Aprilia VS Yamaha R1

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R1 -01
Jag pendlar mellan att köpa en Aprilia RSV 1000 och Yamaha R1 årsmodel 01/02. Jag har tidigare kört R6 och varit mycke nöjd med den. Om aprilian vet jag inte så mycket, någon som har erfarenhet av dem? Hur är kvalieteten jämfört med Yamma?

//Tobbe
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
The_Beast skrev:
Jag pendlar mellan att köpa en Aprilia RSV 1000 och Yamaha R1 årsmodel 01/02. Jag har tidigare kört R6 och varit mycke nöjd med den. Om aprilian vet jag inte så mycket, någon som har erfarenhet av dem? Hur är kvalieteten jämfört med Yamma?

//Tobbe

Va va det för fel på Rsäcksan?
 

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R1 -01
Re: Re: Aprilia VS Yamaha R1

maverick_750rr skrev:
Va va det för fel på Rsäcksan?

De va la inget speciellt fel på den förutom att den va lite slö....
Iaf på låga varv. Jag hade tänkt sälja den till hösten men blev av med kortet så därför sålde jag den nu istället
 

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
The_Beast skrev:
Jag pendlar mellan att köpa en Aprilia RSV 1000 och Yamaha R1 årsmodel 01/02. Jag har tidigare kört R6 och varit mycke nöjd med den. Om aprilian vet jag inte så mycket, någon som har erfarenhet av dem? Hur är kvalieteten jämfört med Yamma?

//Tobbe

Vill du ha en fin R1 -02 som går ovanligt bra så är denna till salu.

http://www2.blocket.se/view/1040265.htm?l=0

Priset kan diskuteras beroende på utrustning.

MVH

Tommy
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Re: Re: Re: Aprilia VS Yamaha R1

The_Beast skrev:
De va la inget speciellt fel på den förutom att den va lite slö....
Iaf på låga varv. Jag hade tänkt sälja den till hösten men blev av med kortet så därför sålde jag den nu istället

Kan va så att jag är liiiite färgad i just denna fråga... :D

Men valet av hoj beror nog på vad du vill ha ut av körningen och på vilket sätt du tycker det är roligast att köra. Det är lite skillnad att köra twin och radfyra. Om du tyckte att 6:an va slö i bottenregistret så... ja då verkar det som om du vill ha power direkt... då rekomenderar jag defenetivt en twin. Men ere så att du vill ha en massa toppeffekt så ska du hålla dig till en rad4:a. Sen måste det ju vara uteseende och ljud som skall bestämma oxå. Personligen tycker jag R1:an börjar bli för vanlig... Finns en uppsjö av dem, dock är det en jevligt bra hoj och den har massa attityd. Aprilian är lite ovanligare och beroende på vilken modell du köper av den så sitter det redan topp-komponenter på den.
Detta gör att du behöver inte göra så mycket för att få en riktigt grym hoj både körmässigt och utrustningsmässigt.


så, sååå färgad va jag nog inte i detta...
Men det är nog inte svårt att gissa vad jag tycker du skall köpa :tummenupp

då kan du dessutom vara med på vår muller fest!!!

gah... nu ere bara 34 dagar kvar tills man får lufta hojjen igen...

:fatta! på mig själv för att jag körde för fort just när polisen leker med radar!!

:notme
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
The_Beast skrev:
Hur är kvalieteten jämfört med Yamma?

//Tobbe
Aprilia har ett mycket gott kvalitetsrykte. De är mycket väl hopskruvade/lackerade osv och det är sällan några problem med dem. Engelsk MC-press brukar skriva mycket gott om kvaliteten på "prillorna". Min egen erfarenhet sträcker sig till min Pegaso och det enda kvalitetsproblemet jag kan erinra mig nu är att skruven till bränslekranen är rostig. Det är en -99 som har gått ca 1800 mil i ur och skur.

Edit: ovanstående gäller deras fyrtaktare.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Har haft 2 rettor och en mille. Enligt mitt tycke är det retta som gäller. Men allt är beroende på körstil och helt upp till dig, det är du som bestämmer var pengarna skall hamna.

Lycka till med ditt nya köp - du kommer få glädje oavsett vilken hoj som du väljer.

Mvh// ZF
 

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R1 -01
Re: Re: Re: Re: Aprilia VS Yamaha R1

KaZ skrev:
Kan va så att jag är liiiite färgad i just denna fråga... :D

Men valet av hoj beror nog på vad du vill ha ut av körningen och på vilket sätt du tycker det är roligast att köra. Det är lite skillnad att köra twin och radfyra. Om du tyckte att 6:an va slö i bottenregistret så... ja då verkar det som om du vill ha power direkt... då rekomenderar jag defenetivt en twin. Men ere så att du vill ha en massa toppeffekt så ska du hålla dig till en rad4:a. Sen måste det ju vara uteseende och ljud som skall bestämma oxå. Personligen tycker jag R1:an börjar bli för vanlig... Finns en uppsjö av dem, dock är det en jevligt bra hoj och den har massa attityd. Aprilian är lite ovanligare och beroende på vilken modell du köper av den så sitter det redan topp-komponenter på den.
Detta gör att du behöver inte göra så mycket för att få en riktigt grym hoj både körmässigt och utrustningsmässigt.


så, sååå färgad va jag nog inte i detta...
Men det är nog inte svårt att gissa vad jag tycker du skall köpa :tummenupp

då kan du dessutom vara med på vår muller fest!!!

gah... nu ere bara 34 dagar kvar tills man får lufta hojjen igen...

:fatta! på mig själv för att jag körde för fort just när polisen leker med radar!!

:notme

För mig ä de "Bara" 87 dagar tills jag får lufta någon hoj igen pga samma anledning som dig, polisen.......
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Personligen tror jag att Aprilian är ett bättre köp.

Rettan är mycket vanlig och en populär hoj. Det bådar ju för att den är enkel att säälja i framtiden.

Aprilian ärt inte lika vanlig, men jag tror att du får leta Läääänge innan du hittar en hoj med allt det godiset för den pengen.

en Mille R har ju Öhlinare fram och bak samt styrdämpare. finfina Brembo bromsar.
Fin twin som levererar kraft på alla varv.

under tester mellan Mille R, 996/998 och SP1/2 så har millen alltid legat etta eller två. den och duccen har turats om att vara bäst. nog mycket tycke o smak. Duccen är ju fin den med, men det är mer pengar.. mycket mer..

skulle dom tillåta millen på SDK bankörningarna och man ville ha en större maskin ärn 748;an som vete attan om inte...

enda nackdelen är utseendet, med det är en högst personlig observation. :notme
 

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R1 -01
amullo skrev:
Personligen tror jag att Aprilian är ett bättre köp.

Rettan är mycket vanlig och en populär hoj. Det bådar ju för att den är enkel att säälja i framtiden.

Aprilian ärt inte lika vanlig, men jag tror att du får leta Läääänge innan du hittar en hoj med allt det godiset för den pengen.

en Mille R har ju Öhlinare fram och bak samt styrdämpare. finfina Brembo bromsar.
Fin twin som levererar kraft på alla varv.

under tester mellan Mille R, 996/998 och SP1/2 så har millen alltid legat etta eller två. den och duccen har turats om att vara bäst. nog mycket tycke o smak. Duccen är ju fin den med, men det är mer pengar.. mycket mer..

skulle dom tillåta millen på SDK bankörningarna och man ville ha en större maskin ärn 748;an som vete attan om inte...

enda nackdelen är utseendet, med det är en högst personlig observation. :notme

Vad är skillnaden mellan en RSV mille och en RSV mille R? Ä det att på R modelen sitter de ölinare och styrdämpare + bättre bromsar? Motormässigt är det la ingen skillnad va? På blocket finns det bara en R modell och den ligger några tusenlappar över min ekonomi.....
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
The_Beast skrev:
Vad är skillnaden mellan en RSV mille och en RSV mille R? Ä det att på R modelen sitter de ölinare och styrdämpare + bättre bromsar? Motormässigt är det la ingen skillnad va? På blocket finns det bara en R modell och den ligger några tusenlappar över min ekonomi.....

I korthet så skiljer det på gaffel, bakdämpare, styrdämpare, fälgar, bakram och lite kolfiberdetaljer. Mellan R1 och Prillan skulle jag tagit Prillan utan att blinka. :)
 

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R1 -01
J-Bone skrev:
I korthet så skiljer det på gaffel, bakdämpare, styrdämpare, fälgar, bakram och lite kolfiberdetaljer. Mellan R1 och Prillan skulle jag tagit Prillan utan att blinka. :)

Eftersom jag antagligen inte kommar att få tag i en R model, är det ändå prillan som gäller, eller???
 

svan_svan

SÅLD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
zx9r såld
The_Beast skrev:
Jag pendlar mellan att köpa en Aprilia RSV 1000 och Yamaha R1 årsmodel 01/02. Jag har tidigare kört R6 och varit mycke nöjd med den. Om aprilian vet jag inte så mycket, någon som har erfarenhet av dem? Hur är kvalieteten jämfört med Yamma?

//Tobbe

Vet en rsw mille till salu.. i mycket gott skick. Han har gått ner till 85,000 nu tror jag :zpy RSW MILLE
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Re: Re: Aprilia VS Yamaha R1

The_Beast skrev:
Den har jag tänkt ringa på.... Bra att han gått ner i pris
Observera att RSV:n uppdaterades ganska mycket till 2001. Gäller både chassit och utseendet. För 90 bör du kunna hitta en bra 01.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
hade aldrig bytt en rad4:a mot en twin....twinnar e så jäkla boring att köra....alldeles för jämna i draget. Radfyra är så jäkla got när kicken kommer vid 7-8000 varv....mumma.....

När det gäller att svänga så ska ju ducce vara enastående och det kan jag hålla med om när jag körde en 998 s, jäkligt grym på att svänga....i övrigt, gott ljud men tråkig motor....
 

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
Mattiaz skrev:
Tommy - Du säljer inte helsystemet separat ?

Om hojen blir såld utan helsystemet så annonserar jag ut det.
Men den som köper hojen kommer säkert vilja ha med det.

Det är enorm skillnad på med och utan helsystem.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top