Aprilia V4 genom åren - guld eller bajs?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Var det den som blev ett flipperspel i displayen :)

Nästan. Mätarpaketet slocknade mitt under en hårig gatkörning. När man sedan vred av tändningen och på igen så påstod självdiagnossystemet att den hade varenda felkod som fanns…Hojen gick fortfarande att starta och köra, men mätaren visade inget annat än en lång jävla lista med felkoder och ett ilsket blinkande ”instant service required”, om jag kommer ihåg rätt.

Väldigt synd. Chassit och motorn rent mekaniskt var förbannat bra, kanske det bästa jag någonsin ägt. Men kvaliteten på elektroniska komponenter var väl inte riktigt där…
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hade en Mille -06 som på sätt o vis både är en av de allra bästa cyklarna jag ägt samtidigt som det var en av de cyklar jag svurit mest över!
När den gick så var den helt jävla magisk - underbart chassi, kanon-bromsar och en supernajjs v-twin motor som morrade så där härligt så man fick ståpäls!
Men samma hoj kunde ibland (intermittent fel - yippie....) hosta till och tveka, precis som om den dog för någon tiondels sekund för att sedan morra på som inget hade hänt. Väldigt spännande på bandagar med fullt nedlägg..........
Ibland bara dö helt och hållet och inte starta på någon timme.
Tror jag bytte ALLT på den jävla hojjen - laddregulator, bränslepump, tändkablar, tändspolar etc etc.
Blev aldrig klok på om det var bränsle eller el-relaterat fel.
Tror det enda som återstod att byta på aset var statorpaketet.

Efter ha knuffat hem den en varm sommardag för x antal ggr efter den dött så såldes den för en spottstyver.
Ändå kan jag ibland fortfarande sakna den...
:rolleyes:

Antar det är verkligheten när man äger något italienskt
Läste din tråd och googlade lite mer om "cut out" och "problems" på V2:an. Hmmmm - ingen rolig läsning, många som haft problem och orsakerna flera, felsökning verkar vara ett h-e. Tittade faktiskt på en lågmilad hoj som var superfin, kollade lite med tidigare ägare och jovisst - han hade haft "cut outs" som varade bara ett ögonblick, men aldrig hittat något fel. Så V2:an går bort - tyvärr....... (ljudet var "manligt" kan man säga)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Haft 1st gamm- Mille, samt tre Tuono V2, V41000 och en v4 1100.

Hade en som råkade ut för cut outs, hittade felet med en logger. Var intermittent störning i stödbrytaren. Såpass kort att ingen lampa tändes men ECU klippte. Därefter har mina hojar inte haft stödbrytare.

Nu efter ett gäng med år utan V2 så har jag äntligen fått tillbaka en i garaget. Tillsammans med två Aprilia 660’s lär den stanna tills jag lämnar jordelivet.

Jag hade köpt en V2 utan att tveka!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Haft 1st gamm- Mille, samt tre Tuono V2, V41000 och en v4 1100.

Hade en som råkade ut för cut outs, hittade felet med en logger. Var intermittent störning i stödbrytaren. Såpass kort att ingen lampa tändes men ECU klippte. Därefter har mina hojar inte haft stödbrytare.

Jag hade köpt en V2 utan att tveka!
Det som gör mig bekymrad är raden av olika fel som alla verkar orsaka cut outs (ofta vid värme)
ex.
checked all fuses,side stand switch, tilt switch, tested all relays, bypassed relay to run fans, all ok. started her up and same again but temperature went to 95c, fans came in, then she cut out, cooling fans still running ok cutting in and out as well, temperature reading stable, no erratic readings from temperature or voltage display.
Tyvärr lämnade han tråden utan att meddela resultat ett par veckor senare

Ännu en med samma problem fick förslaget
Have a look at the white connector under rear seat. Mine had swollen and melted causing misfires and cut outs on the race bike
Kan ha löst sig - han försvann också

Eller denna

Hursomhelst, det verkar finnas flera liknande exempel men ingen enhetlig lösning - för mig ger det intryck av känsliga/dåligt byggda kablage eller komponenter som inte klarar miljön (värme)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man ska ha i åtanke att Aprilia är ett mycket litet företag jämfört med stora japanska drakar, BMW och KTM och även ”grannen” Ducati. Lite mer som MV. De har inga utvecklingsavdelningar med hundratals ingenjörer. De ingenjörer som var involverade i gamla RSV såväl som första V4’an går att räkna på ena handen.

Detta är en del av charmen med märket men bidrar också till att en del saker - tyvärr - måste säljas långt innan de är färdigutvecklade eller testade. Elektronikkomponenter är ett typiskt exempel. Ofta något som görs i samarbete med någon av de stora leverantörerna typ Bosch, Denso, Magneti Marelli eller Mitsubishi, fortfarande med ett stort ansvar för applikationsanpassning och testning hos det aktuella motorcykelmärket.

Kort och gott - en Aprilia från denna tidsålder skall betraktas som ett entusiastfordon.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det som gör mig bekymrad är raden av olika fel som alla verkar orsaka cut outs (ofta vid värme)
ex.
checked all fuses,side stand switch, tilt switch, tested all relays, bypassed relay to run fans, all ok. started her up and same again but temperature went to 95c, fans came in, then she cut out, cooling fans still running ok cutting in and out as well, temperature reading stable, no erratic readings from temperature or voltage display.
Tyvärr lämnade han tråden utan att meddela resultat ett par veckor senare

Ännu en med samma problem fick förslaget
Have a look at the white connector under rear seat. Mine had swollen and melted causing misfires and cut outs on the race bike
Kan ha löst sig - han försvann också

Eller denna

Hursomhelst, det verkar finnas flera liknande exempel men ingen enhetlig lösning - för mig ger det intryck av känsliga/dåligt byggda kablage eller komponenter som inte klarar miljön (värme)
Som sagt, inte upplevt det som ett stort problem.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Det som gör mig bekymrad är raden av olika fel som alla verkar orsaka cut outs (ofta vid värme)
ex.
checked all fuses,side stand switch, tilt switch, tested all relays, bypassed relay to run fans, all ok. started her up and same again but temperature went to 95c, fans came in, then she cut out, cooling fans still running ok cutting in and out as well, temperature reading stable, no erratic readings from temperature or voltage display.
Tyvärr lämnade han tråden utan att meddela resultat ett par veckor senare

Ännu en med samma problem fick förslaget
Have a look at the white connector under rear seat. Mine had swollen and melted causing misfires and cut outs on the race bike
Kan ha löst sig - han försvann också

Eller denna


Hursomhelst, det verkar finnas flera liknande exempel men ingen enhetlig lösning - för mig ger det intryck av känsliga/dåligt byggda kablage eller komponenter som inte klarar miljön (värme)

Det är mycket gissande i tråden nu.
Jag skulle aldrig vara orolig över att köpa en aprilia 98-08 v2 med rotax...vissa kända fel kan ju hända som med alla märken. När jag har tävlat så har det legat mera andra märken på sidan och blivit skruvat på eller med skjutna motorer, det har väl hänt att jag har fått skruvat också med aprilian, men det har varit pågrund av man har satt i något som inte sitter där från fabrik....bigbore eller liknande och kopplingen riktigt inte hänger med.

Sen finns det ju måndags ex också....men det brukar oftast att gå att lösa.
Men jag kan säga så här statorn på 04-> brukar ibland gå lite för varm och brinna upp om man har otur(aldrig hänt mig(köpte en i reserv men det slutade med att jag fick sälja den innan jag sålde cykeln), men jag bor ju i norrland och har bara gjort någon europa tur), sen finns det en eller två bruna kontakter som kan gå lite varma som man bör förbättra.

Men har man inte tummen mitt i handen och sköter om sakerna så ska det inte vara några större problem, mycket kunskap finns om apriliorna på forum.

(jag har nog kört ca 10000mil-> med aprilia v2 med rotax motorn, låg turer på 700mil och kort turer och lite blandat)

Sen kommer vi till V4an....jag har haft 2011 modell och 2016, kört ganska mycket mindre med dem eftersom de har gått bana, de har fungerar bra åt mig bara man sköter om dem och byter service delar i tid enligt service manualen när man kör bana/race med dem.

Men visst så händer det att någon motor rasar på dem, oftast är det pågrund av ventil fjädrarna som har haft ett för hårt liv och inte blivit byt i tid.

Sen så var ju 2009/2010 de två första åren med nya v4an, som aprilia byggde upp från grunden på väldigt kort tid, så jag skulle nog undvika de årgångarna, även om jag inte har någon egen erfarenhet om dem årgångarna.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Troligen så är det inte start motorn eftersom det är sällan eller typ aldrig den går sönder, gissar att han har försökt starta den med för dåligt batteri och lyckas sura ner den...fortsatt försöka och sen förstört sprang cluntch. Har det gått riktigt illa så har han förstört något mer där den sitter.

Både äldre Ducati v2 och aprilia v2 måste man se till att ha bra batteri åt.

Eftersom aprilia har lyckats fått så dåligt ryckte och så borde man köpa upp alla biliga och fixa till dem och behålla dem, de reas ju oftast bort för lite och inget ting.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Eftersom aprilia har lyckats fått så dåligt ryckte och så borde man köpa upp alla biliga och fixa till dem och behålla dem, de reas ju oftast bort för lite och inget ting.
Jo, funderade ett kort ögonblick på denna hoj, men har för mycket annat som skall mekas med. Tiden räcker inte till, det är därför jag är lite tveksam till att köpa något som kan krångla. Det kan iofs allt göra men jag vill minska risken för stillestånd samtidigt som jag vill ha något roligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man ska ha i åtanke att Aprilia är ett mycket litet företag jämfört med stora japanska drakar, BMW och KTM och även ”grannen” Ducati. Lite mer som MV. De har inga utvecklingsavdelningar med hundratals ingenjörer. De ingenjörer som var involverade i gamla RSV såväl som första V4’an går att räkna på ena handen.

Detta är en del av charmen med märket men bidrar också till att en del saker - tyvärr - måste säljas långt innan de är färdigutvecklade eller testade. Elektronikkomponenter är ett typiskt exempel. Ofta något som görs i samarbete med någon av de stora leverantörerna typ Bosch, Denso, Magneti Marelli eller Mitsubishi, fortfarande med ett stort ansvar för applikationsanpassning och testning hos det aktuella motorcykelmärket.

Kort och gott - en Aprilia från denna tidsålder skall betraktas som ett entusiastfordon.
Nåja, Immsi S.p.A. som äger Piaggio, och därigenom både Aprilia och Moto Guzzi, bland andra, omsatte lite över 2 Miljarder Euro ifjol.

Petitesser jämfört med Volkswagen AG som äger Ducati nu för tiden, men verkar vara i samma regioner som Perrier Mobility Group (KTM Husqvarna Gasgas, etc) ligger. Hur som haver ganska mycket pengar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo, funderade ett kort ögonblick på denna hoj, men har för mycket annat som skall mekas med. Tiden räcker inte till, det är därför jag är lite tveksam till att köpa något som kan krångla. Det kan iofs allt göra men jag vill minska risken för stillestånd samtidigt som jag vill ha något roligt.
Intressanta är ju att de är klart dyrare i andra länder också.. kan kanske härleda till att svensk import varit lite ”svajig” på servicesidan som givit detta i övrigt ogrundade rykte..
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hur risky köp är en första gen Tuono V4 1000 med cirka 3-4k mil på mätaren? Är det en tickande bomb? Hojarna i sig är helt fantastiska övrigt. Hade en Factory 1100 -16 och det var överlägset den bästa hojen jag haft.

Är jättesugen på en sån men har en budget på 70-80k. Är det en dum ide?
MT10 är ett alternativt men föredrar Aprilian på alla sätt egentligen, framförallt designmässigt. Men även i Yammans fall så har jag läst om lite motorhaverier.

Slutligen, är det stor skillnad mellan 1000 och 1100? Känner man stor skillnad på registret? Är 1100 mer driftsäker?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur risky köp är en första gen Tuono V4 1000 med cirka 3-4k mil på mätaren? Är det en tickande bomb? Hojarna i sig är helt fantastiska övrigt. Hade en Factory 1100 -16 och det var överlägset den bästa hojen jag haft.

Är jättesugen på en sån men har en budget på 70-80k. Är det en dum ide?
MT10 är ett alternativt men föredrar Aprilian på alla sätt egentligen, framförallt designmässigt. Men även i Yammans fall så har jag läst om lite motorhaverier.

Slutligen, är det stor skillnad mellan 1000 och 1100? Känner man stor skillnad på registret? Är 1100 mer driftsäker?
Hade satsat mina hojpengar på en 13-14 1000 isf.

Du kan nog inte hitta så många hojar som inte har haft någon form av haveri i något fall, det finns en faktor och det är tidigare samt nuvarande ägare. Ingen tillverkare har lyckats fixa det felet, som är mest förekommande för ”root cause”. Hellre en som servats regelbundet än en som ”har stämplar i boken på utsatt sträcka”. Tid är också viktigt nämligen..
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top