Aprilia SXV

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
kolla så det inte e fel på oljetrycksgivaren min var kass
fan va jag saknar min 550
tjenare alla.

Nya tråkig heter på väg. Idag när jag skulle byta garage med 550in så börja oljetyckslampan lysa/blinka. Stänger man av och startar igen så går den som den ska (i ungefär 100 - 300m sen lyser den igen).

De är en -07a och precis ny servad!? Oljenivån är precis under max strecket?
Några förslag? Någon som haft samma problem?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
GPR styrdämpare har jag. Fann den på ebay. Fungerar bra, köpte den just för att cykeln var orolig. Men steg ett om du fått wobbel är att efterdra styrlagret för det behövs ibland. Istället för att svetsa borrade jag ett hål så fästet skulle bli stabilare.


Har du några närgångna bilder på hur du har gjort?
Wobblet fick jag efter att jag hade slagit ner snett från en längre hjulning. : /
 

liggan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
skövde
Hoj
yamaha tzr 125*2 honda cbr 600f ,suzuki gs75x,yamaha rd125
skoj skoj för dej, antar att det blir en massa åkande nu innan säsongen tar slut
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har du några närgångna bilder på hur du har gjort?
Wobblet fick jag efter att jag hade slagit ner snett från en längre hjulning. : /

Ja. Kolla i min tråd på sidan 2 så ser du.

oljetrycksgivaren? är de den lilla kolven som sitter längst ner i blocket, över en av oljepluggarna?

Ovanför oljefiltret. Något till höger. Går en sladd till den och den är mässingfärgad om du lyfter gummihöljet.

ja fyfan... den står stadigt i verkstaden. glider nu runt på en kawa vn 900.....................................

jag börjar bli galen... :huvet

Det suger, vet hur det är ifrån då jag hade -07an. Borde du inte kunna häva köpet när det är fel på en ny produkt?
 
Last edited:

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Bromsskivor till SXV

Tänkte köpa mig ett par endurofälgar så man kan leka lite på grus/is också.

Tänkte kolla om det är någon som har ett par orginalskivor att sälja så man slipper flytta skivorna mellan fälgarna varje gång. Drev är också intressant!
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
tjenare alla.

Nya tråkig heter på väg. Idag när jag skulle byta garage med 550in så börja oljetyckslampan lysa/blinka. Stänger man av och startar igen så går den som den ska (i ungefär 100 - 300m sen lyser den igen).

De är en -07a och precis ny servad!? Oljenivån är precis under max strecket?
Några förslag? Någon som haft samma problem?

Kläm till flatstiftet så du får riktig kontakt och sitter riktigt fast.
 

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
jag provade göra rent och klämma fast den och efter de gick den precis som vanligt.:) tack till tomasol och mr helmut för hjälpen :bow

de är synd att de sitter sånna skit kontakter på hela hojjen, hade problem i början med att den bluddrade och sköt. då var de samma kontackter fast på tändspolen :huvet


en sak till när ja ändå har lite expert hjälp.. när man ska ställa in kallstarts knappen... är de under luftfiltret nere vid förgasarna eller går de spänna vajrarna uppe vid styret? :dummer




Kläm till flatstiftet så du får riktig kontakt och sitter riktigt fast.
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Vågar man sig köpa aprila sxv 550 06a med 350 mil på mätaren? Alla barnsjukdomar fixade säger han men läser man här får man ju mardrömmar!
Någonting man ska kolla speciellt ifall man åker och kollar? :tummenupp
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
nu går allt åt helvete.... aprilia center i haninge lägger ner.

de kommer att frakta min hoj hoj till nån annan "kunnig".

någon som har tips på vem de ska frakta den till?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Vågar man sig köpa aprila sxv 550 06a med 350 mil på mätaren? Alla barnsjukdomar fixade säger han men läser man här får man ju mardrömmar!
Någonting man ska kolla speciellt ifall man åker och kollar? :tummenupp

Be att få se kvitton på alla grejerna som han har bytt.
Det som ska vara gjort är väl;
Topplockspackningar
siliconsmeten mellan blockhalvorna
Startmotordreven
(kommer inte ihåg allt, nån annan får fylla på)

Känn efter när du provkör om den hackar till vid 6500-7500 rpm när du gasar på ganska ordentligt. Isf kan det vara insugsgummina. Det var det på min 07a. kostar 1500 spänn.
Har den eftermarknadssystem så bör den vara mappad också.

Sen allt de vanliga
kolvar
kamkedjor
lager osv.

När allt är genomgått på den så är det bara att tanka och byta olja. Det har det varit på min sedan jag förstod att man va tvungen att hjälpa topplockspackningarna på traven med loctite.
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Be att få se kvitton på alla grejerna som han har bytt.
Det som ska vara gjort är väl;
Topplockspackningar
siliconsmeten mellan blockhalvorna
Startmotordreven
(kommer inte ihåg allt, nån annan får fylla på)

Känn efter när du provkör om den hackar till vid 6500-7500 rpm när du gasar på ganska ordentligt. Isf kan det vara insugsgummina. Det var det på min 07a. kostar 1500 spänn.
Har den eftermarknadssystem så bör den vara mappad också.

Sen allt de vanliga
kolvar
kamkedjor
lager osv.

När allt är genomgått på den så är det bara att tanka och byta olja. Det har det varit på min sedan jag förstod att man va tvungen att hjälpa topplockspackningarna på traven med loctite.

Hojen i fråga jag skulle kolla på hade 5 ägare så då var den inte lika lockande. Infon e dock toppen tills nästa hoj som dyker upp ::):tummenupp
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Hojen i fråga jag skulle kolla på hade 5 ägare så då var den inte lika lockande. Infon e dock toppen tills nästa hoj som dyker upp ::):tummenupp


Vad har antalet ägare med saken att göra?

Min 07a har haft 6 ägare och är i toppskick. Det enda som spelar roll är att den senaste ägaren har haft koll och sedan ser du såklart och känner skicket när du är vid hojen.
 

magbor

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Trosa
Hoj
Aprilia SXV 550-08
Strypning?

Halloj!
Har precis köpt en SXV 550 -08.
Den är strypt för den är fruktansvärt slö så min fråga blir givetvis hur är den strypt? Fick med två "metallkoner" som troligtvis kommer från avgassystemet. Har läst att den ska vara strypt i trotteln också..Vart kollar man om det är gjort? Är det inte så att mjukvaran är anpassad för trottelstrypning kanske?

En fundering...kan de va knappen på styret som man kan ställa "effekten" med som inte funkar..blir den riktigt slö med den intryckt? Min reser inte ens på 1:an :-(

Nån som har tips på vart man kan vända sig för att få experthjälp att kolla detta? Jag bor i Södermanland så tips i närheten vore bra.

En fråga till: Det sitter en liten vit plastbehållare på höger sida längst ner på motor men ett svart lock som går att skruva av som är tom...vad är det? ska den va tom?
Tack på förhand!!
 
Last edited:

magbor

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Trosa
Hoj
Aprilia SXV 550-08
Vad är detta?

Hej!
Jag har köpt en sprillans SXV -08 av en privat person och dessa delar följde med..vad är det??? Han trodde det var nåt med strypningen som firman tagit bort men hojen upplevs som strypt (riktigt slö) Nån som har tips på vad det är?
 

Bifogat

  • Aprilia delar.JPG
    Aprilia delar.JPG
    36.1 KB · Visningar: 112

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Hur var det nu, måste jag byta swing för att få på en 18" endurofälg?

Fram är bolton va?
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Hur var det nu, måste jag byta swing för att få på en 18" endurofälg?

Fram är bolton va?

Jag håller precis på att beställa endurohjul till min. Det finns färdiga talon/excel som passar rakt av!

Billigast blir det från Wien märkligt nog.
www.talon.at

Hej!
Jag har köpt en sprillans SXV -08 av en privat person och dessa delar följde med..vad är det??? Han trodde det var nåt med strypningen som firman tagit bort men hojen upplevs som strypt (riktigt slö) Nån som har tips på vad det är?

Det där ser ut som strypnings"burken".
Har för mig att det är den, konorna och trottelstopp.

kolla på www.apriliaforum.com där finns massa info om sxv:n och avstrypningen.
En viktig sak är att INTE köra hojen förens den har rätt mapp när du strypt av den!
 
Last edited:

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Vad har antalet ägare med saken att göra?

Min 07a har haft 6 ägare och är i toppskick. Det enda som spelar roll är att den senaste ägaren har haft koll och sedan ser du såklart och känner skicket när du är vid hojen.

För mig spelar de roll då man inte vet hur den har varit skött men de ser man ju oftast på utsidan ändå. Alltså hur tidigare ägare skött den ;)

Om man vill undvika barnsjukdomar, vilken årsmod helst ska leta efter? Filles hoj verkar ju sådär och det e la ändå en 09a? Är inget mekgeni men byta olja och ställa ventiler klarar jag :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top