Aprilia Vs Husaberg motard

ducce749

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Hallå!

Har nästan bestämt mig nu. Det står mellan en Aprilia sxv5.5 eller husa 650. Det som blir mest avgörande är nog försäkringspremien. Någon som vet vad en Aprilia kostar att försäkra? Har hört att husan är reggad som 6 eller 9Kw kan det stämma? Sen hur mycket väger Aprilian? har tittat på deras hemsida men antingen är jag blind eller dum i huvudet men kan inte hitta något om vikten.
Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få i detta ämne:)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag är så dålig på komma ihåg siffror så jag tänker inte prata sånna :p Men Aprilian känns lite tyngre än husan men tar igen det med måtta med att vara stark och mjuk (lättkörd). Dessutom sitter man skitbra på aprilian och det är inte en halvrappel-konstruktion te motor :p (personlig åsikt :pannkyss )

Dessutom börjar de flesta försäkringsbolag förstå att husor inte är på 9kW utan bra mycke mer och försäkrar därefter. Skulle helt klart välja Aprilian i vilket fall.

ducce749

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
hehe jo det lutar ju mest åt aprilian just för att det är en twin och italienskt just för att monstret inte ska känna sig helt ensam där i garaget med den gamla husan man har nu:)

Sir Daniel

Duke of Hazzard
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Super Duke R -08
ducce749 skrev:
2481055 hehe jo det lutar ju mest åt aprilian just för att det är en twin och italienskt just för att monstret inte ska känna sig helt ensam där i garaget med den gamla husan man har nu:)

Att köpa Aprilia nu känns kanske lite osäkert. Jag är också helt inne på att byta till Aprilian men det blir 2008. Just nu så är det dålig info om service och reservdelar till hojjen. Vad gör man om man skulle smälla med den?? När kan man få den fixad? Vem gör det och när kommer delarna?

Jag har inte dragit mot någon Aprilia ännu så det återstår att se vad den går för. Men 67Hk på bakhjulet är inte helt fel. Aprilian väger 128kg o Husan 112kg.

Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag hade utan tvekan valt Aprilian igen, om du provar båda lovar jag att du kommer göra samma sak.

Osäkert känns det inte heller, hög kvalité på hojarna, inte ett enda allvarligt haveri har inträffat i världen. Vikten är 125 med allt utom soppa och det känns när man står stilla med hojen att den är tyngre men tycker det försvinner när man kör, mindre massa i motorn och så. Den helt orginal 550'n som gått på banorna i år är det väl egentligen ingen som kört ifrån rakt fram även om de har trimmat ordentligt.

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Försvinner inte en massa hk ju mer hojen väger? Vilket e roligast å ha, en lätt hoj? Köpte min för nån månad sen, men blev lite osäker nu. Fast priset är ju iofs för tokdyrt.

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Tänkte bara fråga hur ofta Aprilian ska servas? Lämnar man iväg den eller gör man d lätt själv?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Undra hur många gånger jag svarat på det här? :)

Oljebyte 15 h, inte svårare än på någon annan hoj så om du brukar göra det själv så. För gatåka är det kolvbyte och ventiljustering mm vid 90 h, enligt boken, skulle bli bli förvånad om det inte är betydligt längre i verkligheten.

Visst är den dyr men jämför med Husa och SMR så skiljer det bara några tusenlappar och jag tycker man får betydligt mer för pengarna, enligt mig är den tom prisvärd. Sen finns det väl ingen som betalar fullpris hos en handlare.

Klart man vill ha en lätt hoj men du upplever den inte som tung, så stor skillnad är det inte och den drar ifrån i vilket fall som helst. :)

ducce749

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Jahapp då har man varit och provkört en ApriliaSxv5.5 idag då:) Vilken härlig hoj!! Att den är 10 kilo tyngre cirkus än vad en husa är det tyckte inte jag märktes överhuvudtaget! Det kommer bli en Aprilia helt klart. Jag blev helsåld direkt! Ska kolla upp vad endurofälgar kostar till den också så man kan ha lite sköj i vinter också!:) :yoparty
Och vad det gäller service och delar så verkar inte det vara några bekymmer alls, tydligen måste återförsäljaren ha ett lager hemma vare sig dom vill eller ej när dom börjar med sxv och rxv, det var vad Björn på mc-kompaniet i Väring sa åtminstone.

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
ducce749 skrev:
2482613 Jahapp då har man varit och provkört en ApriliaSxv5.5 idag då:) Ska kolla upp vad endurofälgar kostar till den också så man kan ha lite sköj i vinter också!:) :yoparty
Hjulen passar inte mellan enduro/motard har jag hört,snacka med Döden2 här på forumet,så får du veta mer.Det är nog omekring av fälg som gäller.....:va

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Framhjulet från RXV passar nog rakt av, det är iaf samma artikelnummer på navet. Bak skiljer offset på drev mm så det borde bli enklast att ekra upp ett SXV-nav men allt går att lösa med distanser och adaptrar mm, det går tex att flytta in framdrevet om man byter distansen innanför. Det behöver iofs inte ens vara Apriliahjul om man är händig.
Men prata med Döden2 för ett mer exakt svar.

ducce749

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Ok tackar för svaren Rookiesm och Doordie! Jag får ta å pma döden2 och höra vad han har för förslag. :)

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Husaberg fram till -03 har jag för mig är reggade till 10kW från fabrik, senare modeller är inte det

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Soetnows skrev:
2661262 Husaberg fram till -03 har jag för mig är reggade till 10kW från fabrik, senare modeller är inte det
Näe, min 05a har 6kW

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Spidermoto skrev:
2481183 Att köpa Aprilia nu känns kanske lite osäkert. Jag är också helt inne på att byta till Aprilian men det blir 2008. Just nu så är det dålig info om service och reservdelar till hojjen. Vad gör man om man skulle smälla med den?? När kan man få den fixad? Vem gör det och när kommer delarna?

Jag har inte dragit mot någon Aprilia ännu så det återstår att se vad den går för. Men 67Hk på bakhjulet är inte helt fel. Aprilian väger 128kg o Husan 112kg.
du... byta hoj? varför så tidigt? Du har ju en 06a.. :va Besviken? :confused:

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...