Det går inte att avtala bort konsumentköplagen genom att hävda att varan är av en viss art, typ "tävlingsmaskin". Det går faktiskt inte överhuvudtaget. Jag har köttat det här tidigare i en annan tråd, så jag drar det igen..
Gällande lag är konsumentköplagen, enl KKL 1§, eftersom det rör näringsidkare och konsument.
Först måste det fastställas ifall det är något fel på den. Enl KKL 16§ så gäller att "varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.".
Vidare, enl KKL 21§, "Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar. Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse.".
Sista meningen kan tänkas att säljaren försöker stödja sig på, men ordet "sannolikt" är nyckeln här. Det har gått så kort tid, motorcykeln är byggd för att köras. Nu vet jag inte om firman gav dig någon garanti alls? Isåfall gäller ju inte detta.
Däremot (slutligen) ovasett garanti eller ej, är varan felaktig (vilket vi fastställt enligt ovan) får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får du kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Om du ska åberopa att varan är felaktig måste det göras inom "skälig tid" (framkommer av 23§), och om du gjort detta inom två månader från det du upptäckt felet så anses det alltid vara inom skälig tid.
Klart som korvspad alltså!
Jag är ingen jurist, inte ens juridikstuderande, så någon Perry Mason för gärna komma med synpunkter.