Aprilia Tuono med oklar servicehistorik

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Chena.

Jag har en bekant som är spekulant på en Aprilia Tuono, och eftersom han vet att jag haft ett ex av samma modell så har jag blivit lite inblandad i ärendet.

Nu visar det sig att nuvarande ägare säger sig ha kvitton på utförda servicar, men dock är inte serviceboken stämplad. Anledningen till detta sägs vara att verkstaden som gjort servicen inte är auktoriserade Apriliaverkstäder och att de därför inte velat stämpla boken.
Jag vet för tillfället inte vilken firma det är som servat hojen, och heller inte hur kvittona ser ut eller om de är märkta med regnummer eller motsvarande.

Detta gör mig lite osäker med tanke på att firman där jag servat båda mina Apor aldrig tvekat att stämpla serviceböckerna trots att de inte heller är auktoriserad Apriliaverkstad/handlare.

Jag söker nu någon som kan hjälpa mig att knuffa min vän i rätt riktning. Jag vill gärna tro att allt är i sin ordning då jag inte gärna misstror folk, men samtidigt handlar det om en hel del pengar så...

Så om någon har erfarenheter gällande servicar och serviceböcker som inte blivit stämplade av en eller annan anledning så får ni gärna dela med er av er åsikt och erfarenhet här.

Det kanske t.o.m. finns någon tidigare ägare till hojen i fråga som sitter inne på fakta som han/hon vill dela med sig av. (Kan ta det via PM om det är känsligt.) Regnummer kan skickas via PM också om någon känner att det är nödvändigt.

Vill poängtera att jag absolut inte tror att nuvarande ägare skulle vara oärlig på något vis, han har bara ägt hojen en kortare stund så om något slarvats/fifflats med så har det troligtvis gjorts tidigare.

Länk t annonsen:
http://www.blocket.se/varmland/Aprilia_Tuono_48361531.htm?ca=8&w=3

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
1000 mil....kan ju inte vara många servicar som är gjorda, finns det kvitton som styrker att det är gjort på en 7 år gammal hoj är det väl inget att oroa sig för?

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1000 mil....kan ju inte vara många servicar som är gjorda, finns det kvitton som styrker att det är gjort på en 7 år gammal hoj är det väl inget att oroa sig för?

Nae, det är väl bara ett par stycken servicar om man går på miltalen. Dock finns det ju vissa servicar som är tidsbestämda, så jag vet inte riktigt hur det ser ut.

Jag vet ju som sagt inte hur kvittona ser ut heller. Står regnummer eller motsvarande specat på dem så är det väl okay. Jag blir mest bara förundrad över varför de inte stämplat boken när/om de ändå gjort servicen.

Jag har heller inget emot hojar som är hemmaservade så länge personen som gjort dem verkar ha koll på läget. Men som det är nu så verkar det bara vara en massa andrahandsinformation som nuvarande ägare fått av tidigare ägare.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lite långsökt kanske, men kolla upp den i bilregistret hur det ser ut med ägare, besiktningar osv..

Jag var intresserad av en beggad hoj en gång med ett par år på nacken men låga mil. Den var uttagen ett par år senare än modellåret, så verkade okej. Men märkligt nog så hade serviceboken "försvunnit"..

Allt såg bra ut, även på transportstyrelsens webplats..
Tyckte fortf. att det var lite märkligt med serviceboken, och kollade av en slump upp hojen i transportstyrelsens mobilapp.

Där framgick att den var tagen i trafik i utlandet typ 2 år tidigare. (Detta syntes inte på webplatsen av någon anledning). Och där fanns ju även förklaringen till att serviceboken var borta i det här fallet. Hade ju sett lite konstigt ut om serviceboken haft utlämningsstämpeln på typ en tysk firma när hojen skulle vara "svensksåld".

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Lite långsökt kanske, men kolla upp den i bilregistret hur det ser ut med ägare, besiktningar osv..

Jag var intresserad av en beggad hoj en gång med ett par år på nacken men låga mil. Den var uttagen ett par år senare än modellåret, så verkade okej. Men märkligt nog så hade serviceboken "försvunnit"..

Allt såg bra ut, även på transportstyrelsens webplats..
Tyckte fortf. att det var lite märkligt med serviceboken, och kollade av en slump upp hojen i transportstyrelsens mobilapp.

Där framgick att den var tagen i trafik i utlandet typ 2 år tidigare. (Detta syntes inte på webplatsen av någon anledning). Och där fanns ju även förklaringen till att serviceboken var borta i det här fallet. Hade ju sett lite konstigt ut om serviceboken haft utlämningsstämpeln på typ en tysk firma när hojen skulle vara "svensksåld".

Det verkar ju märkligt att det inte syns på transportstyrelsens sida att den var importerad, trodde de alltid visade sånt. Hur som helst så är denna hoj tagen i trafik i Sverige på våren 2006, så den bör vara svensk hela vägen.

Det som däremot förvirrar allt ännu mer är att jag nu fått veta att firman som servat hojen, som inte stämplat boken för att de "inte är auktoriserade", var ingen mindre än Starol Racing i Enköping. WTF?! Man blir väl knappast mer auktoriserad än så.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
OM den har gått 1000 mil så är det bara två servicetillfällen "enligt boken".
Den första är i princip bara ett oljebyte och nästa är 1000 mil som inte heller är mycket mer än en koll att allt sitter fast, oljebyte, kolla belägg.
Men på en sju år gammal hoj hoppas man kanske att oljan bytts ut någon gång extra...
Värt att notera är att det är ganska vanligt att dessa hojar fått mätarklustret utbytt under garantitiden (2 år). Fukt i mätarna är nämligen ett av få kända standardfel på dessa hojar. Ett rent kosmetiskt fel men det kan ju ha "trollat bort" några mil. Är hojen juste i övrigt finns det kanske själ att kapa några tusen på priset och troligen lägga vantarna på en jäkligt rolig och prisvärd hoj.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har aldrig haft med en servicebok till en verkstad till något av mina fordon, vare sig bilar, båtmotorer eller hojar.

Varför underhålla all noja folk har?
De har regnumret med servicehistorik där så ring dem om ni nu misstror kvittona?
Eller passa på att pruta?
I min värld är historiken enbart intressant under garantitiden så att återkallelsesaker är bytta men det är återigen bara att höra av sig.

Såpass ängsliga människor ska inte köpa begagnat.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Köp ALDRIG en dyrare hoj utan stämplad servicebok!
Nästa köpare är kanske som jag, Vem fan servar inte sin nya hoj på märkesverkstad? och hur mycket har tidigare ägare brytt sig om hojen? Är det nåt jag hatar så är det folk som inte sköter servicarna på sina hojar, en apa kan väl byta olja och stift själv! Det finns ju garantiåtgärder på nya hojar som bara görs av auktoriserade verkstäder!
T.ex så kan det ju ha varit nån slags fabriksfel på hojen och då är den ju självklart inte åtgärdat.
Nu vet jag inte hur mycket hojen kostar, men om jag ska skita i serviceboken så måste hojen vara minst 15 år gammal. Att ha kvitton på olja och stift är inte så svårt, jag kan posta hem det till dig, förstår du vad jag menar? Jag avråder från köp.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om miltalen stämmer hyfsat (vilket syns om du tittar lite noga) så hade inte jag tvekat bara för att det saknas servicestämplar/servicebok. Den är 7år gammal och Tuonon har inte varit belagd med några återkallelser mig veterligen. (den var rätt "klar" när den kom)

Vad gör stämplarna för nytta på en dyrare hoj? Startar lättare? Varför blir det helt magiskt en 100% rätt gjord service för att det finns en stämplel? Trygghetsnarkomanernas Sverige..

Det som ska va gjort en gång är typ byte bromsvätska(4år) men sånt byter man ju alltid själv när msn köpt en begad hoj.. I övrigt är det oljebyten och kontroller

När det gäller just denna modell så, titta, lyssna, provkör.
Köper man en begagnad hoj går man väl alltid igenom och servar upp allt själv när den väl är hemma? Eller?

Är det 20mil till närmaste märkesverkstad hade inte jag valt att ta en hoj dit om det finns en duglig mek runt hörnet. Servicebulletiner, återkallelser mm kan man lätt få reda på ändå.

Var starol auktoriserad före spg?.

Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Nr 1: Serviceböcker försvinner inte i "flytten".
Nr 2: Vilken firma som helst kan stämpla en bok, aldrig hört om en verkstad som "inte" vill. Du kan själv starta en enskild firma och ta fram en stämpel med firmans namn, stämpla på! "Bonzo Motor & Moped" kanske? :)

Alla dessa ursäkter gällande service döljer alltid något, ta reda på vad det är, finner du en petitess, ta med det i din beräkning av priset:tummenupp

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Köpte min Tuono -07 3500mil med endast två första servicarna stämplade men säljaren var så seriös och skicket på hojen så fint att jag faktiskt inte brydde mig.

Efter plöjt marknaden av sönderkörda, hemmoddade och misshandlade SuperDukar blev det en Tuono istället, din polare kommer inte ångra sig. :)

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jag har aldrig haft med en servicebok till en verkstad till något av mina fordon, vare sig bilar, båtmotorer eller hojar.

...

Såpass ängsliga människor ska inte köpa begagnat.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Om det nu är så att man har en bok som kan ge eventuella framtida köpare mer ro i själen så ser jag inga som helst anledningar att inte få den stämplad när man ändå betalar för en service.
Om detta gör att jag diskvalificerar mig som köpare av någon av dina gamla hojar - ja, då kan jag säkert leva med det också.

Om miltalen stämmer hyfsat (vilket syns om du tittar lite noga) så hade inte jag tvekat bara för att det saknas servicestämplar/servicebok. Den är 7år gammal och Tuonon har inte varit belagd med några återkallelser mig veterligen. (den var rätt "klar" när den kom)

Vad gör stämplarna för nytta på en dyrare hoj? Startar lättare? Varför blir det helt magiskt en 100% rätt gjord service för att det finns en stämplel? Trygghetsnarkomanernas Sverige..

Det som ska va gjort en gång är typ byte bromsvätska(4år) men sånt byter man ju alltid själv när msn köpt en begad hoj.. I övrigt är det oljebyten och kontroller

När det gäller just denna modell så, titta, lyssna, provkör.
Köper man en begagnad hoj går man väl alltid igenom och servar upp allt själv när den väl är hemma? Eller?

Är det 20mil till närmaste märkesverkstad hade inte jag valt att ta en hoj dit om det finns en duglig mek runt hörnet. Servicebulletiner, återkallelser mm kan man lätt få reda på ändå.

Var starol auktoriserad före spg?.

Allt kommer givetvis kontrolleras ordentligt, och verkar miltalen stämma så går vi såklart vidare. En ordentlig genomgång med byte av vätskor och filter är givetvis också planerat.
Det som gör att jag blir lite osäker är bara att jag inte riktigt känner att jag fått hela sanningen presenterad för mig. Jag vill ju gärna vara säker på att allt stämmer, för troligtvis kommer samma frågor dyka upp vid en eventuell framtida försäljning.

Jag vet faktiskt inte hur det såg ut för Starol innan SPG tog över. Men som nämnts tidigare har jag alltid fått en stämpel i boken oavsett var jag servat hojen. (Även om denna inte gör något för hojens kvalitet eller prestanda.)

Nr 2: Vilken firma som helst kan stämpla en bok, aldrig hört om en verkstad som "inte" vill. Du kan själv starta en enskild firma och ta fram en stämpel med firmans namn, stämpla på! "Bonzo Motor & Moped" kanske? :)

Alla dessa ursäkter gällande service döljer alltid något, ta reda på vad det är, finner du en petitess, ta med det i din beräkning av priset:tummenupp

Lite så jag känner också, att hela sanningen inte presenterats. Givetvis kommer priset diskuteras en hel del,och ser allt okay ut och vi är nöjda med förklaringarna så blir det mest troligt affär.

OM den har gått 1000 mil så är det bara två servicetillfällen "enligt boken".
Den första är i princip bara ett oljebyte och nästa är 1000 mil som inte heller är mycket mer än en koll att allt sitter fast, oljebyte, kolla belägg.
Men på en sju år gammal hoj hoppas man kanske att oljan bytts ut någon gång extra...
Värt att notera är att det är ganska vanligt att dessa hojar fått mätarklustret utbytt under garantitiden (2 år). Fukt i mätarna är nämligen ett av få kända standardfel på dessa hojar. Ett rent kosmetiskt fel men det kan ju ha "trollat bort" några mil. Är hojen juste i övrigt finns det kanske själ att kapa några tusen på priset och troligen lägga vantarna på en jäkligt rolig och prisvärd hoj.

Nja, servicarna ska väl enligt bok utföras med antingen 1000 mil eller 12 mån, samt 2000 mil eller 24 mån. Om man nu ska gå stenhårt "enligt boken".

Som sagt, vi ska kolla på kvittona som finns och eventuellt slå en signal till Starol och se om de har kvar någon info i sina register. Ska försöka få fram uppgifter från första besiktningen också så man kan se om miltalen verkar stämma. Dagens mätarställning verkar stämma med den senaste besiktingen i alla fall.

Att det är en riktigt rolig hoj vet vi redan. Jag körde en Tuono ett par säsonger och har även haft en Mille under några år så det är väl nästan mitt "fel" att min kompis nu kollar på dessa modeller.

Last edited:

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F

Hmm jo serviceböcker kan försvinna i flyttar :)
Har en Tuono, har flyttat och serviceboken har försvunnit.
Klantigt Ja, men den kanske tittar fram när allt är upppackat.....

Men jag har utöver stämplar i serviceboken, sparat kvitton på genomförda servicar på verkstad.
2000 mil o 4000 mil som gjordes nu senast.
Har kört mellan servicarna själv, byter olja o filter var 500:de mil.

Men min hoj blir aldrig till salu är för nöjd med den :D

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
I-landsproblem deluxe: köpte en billig honda ja skulle köra bana med, bläddrade igenom serviceboken efter köp :)crash) och upptäckte att den var fullservad sen start av auktoriserade verkstäder. Frågan är då om man ska fortsätta med det, är det värt den extra kostnaden vid en eventuell försäljning? Hojen är en 03:a. Var går "gränsen" för när folk bryr sig om boken mer än skicket på hojen? :brinnerup

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
SV1000N
Efter att själv ha sett hur det fuskas på många verkstäder så lämnar jag aldrig ifrån mig mina fordon... En stämplad servicebok betyder ingenting för mig.

En entusiast som servar själv sköter nog hojen bättre än någon som bara köper & använder den.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om detta gör att jag diskvalificerar mig som köpare av någon av dina gamla hojar - ja, då kan jag säkert leva med det också.

Du är absolut inte diskvalificerad som köpare, alla är precis lika välkomna!

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Jag har en till salu med full historik och i superfint skick. Alla originaldelar finns.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=70357

Då behöver ni inte fundera på om historiken är schysst eller inte!
Be din kompis slå mig en signal så kommer vi överens om nåt bra.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Har precis varit och kollat på hojen. Det mesta såg okay ut och priset justerades för att täcka upp för de bitarna som inte kändes helt 100.
Så nu har ännu en person fastnat i Aprilia-träsket, jag ska se till att tipsa om "Familjen" också så att han hamnar rätt från början.

Det enda problemet med dagen var att jag provkörde hojen ett par mil, och nu saknar jag min egen Tuono något så förbannat.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Efter att själv ha sett hur det fuskas på många verkstäder så lämnar jag aldrig ifrån mig mina fordon... En stämplad servicebok betyder ingenting för mig.

En entusiast som servar själv sköter nog hojen bättre än någon som bara köper & använder den.

Det svåra är hur man avgör på en 30 min om säljaren är en "proffsig entusiast" ? det är knappast så att man har tid att lära känna alla ägare till de objekt man är och tittar på.

Det handlar om konkurens.... Om jag fick välja mellan "Allt" eller "nästan Allt" väljer jag alltid den produkt där inget är "borttappat"

"Pedantskött och Allt finns med" är ju lätt argument och genomskåda om det inte skulle stämma.

Men fortsätt strunta i serviceböcker och kvitton så andrahandsvärdet alltid blir sämre och prutmånen alltid blir bättre på hojar som du ägt ?

Förstår ärligt inte riktigt logiken i ditt argument. Men du kanske är en vass retoriker som lyckas övertala alla köpare som inte tänker som dig ?

Av dom år jag levt har jag mött och jobbat med många slarviga människor som "tappar bort" saker och jag kan inte påstå att jag är särskilt imponerad hur väl de vårdar sina ägodelar då detta också "glöms bort" och slarvas med.

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Som ägare av en likadan rova kan jag ju även intyga att Rotaxtwinnen är extremt skottsäker, ser allt bra ut, rent & välskött samt låter OK, & den dessutom har relevanta servicekvitton....

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy