Aprilia

Dilidog

Devil is a Loser and he´s my bitch
Gick med
30 May 2006
Ort
karlskrona
Hoj
Aprilia rs 125 gp1
hej vet att det är många som komme bli sura nu men då behöver dom inte kommentera eller svar på detta ...
men jag importerade en Aprilia rs 125 gp1 för cirka ett år sen d är en 02:a uttagen 03 och den va strypt på alla håll o kanter men nu ha den vatt iväg lite överallt och ja ha plockat alla strypningar och den ska vara "fullpower" och jag har 18 drev fram och orginal bak men hojen acca ass bra tycker jag men toppar runt 140 sen "orka" den inte mer känns de som och alla andra som har rs 125:eek:r säger ju att deras gör 180 så tänkte om d är nån som ha nån ide va felet kan vara? om det eventuellt kan vara att ja ska gå ner en kugg fram och sätta på 17 så den orka?


tack på förhand för era svar
OCH SOM SAGT UPPKÄFTIGA SNORUNGAR BEHÖVER INTE KOMMENTERA


dilidog
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Dilidog skrev:
2200628 hej vet att det är många som komme bli sura nu men då behöver dom inte kommentera eller svar på detta ...
men jag importerade en Aprilia rs 125 gp1 för cirka ett år sen d är en 02:a uttagen 03 och den va strypt på alla håll o kanter men nu ha den vatt iväg lite överallt och ja ha plockat alla strypningar och den ska vara "fullpower" och jag har 18 drev fram och orginal bak men hojen acca ass bra tycker jag men toppar runt 140 sen "orka" den inte mer känns de som och alla andra som har rs 125:eek:r säger ju att deras gör 180 så tänkte om d är nån som ha nån ide va felet kan vara? om det eventuellt kan vara att ja ska gå ner en kugg fram och sätta på 17 så den orka?


tack på förhand för era svar
OCH SOM SAGT UPPKÄFTIGA SNORUNGAR BEHÖVER INTE KOMMENTERA


dilidog

100% avstrypt då med avgasport och tjoflöjt, kollat hur motorn mår?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Dilidog skrev:
2200628 hej vet att det är många som komme bli sura nu men då behöver dom inte kommentera eller svar på detta ...
men jag importerade en Aprilia rs 125 gp1 för cirka ett år sen d är en 02:a uttagen 03 och den va strypt på alla håll o kanter men nu ha den vatt iväg lite överallt och ja ha plockat alla strypningar och den ska vara "fullpower" och jag har 18 drev fram och orginal bak men hojen acca ass bra tycker jag men toppar runt 140 sen "orka" den inte mer känns de som och alla andra som har rs 125:eek:r säger ju att deras gör 180 så tänkte om d är nån som ha nån ide va felet kan vara? om det eventuellt kan vara att ja ska gå ner en kugg fram och sätta på 17 så den orka?


tack på förhand för era svar
OCH SOM SAGT UPPKÄFTIGA SNORUNGAR BEHÖVER INTE KOMMENTERA


dilidog
Enligt stoffe så axxar den bra till 140 sen är den slö som ett as. Men toppar 170
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dilidog skrev:
2200628 hej vet att det är många som komme bli sura nu men då behöver dom inte kommentera eller svar på detta ...
men jag importerade en Aprilia rs 125 gp1 för cirka ett år sen d är en 02:a uttagen 03 och den va strypt på alla håll o kanter men nu ha den vatt iväg lite överallt och ja ha plockat alla strypningar och den ska vara "fullpower" och jag har 18 drev fram och orginal bak men hojen acca ass bra tycker jag men toppar runt 140 sen "orka" den inte mer känns de som och alla andra som har rs 125:eek:r säger ju att deras gör 180 så tänkte om d är nån som ha nån ide va felet kan vara? om det eventuellt kan vara att ja ska gå ner en kugg fram och sätta på 17 så den orka?


tack på förhand för era svar
OCH SOM SAGT UPPKÄFTIGA SNORUNGAR BEHÖVER INTE KOMMENTERA


dilidog

Inte lätt att hjälpa dig när du inte berättar hur ni ostrypt den?

prulle skrev:
2200647 Enligt stoffe så axxar den bra till 140 sen är den slö som ett as. Men toppar 170

det jag minns av min är att drog bra hela vägen :tuttar
 

Dilidog

Devil is a Loser and he´s my bitch
Gick med
30 May 2006
Ort
karlskrona
Hoj
Aprilia rs 125 gp1
Mr Helmut skrev:
2200660 Inte lätt att hjälpa dig när du inte berättar hur ni ostrypt den?



det jag minns av min är att drog bra hela vägen :tuttar


strypningen i avgasröret är borta och förgasartrottlen är ställd som dne ska och cdiboxen är bortknipsad eller nått kom inte riktigt ihåg

Fuzzman skrev:
2200643 100% avstrypt då med avgasport och tjoflöjt, kollat hur motorn mår?

den ska vara helt avstrypt jag fullpower som de heter men tänkte om d kunde hjälpa o gå ner en kugg på framdrevet så kanske den orka lättare på 6:an kanske bara gör 170 då men acca jämt hela vägen??? va vet ja hade 13 fram förut då toppade den 120 men kunde dra på bakan om ja växlade från 1:an till 3:an så då va d kul som fan kan ja säga när man körde i stan o så;)


tror trotteln va ställd i mitten om ja minns rätt tyckte dne gick bäst då för man kan väl ställa acc o toppfart lite där om ja inte missminner???
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Här har du lite info!

2200741Aprilia RS 125

Om strypningarna på Aprilia Rs125 och hur du skall gå till väga för att Strypa ur hojen.

Till att börja med är det ju så att Aprilia: n har följande strypningar
*Cdi- box
*Trottelstopp
*Variabel avgasport
*samt olika storlekar på förgasare, och olika versioner av rs125

Som säkert redan känt så har rs125: an en effektsvacka någon stans mellan 4500-5500rpm och den är endast av två anledningar första, klara kravet 15hk.
För det andra, sänka bullernivån.

För att bli av med detta ruskigt irriterande varvtalssänkning så monterar man av den bakersta kåpan (bakkutsen, kåpa och passagerar sadel) genom att skruva ur dom små torxen som den sitter med.
Där under kommer du sedan att se två stycken större svarta boxar., det ena är cdi- boxen och det andra är boxen för den variabla avgas porten.

Då ska du börja at montera av den boxen på som det sitter en lapp med en massa siffror på, om jag inte missminner mig så står det även ”nippon” på den.
Det är alltså INTE den boxen som det står ”ducati” på!

Då kollar man i motsatta ände emot vad kabelhärvan går in i, där kommer det vara en svart lite hårdare typ av Silicon massa, är det inte det så har någon redan varit där och pillat.

För att återgå till den svarta massan, det är bara att pilla bort den med någon form av vassare verktyg, var dock lite försiktig. Man ska pilla längs med långsidorna då det är längs med ena långsidan som den så kallade metall bryggan infinner sig. I botten ligger ett kretskort och ut från den går den lilla metall bryggan, klipp av bryggan och se till att ändarna inte nuddar varandra. För säkerhets skull koppla in och ta en provtur, om allt funkar ska den gå som
en gud, det blir en helt annan hoj att köra. Sedan fyller man igen hålet med exempelvis bygg- silicon.


Nu vidare till punkt två, trottelstopp.
Det är bara att kika under tanken ner på förgasaren, där brukar det sitta en liten bensinslangsbit på trottelvajern som gör att det inte går att vrida trotteln så mycket som det ska gå.


Punkt tre då, variabel avgasport allmänt känt även som ”rejv”.
För att kolla om den variabla avgasporten är inkopplad, det är mycket sällan den är det från fabrik.
Så kikar man helt enkelt under tanken på höger sida, lite till höger från batteriet så finns det en massa olika kontakter och kablar där kikar man om man kan se någon kabel som inte är ihopkopplad, om så är fallet så är det bara att koppla ihop dessa, detta är även suveränt då det bara är att koppla ur dessa före besiktningen.
Annars kan man ju kontrollera om avgasporten är i funktion på olika sätt.
Glöm inte att gå upp i munstycke när du strypt ur din hoj, då det finns stor risk att den kommer att skära annars, hur kolla längre ner i tråden.

När alla strypningar är borta så har man ca. 32hk(varierar) på vevaxeln, men det som igentigen är intressant är ju vad man har på bakhjulet och vad man verkligen kan få ner för hk i backen efter en effektförlust på vägen dit på ca. 13%.

Ja då var det till sist punkt fyra, Rs125:an har sålts med en rad olika förgasare monterade, allt från 80km/h versionen i tyskland med 24mm till fullpower versionen i tyskland med 34mm förgasare.
Men storlekarna som cirkulerar på marknaden är 24, 28 och 34mm. Vanligast på dom svensksålda är 28mm, och det är även det vanligaste även i tyskland.
Men på vissa tyska hojar runt årsmodellerna runt –97 –98 så har dessa utrustats med 34mm förgasare, ruggit bra om man vill ha trim på.
Sen finns det en rad andra olika strypningar och modifieringar, vissa cyklar i världen har inte ens en variabel avgas port och därför räknas dessa inte som FP (fullpower) cyklar.
På 80km/h varianten i tyskland så finns det inte heller någon avgasport, och tydligen har det visat sig finnas även cyklar med 28mm förgasare som avsaknar variabel avg. p.
Nu ryktas det även om att dom absolut senaste rs125:eek:rna från typ –05 och framåt kommer att ha 24mm förgasare, och det är förmodligen för att göra det svårare att ta ur stora effektuttag ur rs:en
 

Dilidog

Devil is a Loser and he´s my bitch
Gick med
30 May 2006
Ort
karlskrona
Hoj
Aprilia rs 125 gp1
tack mr_helmut askalas all fakta ja behövde sjybbe som fan;)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top