Aprilia RXV 450 -07, generalras 40 mil och ingen garanti!

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Aprilia RXV 450 -07 motorstrul

Problemet löst!

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
40 mil..., va trist.

vad är det för kvalité på grejerna :näsblod

jag hade nog snackat med generalagenten.

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Ringer Folksam, mitt försäkringsbolag där hojen är helförsäkrad.
Jag har ju maskinförsäkring iaf...trodde jag. Nä, hojen är ju ostrypt och därmed felförsäkrad. Bingo!
Jag sitter här med papper framför mig med mitt försäkringsbesked med omfattning etc. Det står ingenstans om hojens effekt. Det var inget som diskuterades när jag skrev försäkringen. Jag får väl skylla mig själv.
Detta kan ju va nåt att tänka på er som tecknar försäkring nästa gång.

Om det inte står borde dom väl inte kunna avsäga sig det eller? Låter konstigt, fast dom går väl på hur den är reggad i bilregistret.

Men sen kan man ju också då fundera hur det går med tex KTM/husa osv generellt som säljs strypta dom med, försäkringsmässigt.

Och jag undrar hur Aprilia dk resonerar när dom vägrar så länge strypningarna e borta, hur många har kvar dom egetligen?

oavsätt, lider med dig hoppas det löser sig.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
TRIST!!!

Men ring och snacka med någon lite högre upp på Aprillia. Du kan ju råka nämna att du har en ENORM umgängeskrets som nog inte kommer att titta åt deras hojar i fortsättningen...och ingen på SH heller....blir ju X-antal potentiella köpare :tummenupp

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Låter som ett billigt knep för att slippa sina garantier . Jag kommer inte köpa någon Aprilia så länge dom har sådana garantier .

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Om det inte står borde dom väl inte kunna avsäga sig det eller? Låter konstigt, fast dom går väl på hur den är reggad i bilregistret.

Jo exakt, jag borde väl ha anat det att när hojen i verkligheten har mer hk än vad som står i bilregistret, så är det upp till mig att nämna detta när jag pratar med försäkringsbolaget.
Att de inte frågar är väl ännu ett sätt att slippa undan ännu ett försäkringsfall. Men som sagt, mitt fel...

Fast, å andra sidan. Vore jag en jobbigt jävel så kan jag ju hävda att hojens effekt är inte sagd när jag tecknade försäkringen, samt att det inte står i mina papper. Men åt den ena sidan så står det ju i mitt regbevis hur mkt effekt hojen har i bilregistret...

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Om jag va du så skulle jag inte ge mig.....försök själv få prata med aprilia generalagenten. Fortsätter de fortfarande neka reklamation så be om att få prata med deras chef eller de i italien.

En sak till du ska göra är att göra ett inlägg om det här på engelska forumet... www.apriliaforum.com/forums

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag vet inte helt än vad som har orsakat felet.
Eurospeed ska riva vidare och se exakt vad som har hänt och vad som är fel.
Får se vad som sägs senare i veckan.

Som jag sa till Folksamgubben, man kan ju då undra hur många motarder och offroad-are som åker omkring felförsäkrat.

"Ja det kan man ju..." fick jag som svar.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Låter som ett billigt knep för att slippa sina garantier . Jag kommer inte köpa någon Aprilia så länge dom har sådana garantier .

Finns inga garantier på tävlingsfordon, bara good-will om de har lust. När jag hämtade ut min KTM enduro och det droppade olja ur blocket så fixade de det men det finns som sagt ingen garanti.

Man måste förstå vad man köper, annars blir man "lurad".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var glad att du köpte en svensksåld hoj för annars hade du varit utan garanti! :fakta

Ta inte illa upp jag kunde bara inte låta bli att ironisera över folk som skryter över garantin på svenskålda maskiner. Jag beklagar olyckan och hoppas du hittar en bra lösning.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Prata med konsumentvagledare/allmanna reklamationsnamnden (sorry saknar lite prickiga tecken pa datorn idag).

Har du som privatperson handlat av ett foretag sa galler konsumentkoplagen och den kan man inte slingra sig ur genom att havda att man saljer nagot som pa grund av det ena eller det andra skulle vara undantaget...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fan vad tråkigt. Har sett din motorcykel där. På Eurospeed går det inte fort så vänta lär du få göra:näsblod

Finns inte nya motorer på ebay? Usa?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och jag som var och tittade på just Aprilia's motard i dag, säljaren pratade vitt och brett om hur härliga dom blev om man bytte avgas och mappade om dom, är det bara ett sätt att slippa garantiåtaganden?

Inte för att jag tänkte byta, men motardkillen jag hade med mig fick något fuktigt i blicken då han provsatt den...

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Saker går sönder, vissa fabrikat lite mer ofta än andra men vad som verkligen skiljer agnarna från vetet är hur eftermarknadssupporten är.

- Var sugen på en SXV 550 när dom kom men handlaren vägrade sälja en till mig, supporten på den modellen hade visat sig vara noll från Danmark.
- En parallelimport R1-07 skär efter 200 mil, repareras visserligen men det tog 8 (åtta) månader.
- En fyra år gammal svensksåld R1-04 (på de var det 2-års garanti) totalrasar vid 5000 mil, Svenska Yamaha står för delarna, kunden betalar jobbet, fixat på ett kick.

Det ÄR skillnad...

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Saker går sönder, vissa fabrikat lite mer ofta än andra men vad som verkligen skiljer agnarna från vetet är hur eftermarknadssupporten är.

- Var sugen på en SXV 550 när dom kom men handlaren vägrade sälja en till mig, supporten på den modellen hade visat sig vara noll från Danmark.
- En parallelimport R1-07 skär efter 200 mil, repareras visserligen men det tog 8 (åtta) månader.
- En fyra år gammal svensksåld R1-04 (på de var det 2-års garanti) totalrasar vid 5000 mil, Svenska Yamaha står för delarna, kunden betalar jobbet, fixat på ett kick.

Det ÄR skillnad...

eller så ska man inte köpa Aprilia eller Yamaha :tungan ;)

Nä allvarligt. Snyggt av Yamaha att ställa upp.:tummenupp

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vilken soppa..hoppas allt ordnar sig, stå på dig, framför allt mot firman som sålt om det varit oklarheter i strypning och gentemot vad som står i pappret, garantiåtaganden etc.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Försökte också få Aprilia att ta sig an ett garantijobb på min cykel. Inget större problem men ändå.
Kontaktade en återförsäljare här i byn och han skruvade på sig och ville helst inte hjälpa till fast jag var dit några gånger. Jävla arsle för övrigt..

Fick höra av en annan ÅF att Aprilia har så fruktansvärt rörig organisation och underhållsbiten deras fungerar mycket dåligt. Han sa att Aprilia ska ta en allvarlig titt på sin organisation för att få bukt med dessa problem annars kommer inga vilja sälja Aprilia längre. Synd, för att det är fina cyklar..

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag som inte ens är särskilt motard eller crossintresserad vet att det inte finns några garantier på dessa cyklar så fort strypningen tas bort.
Du kanske borde läst på lite mer?

Men, hur som helst så hoppas jag att det ordnar sig på ett bra sätt för dig.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Finns inga garantier på tävlingsfordon, bara good-will om de har lust. När jag hämtade ut min KTM enduro och det droppade olja ur blocket så fixade de det men det finns som sagt ingen garanti.

Man måste förstå vad man köper, annars blir man "lurad".
Vad definierar ett tävlingsfordon då? Är den gatreggad och körs på gatan borde den inte klassas in som tävlingsfordon tycker jag personligen.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping