Aprilia RSV Mille R till slut!

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Tjena,

De senaste veckorna har jag varit runt och tittat & provkört ett helt gäng med olika sporthojjar, då jag bestämt att jag vill byta bort min "sporttouring" Suzuki SV 1000S mot en mer fullfjädrad "supersport" hoj. Varför byta bort min SV1000 S som har en grymt stark & härlig V-twin? Jo, för att hojjen beter sig riktigt läskigt med mig på när det börjar gå i ca 110-150 på t.ex "slingerbulten", den blir en aning "svampig" och instabil både i sid- och höjdled, så när jag kör med mina hojbröder & systrar på onsdags- och torsdagskvällarna som åker t.ex Ninjor & Rettor så tvingas jag slå av på gasen och kan inte hänga med dom - för då skulle hojjen kasta av mig i kurvorna till slut :kryckor Kanske kan detta bero på att jag tillhör modellen karla-karlar (en så'n som inte är byggd för att köra sporthoj egentligen utan snarare häst & timmervagn) då jag är 187 cm & 102 kg tung. Till saken hör att jag justerat dämparna på SV 1000 till maximal styvhet, men det räckte tyvärr inte.

Vad skulle jag välja för hoj då? Tja, jag har nog tillbringat 15-20 timmar här på SH och läst en hel mängd trådar där diverse sporthojjar rekommenderas som t.ex R1, Ducati 999 och 1098, Honda CBR, Suzuki GXR samt ännu fler hojjar. Utvalet begränsades dock av att jag redan har (hade) en V-Twin i min SV 1000S så V-twin skulle det i alla fall förbli i fortsättningen oxo då denna motortyp passar mig både körmässigt samt ljudmässigt.

Så jag bestämde mig för att välja en äkta "italienare" (jag hade ju redan kört en japanare), valet föll därför mellan Ducati eller Aprilia även om det finns flera att välja på - men dessa två fullblods-italion-stallions är så omtalade så därför måste jag bara testa & äga en själv. Jag hittade en "snövit" (nya Ducati 848 i svart & vit färg) stående i en butik och bad om att få ta en testrepa. Sagt och gjort, ut på vägen med snövit, tog några kurviga vägar jag känner till samt avslutade med att maxa upp hojjen i +200 på E4:an och så tillbaks till MC-butiken efter ca 30 min. Nästa dag hittade jag en ännu fräschare beggad Aprilia RSV Mille R som jag tog ut på samma repa, d.v.s körde på samma vägar som jag så många gånger förr kört med min SV1000 S samt med 848:an dagarna innan. Jag kan varje gupp på dessa vägar, varje kurva, spår & raka så jag vet precis vart och när min SV1000 kändes som en skumgummimadrass och börjar hissa häcken i alla fyra vädersträck mot min vilja.

Min sammanfattningen av Ducati 848 är följande:

Effekt: 134 hp (vid 10.000 varv)
Vridmoment: 96 Nm (vid 8.250 varv)
Torrvikt: 168 kg
Nypris: 140.000:-
Den jag körde var en beggad 08:a som hade gått bara 270 mil, och kostade 119.000:-

PLUS:
====
Bra drag i motorn
Jämnt vridmoment till varje växling
Fina bromsar både fram & bak
Rätt skön sittställning, men bensintanken sticker ut så mycket bakåt samt uppåt att man sitter framför en potentiell pungkrossare av rang.
Lättstyrd, lättkörd
Snygg som fasen
Plottrig & svåravläst instrumentpanel
Brutalt härligt smatterljud ur Termiogni-effektpiporna
Underbar tätstegad växellåda och dito kopplingsspel
Inbyggd "shifligt", coolt

MINUS
=====
Kunde inte se annat än asfalten 2 m bakom mitt eget arsle i backspeglarna, som dessvärre inte går att vinkla mer heller. Jag antar att backspeglarna är byggda för italienare på 165 cm och inte mig med en hals mer lik struts. En annan smärre bieffekt var att jag endast kunde se 70% av instrumentpanelen, de resterande 30% fick jag kolla in från framsidan av vindkåpan så jag fick varvräknaren i ett annorlunda men ballt 70-tals LSD-dubbelseende. Kanske inte så trafiksäkert när allt kommer omkring, dessutom utan backspeglar ovanpå detta. Med andra ord, denna annars så fantastiskt läckra Ducce var på tok för liten för mig, skit oxo för jag gillade denna hoj. Dessutom så kände jag en enorm värmeutveckling mot underbenens framsida vid rödljusen, jag var nästan livrädd att mina ben skulle se ut som dom däringa gyllenbruna kycklingbenen i värmehyllan på Ica faktiskt. Kan verkligen motorn bli så brutalt varm, nästan som att den drivs med plutonium eller nåt? Priset då, 120 lappar för en lätt beggad 850 som ger 134 hästar, hm...måste finnas bättre alternativ och det gjorde det - som heter Aprilia.

Min sammanfattningen av Aprilia RSV 1000R är följande:

Effekt: 143 hp original (vid 10.000 varv), denna hojj ligger på 157 hp inkl effektpipor, filter & PC3:an
Vridmoment: 101 Nm (vid 8.000 varv)
Torrvikt: 189 kg
Nypris: Ca 160.000:-
Den jag körde var en beggad 06:a som hade gått bara 140 mil, och kostade 109.000:-

PLUS:
====
Äckligt bra drag i motorn
Fantastiskt jämnt vridmoment till varje växling
Otroliga frambromsar (Brembo Radialmonterade)
Perfekt sittställning (för mig)
Lättstyrd, lättkörd
Snygg som fasen
Lättavläst instrumentpanel
Brutalt härligt muller ur Leo Vince-effektpiporna
Power Commander 3
Sportluftfilter
Läckert vinande från Rotax-motorn som är urstark, jag åkte faktiskt bakåt på sadeln (med skinnstället i o.f.s) när jag maxade varvet på 4:ans växel, så man får fasaen i mej hålla i sig måste jag säga.
Underbar tätstegad växellåda och dito kopplingsspel, växlarna "rinner iväg" av sig själva nästan
Inbyggd "shifligt", coolt
Helt underbara stötdämpare, Öhlins fram och Sacs bak
Och bäst av allt, jag ser hela instrumentpanaelen
Vilken väghållning denna hoj har, totalt överlägsen allt jag någonsin testkört. Vissa gupp som både min SV1000 och Duccen 848 kände av (dock lite mindre), märks inte ens med Aprilian, hur är dettta ens möjligt?

MINUS
=====
Backspeglarna här oxo tyvärr! Vad är det med italienarna och deras halsar, sitter deras skallar påskruvade direkt på axlarna eller? Så jag måste lösa detta med sikten bakåt på något listigt sätt helt enkelt. andra minus då? FINNS INGA, basta!

Ja, det är väl klart att jag redan har köpt denna Aprilia, jag får den under nästa vecka, måtte "good have mercy on me" så jag får den i morgon måndag redan för jag har typ utvecklat Aprilia-abstinens fast jag bara testkört hojen under ca 1 timme. Kanske, kanske...så ser jag på saken med helt andra ögon om några månader, men det känns inte så just nu dock.

Här är min nya sporthoj, en aning dammig & smutsig på bilden då den stått still mestadels hos den förre ägaren, men det ska jag strax ändra på :D

aprilia-mini.jpg


Äckligt vad man kan längta efter en "sak" egentligen :wiggle
 
Last edited:

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Riktigt, riktigt riktigt fint val av hoj:tummenupp Man drägglar varje gång man ser en sådan:drool

Ps, schysst läsning:)
 

Linkan_85

Guest
Kul!!!
Då kommer man alltså avhängd numera på torsdagarna då:gråta
Fan vad svartis jag e just nu:FU

//ToMMy
 

Kryckan_Jkpg

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Gixxer 1000 k4
Grymt fina hojar! Var sugen som fan på en sån men fick tag på en gixxer istället, haft den i 2 månader nu, men varje gång jag ser den modellen av millen så ångrar jag mig nästan. inte för att jag är missnöjd med min men fan så mycket snyggare än gixxern. Snyggaste hojen förutom ducce 1098 om jag får säga mitt.

Grattis till en grymt snygg hoj!!! :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Sjukt snygg hoj! Men försäkringen är inge sköj.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Grattis till nya hojen:tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
samma bild som en blocket annons, RSV Mille i södertälje för 65000:- pga skadad rygg. En tony som säljer. Stod på på AVA?!
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Grattis o välkommen till Aprilia-träsket:tummenupp
Förbaskat snygg hoj!
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Mycket intressant tråd, då jag själv spannar på "sportiga twinnar", dessutom väger jag en hel del jag också.

Jag har spanat en hel del på SV, detta talar ju lite emot. Jag provade en Mille R som hastigast förra sommaren, blev inte så ruskigt imponerad den gången (berodde mest på körställningen, jag är 198cm) men det verkar som om jag får ge den en chans till.

Grattis till nya hojen förresten! :tummenupp
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Fyfan, så du har gått å bytt hoj! Kul, en Mille! Visste inte din SV skötte sej så illa, men å andra sidan brukar vi vara experter på att hitta fel/anledningar när det är dags å byta.. :) :tummenupp

Steker du mej på den hojen någon torsdag framöver kommer jag krypa in i ditt garage å skruva in en moppemotor under kåporna... (näe, jag e inte alls avis :D :va )

Själv letar jag vidare, får vi se vad det bidde.....
 
Last edited:

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Jag har spanat en hel del på SV, detta talar ju lite emot.

Njae, det är inte alls säkert faktiskt! Det beror på hur mycket du väger skulle jag påstå, för längdmässigt är SV'n helt okej för mig, körställningen är kanonskön då den inte är riktigt lika mycket framåtlutad som på en Aprilia t.ex. Då jag lider av taxben (ja, jag knäckar extra med att bygga rävgryt på helgerna) så har jag som tidigare nämnts begåvats med en svanhals, för jag är ju fortfarande 187 cm lång inkl taxbenen. SV'n bör funka fint för dig om du nu har normala ben & hals m.a.o :hihi Det är min vikt på 103 kg som SV'ns originalstötdämpare inte klarar av dessvärre, och jag har läst att andra med samma bekymmer har bytt ut dämparna mot Öhlins-dämpare, det kostar men det har löst deras bekymmer. Jag gjorde inte detta för jag ville dessutom ha mera krut i motorn, ja jag ville ha en äkta "fullblodare" tror jag helt enkelt...


Jag provade en Mille R som hastigast förra sommaren, blev inte så ruskigt imponerad den gången (berodde mest på körställningen, jag är 198cm) men det verkar som om jag får ge den en chans till.

Ja det var konstigt, för när jag sitter på min SV och har båda fötterna i marken är benen svagt krökta. Jämför man det med när när jag sitter på Aprilian och har båda fötterna i marken, så når jag marken med tåspetsarna - men jag kan trycka i hela fötterna i backen men då blir benen jävligt raka kan jag säga och det är inte så avslappnat. Aprilian är klart högre & större som hoj alltså. Testa en Aprilia igen, och hör av dig om vad du tyckte...jag är nyfiken på ditt svar...

men å andra sidan brukar vi vara experter på att hitta fel/anledningar när det är dags å byta..

Så rätt som det är sagt :tummenupp

Steker du mej på den hojen någon torsdag framöver kommer jag krypa in i ditt garage å skruva in en moppemotor under kåporna...

*lol*, helt okej med moppemotor för jag steker din 600 Hornet med den oxo min vän :hihi

:krama
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Fin som snus. Stod den på AVA mc? Isåfall har jag torrbrytit din nya hoj :)
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Fin som snus. Stod den på AVA mc? Isåfall har jag torrbrytit din nya hoj :)

Torrbrytit, har aldrig hört ordet :va Är det lika med att köra motorn på varvstoppet i 10 minter tills oljan kokat upp, motorn torkat samt brytit ihop

Huh... Vad betyder ordet :confused:
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top