Vi pratade om serviceintervall förut, och nu läser jag manualen.
Vid 100 mil görs kontroll av ventilspel och efterdragning av bultar, den servicen kostar 2000 kr plus olja/oljefilter (100-200 kr för filter plus 90 kr/liter för oljan).
Nästa service är vid 2000 mil, då justeras ventilspelet och olja/filter byts igen.
Undantaget är luftfiltret som inspekteras vid 1000 mil och bytes vid 2000 mil.
Jag tänker i alla fall inte köra 2000 mil på samma olja o filter!
Har kört några dagar med hojen, uppe i futtiga 30 mil.
Provade "R"-läget [R för Rain], ja, vad ska man säga, känns som en 50-kubikare i det läget.
Pendlar mellan "T"- och "S"-läget beroende på om jag vill köra en ettrig iller eller en touring-hoj.
En polare hälsade på i helgen med sin Fireblade 97:a, jag har även haft en sådan tidigare, och nu när vi lånbyttes så slogs jag av Dorsoduron har ett brutalt bottendrag. Jag var lite besviken på Dorsoduron först, men efter att ha kört Firebladen lite så inser jag hur otroligt avslappnad körningen med Dorsoduron är...nackdelen är förvisso att vridmomentkurvan är så himla platt på den att det blir lite trist att varva högt då det inte finns nåt extra att hämta där.
Bränsleförbrukning kanske man inte skall prata om såhär innan den ens gått 100 mil, men det ligger runt 0.5 liter/mil, och det går att komma mycket lägre om man kör lugnt, men jag vet inte varför man skulle köra lugnt.
Nästa sändning av Dorsoduro skall komma snart, heter det. De skall tydligen vara svart/röda.
Jag kan rekommendera andra att köpa Dorsoduro 750 (om ni inte orkar vänta på Dorsoduro 1200). Jag har kört sporthoj i drygt 10 år, och sista 4 åren har jag kört Gilera Nexus 500 (stor-scooter, variomat), det var bekvämt men ack så trist det blev till slut. Jag kör till och från jobbet året runt i princip (Fjollträsk får ju inte så mycket snö i dessa globala varma vintrar, i vintras fick scootern stå endast 3 veckor). Däremot är jag tveksam till att jag kommer att köra lika långt in på vintern med Dorsoduron.