Aprilia SX 125, Värt att köpa?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Misstänker det.
Jag är ju 18 i skrivande stund, och ifall ekonomin vill så ska jag ta begränsat nu i år.
Bilkort kan dra åt helfvete

jo, tanken är väl densamma att man ska försöka ta detta året bara man har råd med det :näsblod

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
zx9r ninja
Mm, ska köra på blandat underlag så får nog bli en Sx, men sjunker hojen mycket i värde om jag ska tex sälja den om 3 år och då den har rullat ca 700 mil?
Välservad och i mycket fint skick??

kan du inte köpa min aprilia mx 125 sm 04 som jag ska sälja på blocket i stockholm jag vill ha 22 000kr inget fel på den. det är samma hoj som sx. anledningen att jag ska sälja den är att jag behöver pengar till min bil. jag kan kanske köra upp den på överns kommelse.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Fan vad tråkigt det blev nu. Jag som fyller 18 i april nästa år måste alltså vänta tills jag är 24 med att få köra tung?! :mad:

Tro mig. Du klarar dig me 35kw. Finns personer som säger att deras hojar har gått skit bra med 25kw strypning.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Tro mig. Du klarar dig me 35kw. Finns personer som säger att deras hojar har gått skit bra med 25kw strypning.
Och gemensamt för alla dessa är att de inte har provat på en större hoj :fakta Fråga vilken erfaren medlem som helst, de kommer säga att 25/35 kw känns slött efter ett tag.

Jag vet att 35kw kommer kännas mycket bra (25kw hade väll inte varit nån gigantisk skillnad), men det är trots allt 6 år man behöver vänta... På den tiden hinner jag kanske studera klart på Chalmers och inte längre orka med körningar från götaplatsen 12.00 (vilket verkar vara standard före göteborgarna), och således slocknar kanske mitt MC-intresse.

Men jag tänker nog för långt fram i tiden nu;)

Last edited:

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
fan va nice att man e 18 2012 :)

samma här, bara att man fyller sent i oktober och då är det kört med uppkörningstider:huvet
Var så förra året när jag försöke ta det lätta innan vintern varjefall.
Så jag åker väl på den där nya skiten:näsblod

Så jävla kul åkte på dom nya reglerna för eu moppe förra året också.
Då det blev Am istället och man behövde gå kurser och skit.:död

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
"Förslaget innebär i korthet

Moped: Krav på mopedkort, ålder 16 (kan höjas sänkas till 14-18 år),

A1 lätt mc: ålder 16 (kan höjas till 18 år). Mc: max 125 cc, maxeffekt 11 kW och vikt/effektförhållande får ej överstiga 0,1 kW/kg.

A 2 mellanklass: ålder 18 år (kan höjas till 20 år ufrån åldergräns för A1). MC: max 35 kW, vikt/effektförhållande får ej överstiga 0,2 kW/kg. Får ej strypas från en hoj med mer än dubbla effekten.

A tung motorcykel: ålder 20 - 22 år vid stegvis access. (beror på åldersgräns för A2 + 2 års erfarenhet). Dessutom krav på utbildning eller prov mellan A2 och A. 24 år vid direkt access. MC: obegränsad effekt.

Krav på provfordon:

A1: motorcykel utan sidvagn, minst 120 kubik ochj maxfart minst 90 km/h.

A2: motorcykel utan sidvagn, minst 400 kubik och en effekt om minst 25 kW.

A: Motorcykel utan sidvagn, minst 600 kubik och en effekt om minst 40 kW. "

Detta är alltså de kommande reglerna. Vissa saker är bra, vissa är löjliga.

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Hoj
Yamaha
Hoppas att moppe höjs till 16 och priset på kortet höjs så det blir värt att ta A1 istället för AM-kort.
Priset på hojarna lär höjas lite då antar jag :rolleyes:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
"Förslaget innebär i korthet

Moped: Krav på mopedkort, ålder 16 (kan höjas sänkas till 14-18 år),

A1 lätt mc: ålder 16 (kan höjas till 18 år). Mc: max 125 cc, maxeffekt 11 kW och vikt/effektförhållande får ej överstiga 0,1 kW/kg.

A 2 mellanklass: ålder 18 år (kan höjas till 20 år ufrån åldergräns för A1). MC: max 35 kW, vikt/effektförhållande får ej överstiga 0,2 kW/kg. Får ej strypas från en hoj med mer än dubbla effekten.

A tung motorcykel: ålder 20 - 22 år vid stegvis access. (beror på åldersgräns för A2 + 2 års erfarenhet). Dessutom krav på utbildning eller prov mellan A2 och A. 24 år vid direkt access. MC: obegränsad effekt.

Krav på provfordon:

A1: motorcykel utan sidvagn, minst 120 kubik ochj maxfart minst 90 km/h.

A2: motorcykel utan sidvagn, minst 400 kubik och en effekt om minst 25 kW.

A: Motorcykel utan sidvagn, minst 600 kubik och en effekt om minst 40 kW. "

Detta är alltså de kommande reglerna. Vissa saker är bra, vissa är löjliga.

Vad hände med åldersgränsen på 24 år för tung obegränsad då? :banana

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jao, men försvinner den alltså för mig? :banana Säg ja!

Förstår inte riktigt din fråga.

Tar du A begränsad innan lagen börjar gälla kommer det att bli tungt om 2 år, precis som nu.

Tar du det efter att lagen kommit kommer du att få ett A2 och är tvungen att göra ett "prov" (vad det nu innebär) 2 år senare för att det ska uppgraderas till tungt.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Förstår inte riktigt din fråga.

Tar du A begränsad innan lagen börjar gälla kommer det att bli tungt om 2 år, precis som nu.

Tar du det efter att lagen kommit kommer du att få ett A2 och är tvungen att göra ett "prov" (vad det nu innebär) 2 år senare för att det ska uppgraderas till tungt.

Danke, alltså skall jag ha körprov även vid tung, men det blir när jag är 20-22.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...