde var en beggad 08:a som hade gått bara 270 mil, och kostade 119.000:-
PLUS:
====
Bra drag i motorn
Jämnt vridmoment till varje växling
Fina bromsar både fram & bak
Rätt skön sittställning, men bensintanken sticker ut så mycket bakåt samt uppåt att man sitter framför en potentiell pungkrossare av rang.
Lättstyrd, lättkörd
Snygg som fasen
Plottrig & svåravläst instrumentpanel
Brutalt härligt smatterljud ur Termiogni-effektpiporna
Underbar tätstegad växellåda och dito kopplingsspel
Inbyggd "shifligt", coolt
MINUS
=====
Kunde inte se annat än asfalten 2 m bakom mitt eget arsle i backspeglarna, som dessvärre inte går att vinkla mer heller. Jag antar att backspeglarna är byggda för italienare på 165 cm och inte mig med en hals mer lik struts. En annan smärre bieffekt var att jag endast kunde se 70% av instrumentpanelen, de resterande 30% fick jag kolla in från framsidan av vindkåpan så jag fick varvräknaren i ett annorlunda men ballt 70-tals LSD-dubbelseende. Kanske inte så trafiksäkert när allt kommer omkring, dessutom utan backspeglar ovanpå detta. Med andra ord, denna annars så fantastiskt läckra Ducce var på tok för liten för mig, skit oxo för jag gillade denna hoj. Dessutom så kände jag en enorm värmeutveckling mot underbenens framsida vid rödljusen, jag var nästan livrädd att mina ben skulle se ut som dom däringa gyllenbruna kycklingbenen i värmehyllan på Ica faktiskt. Kan verkligen motorn bli så brutalt varm, nästan som att den drivs med plutonium eller nåt? Priset då, 120 lappar för en lätt beggad 850 som ger 134 hästar, hm...måste finnas bättre alternativ och det gjorde det - som heter Aprilia.
Min sammanfattningen av Aprilia RSV 1000R är följande:
Effekt: 143 hp original (vid 10.000 varv), denna hojj ligger på 157 hp inkl effektpipor, filter & PC3:an
Vridmoment: 101 Nm (vid 8.000 varv)
Torrvikt: 189 kg
Nypris: Ca 160.000:-
Den jag körde var en beggad 06:a som hade gått bara 140 mil, och kostade 109.000:-
PLUS:
====
Äckligt bra drag i motorn
Fantastiskt jämnt vridmoment till varje växling
Otroliga frambromsar (Brembo Radialmonterade)
Perfekt sittställning (för mig)
Lättstyrd, lättkörd
Snygg som fasen
Lättavläst instrumentpanel
Brutalt härligt muller ur Leo Vince-effektpiporna
Power Commander 3
Sportluftfilter
Läckert vinande från Rotax-motorn som är urstark, jag åkte faktiskt bakåt på sadeln (med skinnstället i o.f.s) när jag maxade varvet på 4:ans växel, så man får fasaen i mej hålla i sig måste jag säga.
Underbar tätstegad växellåda och dito kopplingsspel, växlarna "rinner iväg" av sig själva nästan
Inbyggd "shifligt", coolt
Helt underbara stötdämpare, Öhlins fram och Sacs bak
Och bäst av allt, jag ser hela instrumentpanaelen
Vilken väghållning denna hoj har, totalt överlägsen allt jag någonsin testkört. Vissa gupp som både min SV1000 och Duccen 848 kände av (dock lite mindre), märks inte ens med Aprilian, hur är dettta ens möjligt?
MINUS
=====
Backspeglarna här oxo tyvärr! Vad är det med italienarna och deras halsar, sitter deras skallar påskruvade direkt på axlarna eller? Så jag måste lösa detta med sikten bakåt på något listigt sätt helt enkelt. andra minus då? FINNS INGA, basta!
Ja, det är väl klart att jag redan har köpt denna Aprilia, jag får den under nästa vecka, måtte "good have mercy on me" så jag får den i morgon måndag redan för jag har typ utvecklat Aprilia-abstinens fast jag bara testkört hojen under ca 1 timme. Kanske, kanske...så ser jag på saken med helt andra ögon om några månader, men det känns inte så just nu dock.
Här är min nya sporthoj, en aning dammig & smutsig på bilden då den stått still mestadels hos den förre ägaren, men det ska jag strax ändra på
Äckligt vad man kan längta efter en "sak" egentligen
Last edited: