Aprilia sxv 550 Service

Backmeister

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
..
Har tänkt köpa mig en Aprilia sxv 550 men har frågor kring oljebytena och ventiljusteringar. Jag ska ha den till jobbet, leka runt på stan osv, ingen tävlingskörning alltså.. hur ofta behövs de då byta olja, filter, göras ventiljusteringar? har läst att det ska göras var 15e timme men som jag förstått i ägarmanualen på aprilias hemsida är det inte lika ofta om man bara använder den till vanlig vägkörning. Väldigt tacksam för lite mer information angående detta.:)

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
TM 450 SMX 2011
Aprilia service

Dessa motorer är mkt driftsäkra, jag har haft 6 st SXV/RXV 550 utan några problem (förutom en hoj som inte var riktigt hopskruvad från fabrik). Jag byter olja ofta för att ha koll. Jag sålde precis ett avgassystem till en enduroförare som hade en RXV som hade gått 125 timmar utan ventiljustering eller kolvbyte och Merriman hade kört 200 timar på sin träningshoj (då de kollade driftsäkerhet)

/Peter

Backmeister

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
..
tackar för svaret! skulle dock gärna vilja höra nått från någon som använt denna hoj enbart utanför bana så som jag kommer använda den och isåfall hur ofta den byter olje/filter etc.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
tackar för svaret! skulle dock gärna vilja höra nått från någon som använt denna hoj enbart utanför bana så som jag kommer använda den och isåfall hur ofta den byter olje/filter etc.

Det är väl som med andra racemaskiner byte efter varje race eller 5 timmar.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är väl som med andra racemaskiner byte efter varje race eller 5 timmar.

Inte riktigt.

Läser du i din manual så finns det ju beskrivet för normal use, sport use och racing.

15/25 för olja
50h för ventiljustering
100h översyn av motorn

Men se manualen för att vara säker.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Inte riktigt.

Läser du i din manual så finns det ju beskrivet för normal use, sport use och racing.

15/25 för olja
50h för ventiljustering
100h översyn av motorn

My bad :), btw det är ju redigt fina service intervaller.

Backmeister

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
..
Inte riktigt.

15/25 för olja
50h för ventiljustering
100h översyn av motorn

och det där var siffrorna för normal use eller?

vad jag förstår när jag kollar service intervallerna i manualen jag hittat:
http://slorider.com/Aprilia/manuals/ServiceIntervals.pdf
så ska det bytas var 300e mil.

ni får ursäkta om jag verkar trög men som sagt har jag aldrig ägt en sådan krävande hoj förrut

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
och det där var siffrorna för normal use eller?

vad jag förstår när jag kollar service intervallerna i manualen jag hittat:
http://slorider.com/Aprilia/manuals/ServiceIntervals.pdf
så ska det bytas var 300e mil.

ni får ursäkta om jag verkar trög men som sagt har jag aldrig ägt en sådan krävande hoj förrut

Oj dom har visst ändrat intervallena men skulle tro det är 2010 och framåt kanske. Men du ska ju lita mer på instruktionsboken än vad någon skriver på ett forum.

Men jag skulle byta oljorna varje 15h (100 mil) för man kör ju alltid som en tok med en såndär båge. Köp en 20L dunk på okq8 superbike racing så blir oljebytena väldigt billiga.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
300 mil är för strypt hoj och så är det väl ingen som kör. :)

Undra var den där pdf:en kommer ifrån eller hur gammal den är, aldrig sett 30h förut.

Backmeister

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
..
Tackar för all hjälp! Aa hade inte en tanke på att siffrorna skulle vara för en strypt. så då blir det ju klart lite skillnad.

Jag och några polare som också tänkte skaffa första riktiga bågen har planerat en motorcykel semester till sommarn, då undra jag också, hur viktigt är det med ventiljusteringen så ofta, vad händer om dom står fel, och är det något man kan göra utan vidare tillgång till garage om man nu skulle dra på en semester på hojen? olja antar jag att man byter lätt och snabbt om man skulle vara iväg.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tackar för all hjälp! Aa hade inte en tanke på att siffrorna skulle vara för en strypt. så då blir det ju klart lite skillnad.

Jag och några polare som också tänkte skaffa första riktiga bågen har planerat en motorcykel semester till sommarn, då undra jag också, hur viktigt är det med ventiljusteringen så ofta, vad händer om dom står fel, och är det något man kan göra utan vidare tillgång till garage om man nu skulle dra på en semester på hojen? olja antar jag att man byter lätt och snabbt om man skulle vara iväg.

Allt går men långsemester är inte hojen tänkt för. Pansarstjärt vid hemkomst ;-)

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
kawaskaki kx250
kör så sparsamt du kan hela tiden, hög växel och låga varv så kan du nog tumma lite på intervallerna.

att dra på mc semester kan jag dock inte rekomendera, blir DYRT med både olja och bensin, plus att kolvarna inte mår speciellt bra efter långturer, timmarna springer iväg fort..

J Brandt

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
08 Aprillia Sxv 550
Hallå gott folk..

När man byter oljan på SXV ska man fylla uppe i oljekylarn och motorn eller baramotorn?

helt lost! :/

1.25 liter olja va? ;)

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Hallå gott folk..

När man byter oljan på SXV ska man fylla uppe i oljekylarn och motorn eller baramotorn?

helt lost! :/

1.25 liter olja va? ;)

Motorolja fyller du på i oljetanken, växellådsolja fyller du på i motorn, du vet att de är skiljda..? :)

D-Flex77

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Hoj
Aprilia SXV 550
Ett tips är att kolla dem försänkta insexorna som håller "korgen" som statorn (generatorn) ligger i. Dem har tydligen glömt loctite på dem så kontentan vart en paj stator. Och detta efter 150 mil.

MVH//Danne

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...