Aprilia sxv driftsäkerhet

Lillmark

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2013
Hoj
-07 Aprilia sxv
På jakt själv efter en sxv 450/550... Är det några årsmodeller man ska akta sig för?

Har satt en budget på 30k, kan man få en hyfsat vettig för dom pengarna?

Tjena min är ju en -07 och jag har faktiskt inte haft så mycket strul förutom att den har varit svårstartad, som du ser nu så har jag fått problem med starten, förmodligen för att jag har stått och nött för mycket helt enkelt.

06 och 07 är annars de hojar med mest problem "barnsjukdomar"

Den värsta o största ska väl då vara packningen mellan blockhalvorna som gett upp (orange seal)
men det finns lite o läsa om....

Sen är det väl känt att hojarna är väldigt känsliga med inställningarna för o starta. Så att läsa på hur och vad man ska ställa in på hojen är väldigt viktigt.

kollar man på blocket lite snabbt så ligger mer lr mindre alla över 30k så du skulle nog behöva öka budgeten lite.

Sammanfattat kan man väl säga att hojen är riktigt kul och bra ifall man skaffar sig rätt kunskap, kan säga att jag har lärt mig en hel del under mitt ägande :tummenupp

Soderd

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2014
Hoj
Crf250
ett litet tips för Aprilia ägare främst med sxv är www.starol.se bra service, kunnigt folk och bra priser.

I min värld kan det vara vettigt att betala några kronor extra för att slippa beställa från USA och att man sen har nån att ringa och fråga är alltid positivt.

PS. fantastiskt med stavnings hjälp nu för tiden, för 10år sedan när man hade första kontot här handlade hälften om mc och andra hälften om särskrivningar och rättstavning :huvet

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
KTM 990SMT
Tjena Lillmark.
Är sugen på en SXV att köra på gata med.
Jag förstår ju att man får planerar att plocka ner hojen på vintern och serva/byta lite delar.
Vad har delarna kostat dig och när tror du att du kommer plocka ner den nästa gång.
Har du mycket förkunskap vad gäller mekandet eller räcker det med att läsa instruktionsboken och kanske titta lite på youtube för att klara service. Har inte mekat så mycket tidigare.

Lillmark

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2013
Hoj
-07 Aprilia sxv
Tjena Lillmark.
Är sugen på en SXV att köra på gata med.
Jag förstår ju att man får planerar att plocka ner hojen på vintern och serva/byta lite delar.
Vad har delarna kostat dig och när tror du att du kommer plocka ner den nästa gång.
Har du mycket förkunskap vad gäller mekandet eller räcker det med att läsa instruktionsboken och kanske titta lite på youtube för att klara service. Har inte mekat så mycket tidigare.

Tja :)

Kostnaden nu under vintern har blivit en del nu när jag blev tvungen att byta även startmotorn, mm. Med oljor och specialverktyg blev det en bit över 15 tkr. Så kostnaden för "storservice/renovering" skulle jag säga hamnar mellan 10 och 20 tkr beroende på hur omfattande de blir. Då gör du även allt själv. Beroende på hur man kör så skulle jag vilja säga att det är drygt 1000 mil mellan varje renovering när du kör gata.

När det kommer till förkunskap kan jag säga att jag har aldrig renoverat en 4-takt förut dock 2-takt.
Samtidigt har jag läst kolvmotorlära inom flyg + intresse ;)
Så läser man på ordentligt om motorns egenheter och svagheter så blir de bra tillslut.
Men ifall du är ovan räkna med ett x antal timmar research. Börja meka tidigt på vintern :)

Service kostnaden blir högre än normal hoj men försäkringen är billig betalar något på 2000kr halv helår.

Lillmark

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2013
Hoj
-07 Aprilia sxv
Lite random priser :rolleyes:

England

Piston assy D76 = £261.18 2 kolvar

Engine - Part: Gasket set = £130.87

Usa tull tillkommer

1 x OEM Aprilia Starter Motor -#9150090 @ $123.99