Aprilia V2:or läckande ventilkåpspackning?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Förbereder ventilkontroll och såg då att det fanns tätningsmassa mellan gummipackning o cylinderhuvud och även en tendens till fuktning runt om.
Rester av tätningsmassa på denna yta har jag sett även på youtube (två filmer med ventilkontroll). Någon här som har erfarenhet av dessa motorer o evt. läckage+åtgärd? (har försökt på Apriliaforumet men ganska dött där) Givetvis kan man byta packning, men frågan är hur ofta
Tittar man på hur konstruktionen så är den (i mitt tycke) inte den bästa - skruvarna har ett stopp (röd pil) som gör att avståndet mellan skruvskallen och cylinderhuvudet alltid är detsamma (oavsett hur hårt skruven dras)- dvs om packningen sätter sig så minskar tätningsförmågan (och gummi som utsätts för tryck o värme kommer att sätta sig)

Andra lösningar (formade o-ringspackningar) har inte ett sådant stopp, skruven dras till angivet moment och det innebär att om packningen sätter sig så kommer det kompenseras av att skruvarna dras lite mer innan moment uppnås
1702075567503.png
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ganska vanligt problem att det brukar börja läcka lite där, packningen blir mindre mjuk med åren, köp nya packningar och eventuellt använd lite blå packnings klet från loctite neråt mot toppen, jag har aldrig dragit med moment men jag tror det finns ett visst moment skruvarna ska dras, det dumma är enligt min mening är att det inte är något spår mot toppen åt packningen därför är det lätt att den börjar läcka.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ganska vanligt problem att det brukar börja läcka lite där, packningen blir mindre mjuk med åren, köp nya packningar och eventuellt använd lite blå packnings klet från loctite neråt mot toppen, jag har aldrig dragit med moment men jag tror det finns ett visst moment skruvarna ska dras, det dumma är enligt min mening är att det inte är något spår mot toppen åt packningen därför är det lätt att den börjar läcka.
Jo, är väl inne på att köpa nytt - kanske är jag inte tillvänjd vid prissättning, tycker ca 500+ per packning är lite häftigt. Spår i toppen påverkar inte mycket när packningen ändå inte kan dras åt pga skruvstoppet eftersom momentet bara är till för att skruven inte ska lossna
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jo, är väl inne på att köpa nytt - kanske är jag inte tillvänjd vid prissättning, tycker ca 500+ per packning är lite häftigt. Spår i toppen påverkar inte mycket när packningen ändå inte kan dras åt pga skruvstoppet eftersom momentet bara är till för att skruven inte ska lossna
Spåret i toppen hade varit mer en funktion att oljan inte ska rinna under en slät packning så lätt, jag är lite osäker om can-am packningarna kan passa, vet att flera delar är lika på aprilias rotax motor och som på brps can-am eftersom det är rotax motorer också, om det kan vara ett billigare alternativ, annars är det blå packnings klet som är billiga lösningen. Har för mig att jag testade en gång i tiden att lägga en extra bricka mellan kåpan och skruven för att ge mer tryck, men har för mig det inte var någon bra lösning.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Spåret i toppen hade varit mer en funktion att oljan inte ska rinna under en slät packning så lätt, jag är lite osäker om can-am packningarna kan passa, vet att flera delar är lika på aprilias rotax motor och som på brps can-am eftersom det är rotax motorer också, om det kan vara ett billigare alternativ, annars är det blå packnings klet som är billiga lösningen. Har för mig att jag testade en gång i tiden att lägga en extra bricka mellan kåpan och skruven för att ge mer tryck, men har för mig det inte var någon bra lösning.
Haha - vi tänker i exakt samma banor, tänkte prova att schimsa skruvarna med tunna 0,5 brickor. Packningsklet låg det under packningen redan när jag tog isär så det var nog efter förra ventilkollen (skulle tippa att det gjorts två tidigare). Kollat Can-am men artikelnumret är inte lika och bilden såg inte lika ut heller. Får se vad det blir - har vintern på mig i alla fall.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har då aldrig sett någon annan typ av skruvar när packningen är av gummi.Börjar du lägga brickor för att kunna dra hårdare slutar det väl med att ventilkåpan blir skev istället...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har då aldrig sett någon annan typ av skruvar när packningen är av gummi.Börjar du lägga brickor för att kunna dra hårdare slutar det väl med att ventilkåpan blir skev istället...
Du har rätt - profilerade gummipackningar har nog stopp på skruven - det jag sett har varit o-ringspackning av gummi (och det var några år sedan)
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Precis. Planpackningar av gummi dras till ett visst mått, medan planpackningar av papp till ett visst moment.

Osvsett, har du gjort ett ordentligt jobb med justering så går den (minst) 2000mil till nästa gång. 50öre milen på nya packningar är ju kanske överkomligt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Precis. Planpackningar av gummi dras till ett visst mått, medan planpackningar av papp till ett visst moment.

Osvsett, har du gjort ett ordentligt jobb med justering så går den (minst) 2000mil till nästa gång. 50öre milen på nya packningar är ju kanske överkomligt.
Är ändå inte imponerad av livslängden -
En planpackning är relativt billig att byta, men kan hålla ett par "öppna/stäng".

En "o-ringspackning" (se bild) håller flera gånger "öppna/stäng" - den har båda ytorna bearbetade, oftast ett spår i kåpan och planbearbetad yta på motgående detalj.
Den dras så att båda ytor ligger tight och därmed börjar den inte läcka förrän den satt sig till höjdmåttet på spåret

En gjuten/profilerad gummipackning som på Apan o BMW:n verkar ha ganska dåliga förutsättningar att tåla en eller ett par "öppna/stäng"
a) motgående detalj - i detta fall cylinderhuvud - är obearbetad (sparar pengar vid tillverkning) vilket gör att packningen formas efter den råa ytan och vid återmontering löper ökad risk att bli otät - packningen kan aldrig komprimeras mer än till ett givet mått
b)måttet mellan kåpa/cylinderhuvud kommer att öka - que???? jo, jag bytte en skruv till kåpan, under skallen sitter en gummipackning (ingår i komplett skruv). Gummipackningen är ca 0,5mm tjockare på ny skruv (den gamla har komprimerats). Naturligtvis är det så att den nya packningen är mjukare än den gamla, vid återmontering blir skillnaden mindre än 0,5 så risken för läckage av denna orsak tillkommer också

I alla fall så har jag beställt nya packningar

Vart vill jag komma med detta?? F-n vet, kanske mest allmänt gnäll om dagens kostnadseffektiva produktionsmetoder som istället åsamkar ägaren höga rep.kostnader. Har råkat ut för liknande alldeles nyligen; litet kullager i grästrimmern hade skurit, gick inte att byta - ingjutet (då slipper man en montör i produktionen) . Minsta bytesenhet var drivpaketet - kostade 300:- mer än en helt ny trimmer ?
Knappsats i köksfläkt började krångla efter fyra år - reservdel kostar några hundralappar mindre än en ny fläkt - löste det i alla fall med elektronikspray och omlödning av kontaktpunkter

1702717404606.png
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har inte skruvat i Aprilian men rent allmänt har jag aldrig använt någon form av tätningsmedel till en ventilkåpa. Jag ser inte poängen med det till tjocka gummitätningar. Det har däremot ofta suttit rester av sånt på många motorer jag delat.
Dessutom är det inte allt för ovanligt att gummibrickan till skruvarna är borta och har ersatts med andra konstiga lösningar som ibland läcker.

Gummipackningar brukar se bra ut på ganska gamla hojar så jag tror mer att läkage beror på slarvig montering och jag tror inte tätningsmedel gör det lättare för tätningen att glida in på plats perfekt.

Jag skulle därför bara rengöra noggrant och montera ihop med gamla packningen precis som det ska vara. Jag brukar även röra kåpan en aning så att man känner att tätningen liksom kommer på plats innan man drar skruvarna.

Förvisso en viss risk för läckage så därefter innan jag monterar tillbaka allt övrigt så provstarta och låta motorn gå en stund så man ser ifall det läcker olja.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top