Aprilia Vs Husaberg motard

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
KTM 450 SXF
marcus56 skrev:
2482529 Undra hur många gånger jag svarat på det här? :)

Oljebyte 15 h, inte svårare än på någon annan hoj så om du brukar göra det själv så. För gatåka är det kolvbyte och ventiljustering mm vid 90 h, enligt boken, skulle bli bli förvånad om det inte är betydligt längre i verkligheten.

Visst är den dyr men jämför med Husa och SMR så skiljer det bara några tusenlappar och jag tycker man får betydligt mer för pengarna, enligt mig är den tom prisvärd. Sen finns det väl ingen som betalar fullpris hos en handlare.

Klart man vill ha en lätt hoj men du upplever den inte som tung, så stor skillnad är det inte och den drar ifrån i vilket fall som helst. :)

Vad kostar kolv byte o motor renovering på aprilian!! bara kolvarna går väl på 3500 - 4000kr iaf??.. :huvet

PåVeN

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
Husqvarna TC250 -08, Husqvarna TE510 -05
Klart du ska köpa en italienare =) Finns inga vackrare hojar än italienska hojar.
aprillia motorn håller garanterat väldigt bra, han som har ritat/designat den motorn är samma killen som tog fram Husqvarnas dohc motor.

Husabergen känns så gammalmodig idag, kör på motorteknik från 80-talet. Men jag förstår att ktm inte vill lägga några större pengar på husaberg.
Nä vill man åka helsvensk hoj, så får man vänta tills Highland släpper sina hojar. Det ska bli riktigt spännande.

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Ett tips till trådskaparen kan ju vara att läsa förra nummret av Bike. Där hade dom en jämförelse mellan Ktm, Husaberg och Aprilia. Kanske kan få ut nått av att läsa det :tummenupp

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
PåVeN skrev:
2663531 Klart du ska köpa en italienare =) Finns inga vackrare hojar än italienska hojar.
aprillia motorn håller garanterat väldigt bra, han som har ritat/designat den motorn är samma killen som tog fram Husqvarnas dohc motor.

Husabergen känns så gammalmodig idag, kör på motorteknik från 80-talet. Men jag förstår att ktm inte vill lägga några större pengar på husaberg.
Husaberg kör med samma "gammalmodiga" motorteknik som räckte till att vinna S1 med i år.Vad är det som så väldigt hightech på Aprilian då? Att den är 2-cylindrig eller att den har bränsleinsprutning?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vikten av vikten.....

För en total nybörjare som jag så hade nog valet varit Husaberg i enduro-spåret och Aprilian på vägen. Husan är tung som den är för mig och 10kg till är inte att tänka på, snarare en Gasgas 125/250 för viktens skull. Men på asfalt och lite kurviga vägar så är nog Aprilian den att välja...

/J

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Robertzon skrev:
2662507 jag betalar 78 kr i månaden hel / hel försäkring på min husa 05 :a :D

6KW:gnissla
Lite OT: Vad händer om man skadar någon (kanske dig själv) i trafiken? Hojen tas till en verkstad där försäkringsbolaget konstaterar att den inte alls har 6KW, utan MYCKET mer effekt!

/Roger

PåVeN

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
Husqvarna TC250 -08, Husqvarna TE510 -05
Busaberg skrev:
2664674 Husaberg kör med samma "gammalmodiga" motorteknik som räckte till att vinna S1 med i år.Vad är det som så väldigt hightech på Aprilian då? Att den är 2-cylindrig eller att den har bränsleinsprutning?
Vet du om att toppen och cylen på Husa/ktm härstammar ifrån Qvarnas 510 som kom 83. Det är samma sorts vipparmar och sånt. Och ja jag vet att qvarna även dom kör med den gamla motorn i S1 klassen, men den klassen kommer ju att degraderas till S2 nästa år. Man behöver inte så mycket hi tech på storkubikarna, för dom är så otroligt kraftiga ändå. Kolla bara på TM hur många rejs dom körde med 700:an, det var oftast på 530 hojarna dom åkte i S1 klassen med.
Sen i S2 klassen i år har ju inte ktm och husa haft allt för stora framgångar i.

Och ja både 2cyl och insprutning är bra mycket mer high tech än 1cyl och förgasare.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
PåVeN skrev:
2665069 Vet du om att toppen och cylen på Husa/ktm härstammar ifrån Qvarnas 510 som kom 83. Det är samma sorts vipparmar och sånt.
Det är encylindrigt och enkelkam på båda ja,men speciellt många skruvar gemensamt har dom aldrig haft.Husqvarna var ju inte direkt först i världshistorien med den konstruktionen heller.Det är svårt att uppfinna hjulet en gång till.Skönt att det inte blev några floskler om den "F1 inspirerade ventilmekanismen" på Husqvarnas dubbelkamsmotor den här gången....

Last edited:

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Husa 650
Roger_SWE skrev:
2664876 Lite OT: Vad händer om man skadar någon (kanske dig själv) i trafiken? Hojen tas till en verkstad där försäkringsbolaget konstaterar att den inte alls har 6KW, utan MYCKET mer effekt!

/Roger

hmm på verkstaden är hojjen 6KW:fakta
kör bara med full effekt på bana:rolleyes:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Busaberg skrev:
2665085 Det är encylindrigt och enkelkam på båda ja,men speciellt många skruvar gemensamt har dom aldrig haft.Husqvarna var ju inte direkt först i världshistorien med den konstruktionen heller.Det är svårt att uppfinna hjulet en gång till.Skönt att det inte blev några floskler om den "F1 inspirerade ventilmekanismen" på Husqvarnas dubbelkamsmotor den här gången....

Jasså du menar F1-motorn :D

Både på gott och ont med 1cyl vs 2cyl.
(Men där är så jävla fränt ljud i V-motorn)

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
nilzz skrev:
2663740 Ett tips till trådskaparen kan ju vara att läsa förra nummret av Bike. Där hade dom en jämförelse mellan Ktm, Husaberg och Aprilia. Kanske kan få ut nått av att läsa det :tummenupp

Precis!! :tummenupp :D :yoparty :tungan

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nu är jag igång igen men, jag vet en gubbe som funderar på att sälja sin Husaberg FS 650e -06a. Han som har kört den är 56 år och den är servad och inte gått mer än 20h.
Hörde jag ett bud på 62 000kr?

Last edited:

forsis

twin!!!
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
sxv 550 -07
Stoffy skrev:
2666282 Nu är jag igång igen men, jag vet en gubbe som funderar på att sälja sin Husaberg FS 650e -06a. Han som har kört den är 56 år och den är servad och inte gått mer än 20h.
Hörde jag ett bud på 62 000kr?

Vart finns den? har en polare som är ute efter en 06:a...

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
forsis skrev:
2666964 Vart finns den? har en polare som är ute efter en 06:a...
Örebrotrakten...
Tror han bor strax utanför Kumla om inte jag fattat fel.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
forsis skrev:
2666964 Vart finns den? har en polare som är ute efter en 06:a...
Den är nog redan såld men det är han intresserad så kommer det att finnas än ännu finare hoj med det mesta nytt och få timmar, och 644 vev som ger ca 3hk extra. Kommer att säljas i slutet av mars.

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
Stoffy skrev:
2667675 Den är nog redan såld men det är han intresserad så kommer det att finnas än ännu finare hoj med det mesta nytt och få timmar, och 644 vev som ger ca 3hk extra. Kommer att säljas i slutet av mars.

Annars finns det en fin(utan stenskott) Aprilia 550 till salu i slutet av mars!
då får man ju en cykel som drar i från trimmade Husor:tummenupp
Och läs senaste supermotomagazine...:tungan

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Döden2 skrev:
2674977 Annars finns det en fin(utan stenskott) Aprilia 550 till salu i slutet av mars!
då får man ju en cykel som drar i från trimmade Husor:tummenupp
Och läs senaste supermotomagazine...:tungan
Blir det 450 nästa år?

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Döden2 skrev:
2674990 Det får vi se! funderingar finns ju.

Ät inte för mycket julmat bara så du blir för fet för småcyklar under 500cc!
(Men du har ju tid att banta tills dess)

Kolla länken:http://www.tuneboy.com.au/

Jag har pratat med dom och programvara finns i slutet av januari till Aprilia 550sxv!

Jultomten kommer med en sån här "flygande"matta kanske till dig om du varit snäll!

Bifogat

• aprilia.jpg
    aprilia.jpg
    62.8 KB · Visningar: 330
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...