Aprilia Tuono V4

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är lite sugen på en begagnad Tuono.. Det jag undrar är, är det någon årsmodell man ska passa sig lite extra för eller är det skit samma? Tänker mest på rena fel, vill ju inte börja med att fixa med motorn t.ex. Har läst lite i tråden men den är lång..

När blev den 1100? 2015? Värt att leta efter en sådan eller går det lika bra med en 1000?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Första årsmodeller 11-12 framförallt har slumpmässiga problem med kamaxlar. Åtgärdades men jag kommer inte ihåg när. Finns dock andra som har stenkoll... I övrigt endast garantiåtgärder som bör vara fixat på alla befintliga hojar vid det här laget, så har hojen klarat en ventilkoll utan påpekande är det oväsentligt vilken årsmodell du kollar på.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Är lite sugen på en begagnad Tuono.. Det jag undrar är, är det någon årsmodell man ska passa sig lite extra för eller är det skit samma? Tänker mest på rena fel, vill ju inte börja med att fixa med motorn t.ex. Har läst lite i tråden men den är lång..

När blev den 1100? 2015? Värt att leta efter en sådan eller går det lika bra med en 1000?
14 kom abs och lite större tank.
15 är 1100cc och en bättre allroundare pga lite skönare sittställning och effekten kommer tidigare så kan va mer användbar på gata. Ska vara stabilare i chassi också. Det märkte jag inte av.

Har du råd köp 15 :)

Annars 14 med större tank och abs.

Jag själv kör 12a och är supernöjd!Men som jåke skriver. Kan råka ut för slitna kammar i förväg. Min är åtgärdad. Tänker inte byta på länge :D klarar man sig utan det jag skriver över så är 11-13 jävligt mycket hoj för pengarna. Ligger ett par ute nu har jag sett.
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Kolla också så du inte köper någon gråimport utan aprc, finns en del sånna på vägarna.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Inget fel på den utöver, men bör givetvis vara rejält billigare. Tror dock inte det finns så väldigt många beggade.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
14 kom abs och lite större tank.
15 är 1100cc och en bättre allroundare pga lite skönare sittställning och effekten kommer tidigare så kan va mer användbar på gata. Ska vara stabilare i chassi också. Det märkte jag inte av.

Har du råd köp 15 :)

Annars 14 med större tank och abs.

Jag själv kör 12a och är supernöjd!Men som jåke skriver. Kan råka ut för slitna kammar i förväg. Min är åtgärdad. Tänker inte byta på länge :D klarar man sig utan det jag skriver över så är 11-13 jävligt mycket hoj för pengarna. Ligger ett par ute nu har jag sett.
Kan bara hålla med. Föredrar 1000 framför 1100 själv och har haft en likadan som Linus. Inte lika utslätad och tillrättalagd. Chassimässigt är 1000 livligare, man kan säga att den nyare är stabilare men det är inte riktigt sant. Den är "bara" lite sävligare pga längre geometri. Bredare register i motorn. Inte så många beggade till salu dock, så vi utesluter den och räknar med de 1000 som finns. :)
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Första årsmodeller 11-12 framförallt har slumpmässiga problem med kamaxlar. Åtgärdades men jag kommer inte ihåg när. Finns dock andra som har stenkoll... I övrigt endast garantiåtgärder som bör vara fixat på alla befintliga hojar vid det här laget, så har hojen klarat en ventilkoll utan påpekande är det oväsentligt vilken årsmodell du kollar på.

Tack för svar allihopa! Så en 12:a med APRC har alltså inte Abs? Jag hade fått för mig att aprc = abs och elektronik. Tur jag frågade!

Det med kamaxlarna var bra info! Det måste väl vara åtgärdat om den varit inlämnad hos t.ex. probike på service?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Aprc är lika med elektronik. Inte automatiskt lika med ABS alltså.

Problemet med kammarna är att första ventilkoll enligt bok är 2000 mil. Det bör göras tidigare, så är inte en tidig koll gjord så är det klurigt att veta. Men är det gjort... Tjaaa, det märks tidigt så har inget hänt vid första koll är det rimligen inga problem.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tack för svar allihopa! Så en 12:a med APRC har alltså inte Abs? Jag hade fått för mig att aprc = abs och elektronik. Tur jag frågade!

Det med kamaxlarna var bra info! Det måste väl vara åtgärdat om den varit inlämnad hos t.ex. probike på service?
Nä precis. Bara abs på 14 och framåt. Aprc i övrigt är traction control, anti wheelie och launch control.

Nja alltså. Har man inte gjort första stora servicen så har ingen verkstad kollat på kammarna. Dvs 2000 mila. Jag kikade på mina själv vid 800mil då jag hört om att detta kan förekomma. Såg väldigt lite på mina. Men jag är rätt anal så fick det bytt med viss hjälp av mitt f-bolag. Min är inte svensksåld. Hade den vart det kan man nog ha legat på aprilia mer.

Annars håller jag med jåke. 1000cc känns mer som en avkåpad rsv4 än vad 1100cc gör. På både gott och ont beroende på vad man gillar. Men det är inte ljusår skillnad i chassi enligt mig och det jag provat 1100an. Men mellanregistret blev jag lite avis på. Annars föredrar jag livligare chassi.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tack för svaren! Jäklar vad snabba ni är! :hihi

Abs är inte avgörande för mig, men visst, det hade såklart varit bra att ha.

Jag kollade lite vidare på kamproblemet och hittade denna incidenten: http://www.apriliaforum.com/forums/...-V4-Discovered-worn-intake-cams-12-5k-service

Verkar som det hänt på en 2014 här. Men har hojen full servicehistorik så ska det väl inte vara några problem att få nya kammar av Aprilia om det skulle bråka även om nu hojen är från 2012? Det verkar ju vara ett välkänt problem.

Har bara hållt på med äldre hojjar innan där all form av support från tillverkaren varit borta sen länge så är lite ovan hur det går till egentligen.

Linusenen : Fick du dina kammar bytta utan bråk? Hur/när upptäcktes det? Såg ju nu att du skrivit hur du gick tillväga. Börjar bli seg i ögonen tror jag.



Hoppas jag kan komma iväg och kolla på en i helgen om allt vill sig väl :)

Edit igen: Bikeport i Hudiksvall, är det "riktiga" varianter dom säljer eller gråimport?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tack för svaren! Jäklar vad snabba ni är! :hihi

Abs är inte avgörande för mig, men visst, det hade såklart varit bra att ha.

Jag kollade lite vidare på kamproblemet och hittade denna incidenten: http://www.apriliaforum.com/forums/...-V4-Discovered-worn-intake-cams-12-5k-service

Verkar som det hänt på en 2014 här. Men har hojen full servicehistorik så ska det väl inte vara några problem att få nya kammar av Aprilia om det skulle bråka även om nu hojen är från 2012? Det verkar ju vara ett välkänt problem.

Har bara hållt på med äldre hojjar innan där all form av support från tillverkaren varit borta sen länge så är lite ovan hur det går till egentligen.

Linusenen : Fick du dina kammar bytta utan bråk? Hur/när upptäcktes det? Såg ju nu att du skrivit hur du gick tillväga. Börjar bli seg i ögonen tror jag.



Hoppas jag kan komma iväg och kolla på en i helgen om allt vill sig väl :)

Betänk där att US-14=EU13. De är ett år efter i modell däröver av nån anledning jag inte minns just nu..

Kört båda en del mest 1000 dock. Upplever liksom fler att 1000 är mer "jävlaranamma" chassimässigt. Det känns verkligen som en avklädd sporthoj.

Kommer troligen hålla vid min 14 länge då jag inte hittat något som jag inte gillar och då är jag bra kräsen
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Enligt dem själva så ligger USA ett år efter Europa i årsmodeller. Jag tror det där handlar om en -13, alltså utan ABS och identisk med 11-12. Men det är spekulation och inte riktigt relevant, du har redan greppat diskussionen.

Edit: Snok var visst snabb som en kobra där...
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Håller inte med många om 1000 vs 1100.
1000 har ett sämre register vilket får den att kännas mer nervös och varvvillig på topp. 1100 drar jämnare och "råare". Mkt lättare hjula och leka med 1100'an tack vare det.

Sen går den lite som på räls vid bankörning, men gäller ju alla årsmodeller med aprc
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Återigen, gymma svar! SH från sin bästa sida! :banana

Har en del att fundera på nu innan läggdags :tummenupp
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Håller inte med många om 1000 vs 1100.
1000 har ett sämre register vilket får den att kännas mer nervös och varvvillig på topp. 1100 drar jämnare och "råare". Mkt lättare hjula och leka med 1100'an tack vare det.

Sen går den lite som på räls vid bankörning, men gäller ju alla årsmodeller med aprc
Det är ju precis det vi sagt ;)

Och som jag sa tidigare. Har man råd köper man en 15 tycker jag. Men en 12a för 70-80 är jävligt svårslaget!
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Letade upp ursprunglige ägaren till den jag var sugen på. Han hade glömt var han köpt den, "-på något sida på nätet." Är det som att be om problem om t.ex. nu kammarna skulle börja bråka? Känns inte helt hundra kan jag tycka :/
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Letade upp ursprunglige ägaren till den jag var sugen på. Han hade glömt var han köpt den, "-på något sida på nätet." Är det som att be om problem om t.ex. nu kammarna skulle börja bråka?
Då borde den vara import? Står den på firma nu? Be dom kolla upp det isf.

Alltså. Är den import får du ingen garantihjälp av aprilia. Vad det än gäller. Men svedea har fortfarande maskinskadegaranti på importhojar.
Svensksålt är att föredra såklart i alla lägen när det gäller så "nya" hojar då man lättare får hjälp :)

Jag visste inte att min var import då det inte står det när man kollar upp den på transportstyrelsen. Bara svenska åf som kan se det typ. Gött skumt.
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
I brist på annat att göra idag testade jag led-strips som blinkers bak. Undrar vad ordningsmakten har att säga om det :)

 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Dels lär de väl gnälla på e-märkningen som jag antar saknas, men också på att de är närmare varandra än de 180 mm som jag har för mig är gällande minimiavstånd.

Men cleant blev det. :tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top