Aprilia SXV

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Tack tack för infon :tummenupp

Okay nu har jag sprättat skylten och kollat regnummret.

I fordonsinfo står det: Antal passagerare:
...dvs ingenting?

Lite mer info:

Effekt kW: 14
Tjänstevikt: 140
Totalvikt: 315
Max lastvikt: 175

Det borde innebära att man får åka två på den så länge man tillsammans inte överstiger 175kg? Två 85kg grabbar funkar allt

Det finns många orginalprylar som du vill ha på hojjen tex handskydd, luftfilter (skum) och vurpkudde. Vet inte om man kan beställa silmoto avgassystem genom aprilia men jag tror det. Annars finns ju akra genom aprilia. Men jag tycker att Silmoto både e ett stiligare och bättre val.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Kanske upptäckte han att den var för brutal.. :)
För det var det som det klagades på när -06 RXV provkördes, det var bara för mycket. Till -07 ska de ha blivit mer lättkörda.

Haha. fy fan, jag vill ha en nuuu..

Tydligen var rxven inte reggad. men allt fanns förutom papper från generalagenten, dessa var påväg.. Det är väl inte ett allt för svårt alternativ? köpa den o sedan regga in?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Haha. fy fan, jag vill ha en nuuu..

Tydligen var rxven inte reggad. men allt fanns förutom papper från generalagenten, dessa var påväg.. Det är väl inte ett allt för svårt alternativ? köpa den o sedan regga in?

Hm, tillåme vi som får stöd av aprilia får med papper på hojjarna? Det är bara ställa på dem?

Är det inte så så tycker jag att det luktar lite skumt.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Hm, tillåme vi som får stöd av aprilia får med papper på hojjarna? Det är bara ställa på dem?

Är det inte så så tycker jag att det luktar lite skumt.

Jo, det tycker jag också, med tanke på att man ser att det sitter en reggplåt på en av bilderna..

Men jag ska göra mig av med min hoj först, så jag ligger lågt fram tills dess (i början på nästa vecka) så får jag se vad som händer..
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Vad tror ni om att använda en RXV 550 regelbundet på vintern? Finns något uppenbart i designen av motorn som gör att man bör se upp med att köra i kyla? Startar den bra när det är några minusgrader?

Som en frekvent besökare av apriliaforum ser man ju inte direkt motorn som skottsäker :). Frågan är bara om ett haveri kommer som ett brev på posten under vintern eller om den håller och lirar fint.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Vad tror ni om att använda en RXV 550 regelbundet på vintern? Finns något uppenbart i designen av motorn som gör att man bör se upp med att köra i kyla? Startar den bra när det är några minusgrader?

Som en frekvent besökare av apriliaforum ser man ju inte direkt motorn som skottsäker :). Frågan är bara om ett haveri kommer som ett brev på posten under vintern eller om den håller och lirar fint.

Det sitter ingen termostat så om du tejpar kylaren eller nåt sånt så inte motortempen blir för låg så ska det nog gå bra. Den startar när det är minusgrader ute men det kan säkert vara svårare om den stått ute så motorn är några minusgrader även om jag tror att det går om allt är justerat rätt.. :)

Jag tycker nog den är lika skottsäker som andra tävlingshojar, andelen riktiga haverier tror jag tom är låg jämfört med andra, det har förekommit en del småproblem men de flesta som uppstått har varit för att allt inte gjorts rätt med mappning, inställning, oljepåfyllning mm pga att det har varit dåligt med kunskaper hos handlare.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Håll den inomhus, kör den inte på öppen släp. Två råd från en som kört en vinter på RXV.

En gång när vi dragit den på öppen släp tog vi till traktorn för att få den att orka på startmotorn, och det tog ändå ett bra tag att få igång den.

Förutom det så funkar den bra :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
hej skulle hämta hem min sxv 550 idag men när jag kört 2mil märkte jag att den tryckteupp olja i luftburken och sen att det tryckte ut oljan i returen så det var bara att åka tillbaka med den till handlaren aprilia hade aldrig varit med om nåt liknande nån som vet vad det beror på jävligt tråkigt

Inget att vara orolig över, det är väldigt lätt att överfylla med olja och då visar det sig direkt :) :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
tycker ju att de ska kunna sånt på en aprilia verksta så hoppas att det inte tar för lång tid att åtgärda felet kan det inte vara så enkelt all helt enkel tömma motorn på all olja inklusive olje burk ock tömma i 1,2-1,3 liter??? vem äe bäst på aprilia i sverige? som man kan ringa fråga

Det står tillåme fel i instruktionsboken så... Det är svårt att få ur all olja och sen beror det på om man bytt oljefilter eller inte.
 

ple

Entreprenör
Gick med
17 May 2007
Ort
Värmland
Hoj
Aprilia RXV 550 -07
Jag har varit och snackat pris på en ny sxv 550 med min närmsta handlare nu och det var inte lätt prutat. Ja det är ju mycket jobb med att ta bort strypning och mappning å sånt.... vill han inte sälja eller.... hmmm. Så nu är jag nyfiken på vad ni har betalat för era hojar. Det är kanske så att jag ska vända mig till en annan handlare men det är 26 mil till nästa. Vore himla bra om ni skulle kunna pm:a eller skriva vad ni betalat så har jag nåt att gå efter.

Hej, jag köpte min RXV för lite under marknadspris, och strypningen är jättelätt att plocka själv,i allafall på rxvn, mappningen tar typ 4 minuter och i mitt fall var det gratis.Efter att jag plockat strypningen och mappat tyckte jag hojen blev,dels mycket snabbare,och dels mer lättkörd det går att "styra" med gasen på ett annat sätt. :hördu tror till och med att den blev snålare på soppa oxå.:tummenupp

mvh peter
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Hur lång tid tar det att plocka strypningen ?

Hej, jag köpte min RXV för lite under marknadspris, och strypningen är jättelätt att plocka själv,i allafall på rxvn, mappningen tar typ 4 minuter och i mitt fall var det gratis.Efter att jag plockat strypningen och mappat tyckte jag hojen blev,dels mycket snabbare,och dels mer lättkörd det går att "styra" med gasen på ett annat sätt. :hördu tror till och med att den blev snålare på soppa oxå.:tummenupp

mvh peter

Ser grymt kul ut Olle :tummenupp

Spelade in en liten video när jag tränar me SXVn:

För att spana in genom plugin på mortec-sidan:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Film 2006/pitea_supermoto.wmv

För att spana in i egen mediaspelare och/eller ladda ner:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/Gallery/Film 2006/pitea_supermoto.wmv
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hur lång tid tar det att plocka strypningen ?



Ser grymt kul ut Olle :tummenupp

Tack killar :)

Har du pratat med Roger nånting?

Strypningen sitter i rören där dem går in i slutburken, typ lättast att släppa på bakramen, tar kanske en kvart men du måste ha något att slipa med. Strypningarna är två konor som e fastsvetsade i röret.

Att byta mappning behöver du dock ha hjälp med! Försök få me ett silmoto system (ljud har du i filmklippet på orginal vs silmoto) och få på det istället för att dra strypningar och gör ommappningen för silmoto direkt :) Se till att den som mappar om den gör trottle positioning-grejjen rätt (man måste "skruva ur" tomgångsskruven så att den inte öppnar spjället något)
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Spelade in en liten video när jag tränar me SXVn:

För att spana in genom plugin på mortec-sidan:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Film 2006/pitea_supermoto.wmv

För att spana in i egen mediaspelare och/eller ladda ner:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/Gallery/Film 2006/pitea_supermoto.wmv

Vid 1.01 min in i filmen när du med nerlägg åt ena hållet, drar upp den på bakslangen och lägger över åt andra hållet fortfarande på bakhjulet, ser helt sjukt ut:yoparty . Riktigt coolt.:tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
vad sitter det för fjädrar orginal i gaffel på sxv? och hur nödvändigt är det att byta kronan på dom?
 

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Hallo.
Nu KTM såld o ny ska inhandlas och de lutar väldigt mycke åt SXV 550.
Vill gärna ha ytterligare hjälp med lite frågor?:Bugar
Vikt smidighet i jämförelse med husaberg?? jag har kört några mil med husan o tyckte den var väldigt smidig, vill ju ha en smidig hoj om man kör bana.
När jag var o kolla på Aprilian idag så sa handlaren att nästan alla SXV han sålt hade läkage i pakboxarna?
Sen sa han att de hade problem på -06orna att nån packning i motorn var kass så att de gick vatten i oljan?
Går de att mappa om den själv eller man måste lämna iväg.?.
övriga Upplysningar om den motages gärna.
Anledningen att jag frågar är nämligen att jag ev har en hoj på gång o de e långt till den handlaren(ca 60 mil) så jag e inte sugen på att köra tillbaka med hojen om de blir några problem?

Ps har läst alla sidor redan så de svaret vill jag ej ha..:D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vikt å smidighet, ganska lika. Preppad SXV svänger skjortan av en Husaberg.

Packboxar inget jag hört talas om.

Packning olja/vatten händer nästan bara på 550 och ja det är ett vanligt problem.

Mappning måste man ha en axone dator till, den kostar 35 000kr, upp till dig om du vill göra det själv eller inte ;)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top