Aprilia SXV

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
För mig spelar de roll då man inte vet hur den har varit skött men de ser man ju oftast på utsidan ändå. Alltså hur tidigare ägare skött den ;)

Om man vill undvika barnsjukdomar, vilken årsmod helst ska leta efter? Filles hoj verkar ju sådär och det e la ändå en 09a? Är inget mekgeni men byta olja och ställa ventiler klarar jag :)


Det sägs att barnsjukdomarna ska vara åtgärdade -08 och framåt. Räkna med att skruva så kommer du inte att bli besviken.

Jag håller precis på att beställa endurohjul till min. Det finns färdiga talon/excel som passar rakt av!

Billigast blir det från Wien märkligt nog.
www.talon.at



Det där ser ut som strypnings"burken".
Har för mig att det är den, konorna och trottelstopp.

kolla på www.apriliaforum.com där finns massa info om sxv:n och avstrypningen.
En viktig sak är att INTE köra hojen förens den har rätt mapp när du strypt av den!


Passar det rakt av då? Jag har för mig att jag har hört nåt om att det inte ska finnas tillräckligt med utrymme vid swingen?
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
nu går allt åt helvete.... aprilia center i haninge lägger ner.

de kommer att frakta min hoj hoj till nån annan "kunnig".

någon som har tips på vem de ska frakta den till?

Eurospeed i karlstad kan skruva riktigt sxv riktigt bra, jag må ha klagat på hans seghet någon gång men de går i perioder. Nu är det ju låg säsong.

Auktoriserad på Aprilia (verkstad till hojgaraget)

Hej!
Jag har köpt en sprillans SXV -08 av en privat person och dessa delar följde med..vad är det??? Han trodde det var nåt med strypningen som firman tagit bort men hojen upplevs som strypt (riktigt slö) Nån som har tips på vad det är?

Du borde kontakta någon om att avstrypa din cykel och mappa den för annars går den som en påse nötter.

Sakerna på bilden är till avgasrening vad jag lärt mig. Sen finns det spjäll stopp och strypning i avgasrör och en mappa som måste bytas om inte cykeln ska braka.

För mig spelar de roll då man inte vet hur den har varit skött men de ser man ju oftast på utsidan ändå. Alltså hur tidigare ägare skött den ;)

Om man vill undvika barnsjukdomar, vilken årsmod helst ska leta efter? Filles hoj verkar ju sådär och det e la ändå en 09a? Är inget mekgeni men byta olja och ställa ventiler klarar jag :)

Tror det är ojämnt vad det är för kvalitet på cyklarna. Thomasol´s cykel verkar ju vara eveighetsmaskin om du ser vad han skrivit medans min förra -07 var ett vrak innan motorrenovering.
 
Last edited:

RobertMaehlum

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Norge
Hoj
Ducati 748R + Aprilia SXV550 + Yamaha R6
Halloj!
Har precis köpt en SXV 550 -08.
Den är strypt för den är fruktansvärt slö så min fråga blir givetvis hur är den strypt? Fick med två "metallkoner" som troligtvis kommer från avgassystemet. Har läst att den ska vara strypt i trotteln också..Vart kollar man om det är gjort?

sxv_throttle_stop_derestriction.jpg

sxv_throttle_stop.jpg
 

magbor

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Trosa
Hoj
Aprilia SXV 550-08
Kan meddela nu att min SXV går som ett skott, den var ostrypt från hojgaraget men ett tändstift var dåligt (typ kortslutning) Riktigt nöjd nu :) Den har nu gått 8 mil :) Är den nån som har drevat upp en SXV? tycker den varvar för mycket på landsvägen. Marscfart är ca 100-110 km/h vilket är lite lågt om man ska flåsa på 70-90 vägar..Tips på storlek på drev och inköpsställe skulle sitta som en fläskläpp!!

Kanske nån som har en effektljuddämpare som ligger o skräpar till en SXV?? Jag är intresserad att få lite skönare o högre sång i biken eller kan man modda orginalet för att få till ljudet?
 
Last edited:

Thellan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Limhamn(Malmö)
Hoj
-07, Aprilia Sxv 550
Kan meddela nu att min SXV går som ett skott, den var ostrypt från hojgaraget men ett tändstift var dåligt (typ kortslutning) Riktigt nöjd nu :) Den har nu gått 8 mil :) Är den nån som har drevat upp en SXV? tycker den varvar för mycket på landsvägen. Marscfart är ca 100-110 km/h vilket är lite lågt om man ska flåsa på 70-90 vägar..Tips på storlek på drev och inköpsställe skulle sitta som en fläskläpp!!

Kanske nån som har en effektljuddämpare som ligger o skräpar till en SXV?? Jag är intresserad att få lite skönare o högre sång i biken eller kan man modda orginalet för att få till ljudet?

Har ett akrapovic i titan till salu om du är sugen!
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Kan meddela nu att min SXV går som ett skott, den var ostrypt från hojgaraget men ett tändstift var dåligt (typ kortslutning) Riktigt nöjd nu :) Den har nu gått 8 mil :) Är den nån som har drevat upp en SXV? tycker den varvar för mycket på landsvägen. Marscfart är ca 100-110 km/h vilket är lite lågt om man ska flåsa på 70-90 vägar..Tips på storlek på drev och inköpsställe skulle sitta som en fläskläpp!!

Kanske nån som har en effektljuddämpare som ligger o skräpar till en SXV?? Jag är intresserad att få lite skönare o högre sång i biken eller kan man modda orginalet för att få till ljudet?

Dreva upp?? Hojen gör ju 200 blås orginaldrevat, räcker inte det?? :yoparty
 

magbor

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Trosa
Hoj
Aprilia SXV 550-08
Dreva upp?? Hojen gör ju 200 blås orginaldrevat, räcker inte det?? :yoparty

Toppfarten räcker nog till...men ibland åker man ett par mil på vanlig väg och ligga på "höga" varv känns inte helt bra. Jag vill kunna ligga på 130-140km/h och marscha utan att fresta på... Effekt finns ju så i mitt fall får den gärna göra 250km/h om det är nödvändigt:yoparty:yoparty:yoparty

Har ett akrapovic i titan till salu om du är sugen!

Varför ska du byta om man får fråga??? Låter det bra med Akrapovic och behöver man mappa om motorn?
Kan ju köpa ett nytt Akrapovic från USA för 7000:-... så 9000:- känns inte helt rätt, tyvärr.
 
Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Det låter mycket ialla fall så om du tycker det är bra så..... Fast jag tycker orginal låter lite för mycket,skulle vart lite mörkare/dovare.

Skall mappas om.
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
nu va min lagad igen, ja lämnade den till en lokal mekare pga ja drog iväg på jobb istället, men de va vipparmen på den bakre cylindern som gått helt av o ventilerna drog rakt i kolven o hade böjt sig o fastnat på nåt vänster o därav låstes motorn .

nån mer som råkat ut för nåt liknande ?
hur som helst gott att maskin e ihop o fungerar klockrent igen:) peppar peppar
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
nu va min lagad igen, ja lämnade den till en lokal mekare pga ja drog iväg på jobb istället, men de va vipparmen på den bakre cylindern som gått helt av o ventilerna drog rakt i kolven o hade böjt sig o fastnat på nåt vänster o därav låstes motorn .

nån mer som råkat ut för nåt liknande ?
hur som helst gott att maskin e ihop o fungerar klockrent igen:) peppar peppar


Riktigt otippat fel faktiskt. :O

Skönt att den går igen.
 

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Detta står säkert nånstans i tråden men inte orkat kolla igenom hela.
Service på denna?

Olja och filter?

Och vad kostar det att lämna in för servicen? Är det en storservice var 100:ade mil?

Vad gör man själv när det är service? och priser på det =)
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
lägger ut lite grymma delar åt kompisen som sålt sin tävlingscykel

silmoto helsystem obetydligt använt 7000kr

alpin slanglösa svart/röda eloxerade fälgar riktigt grymma o komplett med drev o bromsskivor fram o bak, bra däck fram sämre bak 15 000kr svindyra nya!

ensits sadel som ny 1500kr

aluminium kylar skydd 1500kr

pma ell maila om ni är intresserade av nåt uffarn82@hotmail.com
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Någon som har baklyse och plasten det sitter i till salu? Jag har lyckats tappa mitt efter vägen någonstans....
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jaha, eftersom att alla snackar delar så kan jag väl passa på att fråga om någon har ett par originalblinkers till övers?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Fan va läcker hon blev i svart!

Nu är hon lite kladdig och dammig efter montering men man får ett hum iaf!

Vad tycker ni?
 

Bifogat

  • DSC00480.jpg
    DSC00480.jpg
    228.8 KB · Visningar: 159
  • DSC00481.jpg
    DSC00481.jpg
    238.1 KB · Visningar: 164
  • DSC00483.jpg
    DSC00483.jpg
    236.8 KB · Visningar: 287
  • DSC00484.jpg
    DSC00484.jpg
    236.7 KB · Visningar: 184
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top