Aprilia rsw

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Förhoppningsvis 50+ rätt injusterat.:tummenupp

Vad e d som gör det relativt stora effektuttaget jämfört med en standard sport 125a gjord för gata? Jag e medveten om att på en gathoj måste man ta hänsyn till driftsäkerhet o bestämmelser för miljö, buller etc. som säkert gör d omöjligt. Men vad e den stora skillnaden?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vad e d som gör det relativt stora effektuttaget jämfört med en standard sport 125a gjord för gata? Jag e medveten om att på en gathoj måste man ta hänsyn till driftsäkerhet o bestämmelser för miljö, buller etc. som säkert gör d omöjligt. Men vad e den stora skillnaden?

Varvtal som används, samt pipor etc för att matcha detta.

Vevrenovering på kanske en femtedel av vad du kör med kolvar på en standardracer, och på varje vev byter du kolv 3ggr kanske.
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Varvtal som används, samt pipor etc för att matcha detta.

Vevrenovering på kanske en femtedel av vad du kör med kolvar på en standardracer, och på varje vev byter du kolv 3ggr kanske.

Jo att motorn blir betydligt känsligare kan jag förstå, särskilt med dom högre varven. Men hur får man till d? Skulle man kunna ta en standard sport 125a kräma ur 50 kusar eller skulle man behöva byta allt som bytas kan?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jo att motorn blir betydligt känsligare kan jag förstå, särskilt med dom högre varven. Men hur får man till d? Skulle man kunna ta en standard sport 125a kräma ur 50 kusar eller skulle man behöva byta allt som bytas kan?

Har du pengarna och resurserna för att göra ett sådant jobb så väljer man att köpa en riktig motor på en gång. Blir säkert halva priset mot att trimma en standardmotor till samma effekt men sämre hållbarhet.
Och du skulle behöva byta precis allt utom själva vevhuset och cylindern men dessa skulle behöva kraftig modifiering.
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Har du pengarna och resurserna för att göra ett sådant jobb så väljer man att köpa en riktig motor på en gång. Blir säkert halva priset mot att trimma en standardmotor till samma effekt men sämre hållbarhet.
Och du skulle behöva byta precis allt utom själva vevhuset och cylindern men dessa skulle behöva kraftig modifiering.

Misstänkte detta. tack för svaren, kul att veta :tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top