Apriliafolket! Slirande koppling RSV Mille

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Att kopplingen slirar på RSV Mille verkar inte vara någon ovanlig företeelse så även på min...
Jag undrar om det finns några andra som har samma problem och isåfall vad ni gjort åt det?
Jag har en 00:a som började slira på kopplingen efter 750-mila servicen. Det uppträder då och då men inte alltid. Har läst lite här och där att det är ganska många som får detta problem, vad är era erfarenheter? Skillnad på årsmodeller, motorolja etc...?
Jag kör med Motul delsyntet men funderar på att byta till Castrol GPS då jag hört att den ev. fungerar bättre...
Idag vid ett tillfälle när jag drog på rätt duktigt från stillastående slirade den väldigt upp på alla växlar. Vid ett senare tillfälle när jag drog på så var det helt ok... konstigt..

Hojen har gått 1250 mil.

Tacksam för kommentarer, råd och tips!

Mvh,
Micke

Last edited:

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
TL1000s -97
mikcar skrev:
Att kopplingen slirar på RSV Mille verkar inte vara någon ovanlig företeelse så även på min...
Jag undrar om det finns några andra som har samma problem och isåfall vad ni gjort åt det?
Jag har en 00:a som började slira på kopplingen efter 750-mila servicen. Det uppträder då och då men inte alltid. Har läst lite här och där att det är ganska många som får detta problem, vad är era erfarenheter? Skillnad på årsmodeller, motorolja etc...?
Jag kör med Motul delsyntet men funderar på att byta till Castrol GPS då jag hört att den ev. fungerar bättre...
Idag vid ett tillfälle när jag drog på rätt duktigt från stillastående slirade den väldigt upp på alla växlar. Vid ett senare tillfälle när jag drog på så var det helt ok... konstigt..

Hojen har gått 1250 mil.

Mvh,
Micke

Det borde gå att shimsa (stavning) upp fjädrarna. Alltså, skaffa brickor som är lika stora som fjädrarna och ungefär 2mm tjocka. Montera dessa under fjädrarna. Kontrolera att du kan koppla ur ordentligt och sen är problemet löst.

Annars kan Lövis tippsa om en bra olja... JAg kör samma men kommer inte ihåg vad den heter.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
mikcar skrev:

Hojen har gått 1250 mil.

Mvh,
Micke

Mitt tips : gå in på WCX's forum(www.wcx.nu) o försök ragga tag i Ething, som dessvärre tycks ha givit upp detta forumet...

Han vet GARANTERAT!!
:fakta
:tummenupp

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Tack för tipsen! Ska nog pröva annan olja först innan nått annat. Vad kör ni med för olja som funkar bra för er?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
mikcar skrev:
Tack för tipsen! Ska nog pröva annan olja först innan nått annat. Vad kör ni med för olja som funkar bra för er?

Agip's semisyntetiska!
Har jag kört i ALLA mina cyklar - funkar :tummenupp

Dennis

~336647~ Nr: 82 på Sporthoj.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu längre (Hade en Mille R-02)
Jag har köpt Castrols olja, den helsyntetiska R4 Superbike. Har för mig att det står i instruktionsboken att man ska använda helsyntetisk. Har dock inte stjälpt i det i hojen ännu, så jag vet inte hur den fungerar. :hej

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
K-Micke skrev:
Rätta mig om jag har fel men sitter det inte en slirkopppling på Millen? Alltså en koppling som slirar lite vid negativ belastning typ hård motorbroms. Hur styrs den i så fall? Kanske den mekanismen kärvar.

Någe slags vacuumtjofles har jag för mig, kopplat till insugen.. Dom gasar alltså för lite :)

/B

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
K-Micke skrev:
Rätta mig om jag har fel men sitter det inte en slirkopppling på Millen? Alltså en koppling som slirar lite vid negativ belastning typ hård motorbroms. Hur styrs den i så fall? Kanske den mekanismen kärvar.

Jo, det är alldeles riktigt, den har en pneumatisk styrd koppling som ska slira vid hård motorbroms (motorbroms finns det gott om) för att undvika bakhjulsstuds. Aprilia kallar den PPC (Pneumatic Power Clutch...?). Vakuum alltså...

Verkar som ett välkänt faktum att kopplingen börjar slira efter ett tag men är tydligen fixat på senare modeller.

Garantiåtgärd tycker jag men vad jag läst från andra forum så verkar inte Aprilia vilja kännas vid detta... (undrar då varför dom fixat detta på senare årsmodell...). Någon annan som hört annat? Och såklart så har ju garantin gått ut... Iofs. upplever jag inte det som ett jätteproblem då det inte sker för jämnan men klart irriterande.

mctommy

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Hoj
Aprilia mille
Apriliakoppling

Kontroller att kolven i pumpen till kopplingshandtaget går tillbaka ordentligt. Gör den inte det släpps kopplingsvätskan upp till behållaren snabbt nog vilket gör att trycket i systemet kan ligga kvar. Det här gjorde att jag plockade ur kopplingskorgen 2 ggr och slipade varenda lamell med 400-papper i tron att.... Detta efter rekommendationer från "experter". Kopplingshandtagspumpkolven var felet.!!! Efter detta inga problem.

Ska vara Kontrollera och upp till behållaren inte snabbt nog

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln