Förbereder ventilkontroll och såg då att det fanns tätningsmassa mellan gummipackning o cylinderhuvud och även en tendens till fuktning runt om.
Rester av tätningsmassa på denna yta har jag sett även på youtube (två filmer med ventilkontroll). Någon här som har erfarenhet av dessa motorer o evt. läckage+åtgärd? (har försökt på Apriliaforumet men ganska dött där) Givetvis kan man byta packning, men frågan är hur ofta
Tittar man på hur konstruktionen så är den (i mitt tycke) inte den bästa - skruvarna har ett stopp (röd pil) som gör att avståndet mellan skruvskallen och cylinderhuvudet alltid är detsamma (oavsett hur hårt skruven dras)- dvs om packningen sätter sig så minskar tätningsförmågan (och gummi som utsätts för tryck o värme kommer att sätta sig)
Andra lösningar (formade o-ringspackningar) har inte ett sådant stopp, skruven dras till angivet moment och det innebär att om packningen sätter sig så kommer det kompenseras av att skruvarna dras lite mer innan moment uppnås
Rester av tätningsmassa på denna yta har jag sett även på youtube (två filmer med ventilkontroll). Någon här som har erfarenhet av dessa motorer o evt. läckage+åtgärd? (har försökt på Apriliaforumet men ganska dött där) Givetvis kan man byta packning, men frågan är hur ofta
Tittar man på hur konstruktionen så är den (i mitt tycke) inte den bästa - skruvarna har ett stopp (röd pil) som gör att avståndet mellan skruvskallen och cylinderhuvudet alltid är detsamma (oavsett hur hårt skruven dras)- dvs om packningen sätter sig så minskar tätningsförmågan (och gummi som utsätts för tryck o värme kommer att sätta sig)
Andra lösningar (formade o-ringspackningar) har inte ett sådant stopp, skruven dras till angivet moment och det innebär att om packningen sätter sig så kommer det kompenseras av att skruvarna dras lite mer innan moment uppnås
Last edited: