Aprilia RXV 450 -07, generalras 40 mil och ingen garanti!

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Har du som privatperson handlat av ett foretag sa galler konsumentkoplagen och den kan man inte slingra sig ur genom att havda att man saljer nagot som pa grund av det ena eller det andra skulle vara undantaget...

Jag satt och hoppade på stolen medan jag läste mig neråt i tråden, funderade när någon klok människa skulle nämna konsumentköplagen. Nu har du gjort det så slipper jag..
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Hämna på förs.bolaget o skaffa falsk kvitto på att hojen blev lagad, o anmäl den sedan stulen!!!!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
- Var sugen på en SXV 550 när dom kom men handlaren vägrade sälja en till mig, supporten på den modellen hade visat sig vara noll från Danmark.
- En parallelimport R1-07 skär efter 200 mil, repareras visserligen men det tog 8 (åtta) månader.
- En fyra år gammal svensksåld R1-04 (på de var det 2-års garanti) totalrasar vid 5000 mil, Svenska Yamaha står för delarna, kunden betalar jobbet, fixat på ett kick.

Det tredje exemplet kan inte vara från personlig erfarenhet i alla fall för dina R1:eek:r blir aldrig äldre än en säsong. :D :tungan

Vad definierar ett tävlingsfordon då? Är den gatreggad och körs på gatan borde den inte klassas in som tävlingsfordon tycker jag personligen.

Det spelar ingen vad du och jag tycker, det viktiga är att man läser avtalet mellan säljare och köpare och förstår det.

I mitt fall med KTM:en så byggs den som en endurotävlingshoj och KTM ger därför ingen garanti, sedan väljer den svenska generalagenten att montera på ett kit och regga in hojarna för att få sälja fler. I fallet med Yamaha WR så är det lättare att förstå för där får man köpa kittet i efterhand och göra jobbet själv. Med KTM blir det otydligare men att man köpt en tävlingshoj är väl ändå utom allt tvivel? Serviceintervallerna blir ju inte direkt 1500 mil för att den varit hos Bilprovningen.

Samma sak med alla fjortisar som frågar hur man kan regga in en 125 cross, gud vad de skulle bli besvikna om det gick när den skär efter en vecka. Men det är ju en gathoj nu, visste motorn inte det..? :D
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det tredje exemplet kan inte vara från personlig erfarenhet i alla fall för dina R1:eek:r blir aldrig äldre än en säsong. :D :tungan



Det spelar ingen vad du och jag tycker, det viktiga är att man läser avtalet mellan säljare och köpare och förstår det.

I mitt fall med KTM:en så byggs den som en endurotävlingshoj och KTM ger därför ingen garanti, sedan väljer den svenska generalagenten att montera på ett kit och regga in hojarna för att få sälja fler. I fallet med Yamaha WR så är det lättare att förstå för där får man köpa kittet i efterhand och göra jobbet själv. Med KTM blir det otydligare men att man köpt en tävlingshoj är väl ändå utom allt tvivel? Serviceintervallerna blir ju inte direkt 1500 mil för att den varit hos Bilprovningen.

Samma sak med alla fjortisar som frågar hur man kan regga in en 125 cross, gud vad de skulle bli besvikna om det gick när den skär efter en vecka. Men det är ju en gathoj nu, visste motorn inte det..? :D
Tycker o tycker... det är vad lagen "tycker" som jag syftade på. Lagen kan man ju som bekant inte avtala sig ur. Om nu tävlingsfordon inte gäller under garantilagen så måste det ju även definieras i lagen vad ett tävlingsfordon är för något. Nån som har koll?
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
Det går inte att avtala bort konsumentköplagen genom att hävda att varan är av en viss art, typ "tävlingsmaskin". Det går faktiskt inte överhuvudtaget. Jag har köttat det här tidigare i en annan tråd, så jag drar det igen..

Gällande lag är konsumentköplagen, enl KKL 1§, eftersom det rör näringsidkare och konsument.

Först måste det fastställas ifall det är något fel på den. Enl KKL 16§ så gäller att "varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.".

Vidare, enl KKL 21§, "Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar. Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse.".

Sista meningen kan tänkas att säljaren försöker stödja sig på, men ordet "sannolikt" är nyckeln här. Det har gått så kort tid, motorcykeln är byggd för att köras. Nu vet jag inte om firman gav dig någon garanti alls? Isåfall gäller ju inte detta.

Däremot (slutligen) ovasett garanti eller ej, är varan felaktig (vilket vi fastställt enligt ovan) får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får du kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Om du ska åberopa att varan är felaktig måste det göras inom "skälig tid" (framkommer av 23§), och om du gjort detta inom två månader från det du upptäckt felet så anses det alltid vara inom skälig tid.

Klart som korvspad alltså!

Jag är ingen jurist, inte ens juridikstuderande, så någon Perry Mason för gärna komma med synpunkter.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det går inte att avtala bort konsumentköplagen genom att hävda att varan är av en viss art, typ "tävlingsmaskin". Det går faktiskt inte överhuvudtaget. Jag har köttat det här tidigare i en annan tråd, så jag drar det igen..

Men det står också saker som att lagen inte gäller om varan inte använts som avsett och att nödvändig skötsel måste ha utförts. De två undantagen kan nog användas mot en.

Annars undrar jag varför inte alla crossåkare med trasiga hojar bara hävdar att få sakerna fixade enligt lagen?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Verkar vara rätt dålig kvalite på deras motorer, finns flertalet medlemmar på sh som har varit med om samma grej.
 

mickelin

Guest
Länge sedan jag kollade på det men jag tror på rak arm att Aprilia har möjlighet att driva ett sådant här fall med osäker utgång hur långt som helst. Mao, på någon chef och skrik högt som fan men domstol tror jag tyvärr inte på. Reparera via www.racerepairs.se om du vill komma undan så smidigt och billigt som möjligt.
Annars kanske du säljer som den står? :)
 

LLL

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RXV 450-06
Hej!

Vill minnas att garantin gäller 3 månader för ostrypt hoj. Om det är en vevstake som gått av be verkstan kolla om den skurit i vevlagret. Vevlagret trycksmörjs genom vevaxeln. Oljan leds genom generatorkåpan in i vevaxeländen. Om någon av de två oringarna el. packboxen som ska täta skadats så kan trycket försvinna. Det fanns en recall på att efterdra svänghjulsmuttern och att loctita statorskruvarna på -06 och tidiga -07. Har själv en -06:a. Danska generalagenten ska ha gjort detta på min enligt min handlare . Om detta är gjort på din och man då har lyckats skada packboxen el. o-ringarna så kan det nog leda till att vevlagret skär. En skuren vevstake efter 40 mil borde gå på good-will-kontot oavsett om garantin gäller el. inte! /Lars
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
Men det står också saker som att lagen inte gäller om varan inte använts som avsett och att nödvändig skötsel måste ha utförts. De två undantagen kan nog användas mot en.

Annars undrar jag varför inte alla crossåkare med trasiga hojar bara hävdar att få sakerna fixade enligt lagen?
Trådskaparen har kört hojen 40 mil, varav 3 mil på grusväg och en "vända" i grusgropen. Det är väldigt osannolikt att ARN (som första instans) skulle tycka att varan inte var avsedd för detta. Om säljaren i avtalet specifikt skrivit att man inte får köra grusväg eller grusgrop så vore det en sak, men det tror jag inte denna har gjort.

Sen gällande crossåkare - ja, varför gör dom inte det? Kanske för att vissa handlar crossen i egenskap av företag, och då finns ingen KKL. Man kan tycka vad man vill och hävda "sunt förnuft", men har man köpt en vara som konsument så har man ett väldigt fördelaktigt skydd.

Säljaren är inte skyldig att ge några garantier, och denna kan med rätt sätta helt sjuka krav, att t.ex stockholmare utesluts eller liknande, men Konsumentköplagen kan inte avtalas bort. Jävlas säljaren, så skicka ARN på dom. Om dom skiter i vad ARN säger så svartlistas dom, och du kan med relativt lugn dra det till domstol, vilandes på ARN:s uppfattning.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Sen gällande crossåkare - ja, varför gör dom inte det? Kanske för att vissa handlar crossen i egenskap av företag, och då finns ingen KKL. Man kan tycka vad man vill och hävda "sunt förnuft", men har man köpt en vara som konsument så har man ett väldigt fördelaktigt skydd.
Eller för att man förmodligen kan hålla på och krångla bort hela säsongen och ändå inte få ut någon ersättning av säljaren till slut.Har du försökt att driva ett sånt här ärende i praktiken med ett "tävlingsfordon",och isåfall vad blev utfallet?


www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
Har du försökt att driva ett sånt här ärende i praktiken med ett "tävlingsfordon",och isåfall vad blev utfallet?
Tack och lov nej, det har jag inte. Men vore jag i samma sits så skulle jag tveklöst driva ärendet till ARN och eventuellt domstol, och jag skulle känna mig väl till mods inför utfallet.

Läs igenom din egen länk till Konsumentverket. Står ingenstans om någon särskild definition rörande "tävlingsfordon". Det enda som står är att grejerna ska tåla det dom är byggda för, t.ex en crosshoj ska tåla att man kör på grusväg (vad annars?)

Vad är alternativet? Betala och se glad ut? Säljarens favorit! :rolleyes:

Slutligen så kan trådskaparen ringa till kommunens konsumentvägledare (varje kommun har en sån). Denna kommer säga ungefär som jag....annars har dom fel :p
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Trådskaparen har kört hojen 40 mil, varav 3 mil på grusväg och en "vända" i grusgropen. Det är väldigt osannolikt att ARN (som första instans) skulle tycka att varan inte var avsedd för detta. Om säljaren i avtalet specifikt skrivit att man inte får köra grusväg eller grusgrop så vore det en sak, men det tror jag inte denna har gjort.

Han själv skrev väl 25 mil grusväg och en sväng i endurospåret? Personligen tror jag hojen mådde bättre av endurospåret än på grusvägen, de här motorerna ska köras varierat genom hela registret, att ligga och mala på höga varv är ingen höjdare, då ska man köpa en annan maskin. Återigen.

Sedan får man också betänka att 40 mil eller vad det nu var är rätt mycket på en sådan här hoj, det kan vara dags för oljebyte, olje- och luftfilterrengöring och ventiljustering då. Har den här kunden gjort det?

Jag tror att säljaren ofta kan hävda avsedd användning och skötsel som brister hos kunden men det skulle vara intressant om någon dragit det vidare som du beskriver som något naturligt. Vad jag hört om ARN så behandlar de inget på under sex månader.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Står ingenstans om någon särskild definition rörande "tävlingsfordon". Det enda som står är att grejerna ska tåla det dom är byggda för, t.ex en crosshoj ska tåla att man kör på grusväg (vad annars?)
En(lågt växlad)crosshoj brukar inte alls trivas särskilt bra av att plågas på grusväg.Det är inga som helst problem att göra total härdsmälta på ex en 2t på bara någon km...

Tack och lov nej, det har jag inte. Men vore jag i samma sits så skulle jag tveklöst driva ärendet till ARN och eventuellt domstol, och jag skulle känna mig väl till mods inför utfallet.
Prova gärna och berätta sen hur det gick här.Jag är inte helt säker på att du skulle känna dig så väl till mods av utfallet...
 
Last edited:

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
Han själv skrev väl 25 mil grusväg och en sväng i endurospåret? Personligen tror jag hojen mådde bättre av endurospåret än på grusvägen, de här motorerna ska köras varierat genom hela registret, att ligga och mala på höga varv är ingen höjdare, då ska man köpa en annan maskin. Återigen.

Sedan får man också betänka att 40 mil eller vad det nu var är rätt mycket på en sådan här hoj, det kan vara dags för oljebyte, olje- och luftfilterrengöring och ventiljustering då. Har den här kunden gjort det?

Jag tror att säljaren ofta kan hävda avsedd användning och skötsel som brister hos kunden men det skulle vara intressant om någon dragit det vidare som du beskriver som något naturligt. Vad jag hört om ARN så behandlar de inget på under sex månader.
Hur han kört hojen kan ingen peka på, och vad den kanske eller kanske inte mådde bra är inte intressant. Hojen har rasat efter 40 mil normalt användande. MEN du har helt rätt i att om det nu är ett oljebyte, ventiljusterings osv anvisat i ett sånt tätt intervall (40 mil, eller timmar eller vad det är på just den här hojen), och trådskaparen skitit i det, då är han rökt. Men den bevisbördan ligger på säljaren, och konsumenten är hela tiden ansedd som den svagare parten med BETYDLIGT lägre krav.

Sen tar ARN tid på sig. Det är inte klart på en kafferast, men det har ingen heller sagt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men den bevisbördan ligger på säljaren, och konsumenten är hela tiden ansedd som den svagare parten med BETYDLIGT lägre krav.
Men ändå måste man som brukare kunna styrka att hojjen är servad enligt anvisning,och hur gör man det utan kvitton,stämplar i servicebok osv?Och eftersom vi diskuterade crossar(eller enduro för den delen)med oljebyten efter 10 tim,kolvbyten var 15 osv så kan du kanske gissa varför situationen skulle bli helt orimlig.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hur han kört hojen kan ingen peka på, och vad den kanske eller kanske inte mådde bra är inte intressant. Hojen har rasat efter 40 mil normalt användande. MEN du har helt rätt i att om det nu är ett oljebyte, ventiljusterings osv anvisat i ett sånt tätt intervall (40 mil, eller timmar eller vad det är på just den här hojen), och trådskaparen skitit i det, då är han rökt. Men den bevisbördan ligger på säljaren, och konsumenten är hela tiden ansedd som den svagare parten med BETYDLIGT lägre krav.

Lagen ger säkert goda möjligheter för oärliga personer att framstå som offer vilket är helt i linje med svensk tradition att man inte behöver ta eget ansvar för mindre genomtänkta handlingar. Löpsedel på Expressen någon? Crosschock! :D
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Det är så sjukt gällande ostrypt och inte ostrypt, bolagen betalar inte ut om dem får reda på att hojen som kraschat har mer effekt än papperna säger. Dvs lite om skaderegleraren vaknat på rätt eller fel sida på morgonen. Men det är säkert så att 99,9% av alla svensksålda hojar i detta land är ostrypta - vem fan går in och köper en ny båge och ber säljaren att INTE ta bort strypningen då dem levererar dem?? Men det är klart att Göte 59 år inte kör ostrypt om det visar sig att han råkat kraschat en hoj..:mad:
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top