Aprilian vägrar starta!!!

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
stoooffe skrev:
Ja, dubbelkollade allt. Men ska ut o kolla igen nu idag. Testa en del tips som jag fått från denna tråden.
När du startar så får du inte röra gasen när choken används!
Prova med att skruva ur stiftet och kör med starten så att
du luftar ur cylindern. I med stiftet och prova utan at röra gasen!

_Junior

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Honda 600RR'07 Honda CRF450HM '03 Honda CR125R '04 Honda X8R '02
stoooffe skrev:
Hej!

Har en Aprilia RS 125 -02.

Nu är det så att Aprilian totalt vägrar o starta. Den bara surar hela tiden. Stiftet ett nytt o funkar hur kanon som helst. Har mekat sönder o kollat så det inte sitter nåt skit i förgasaren. Plockade sönder förgasaren o blåste rent överallt. Men den vägrar fortfarande starta. Ja kan stå o kirra (stavning ?) i flera år, den bara håller på och då o då så puffar d till i avgasröret.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för svar! Vill ju osso ut o köra! :)

Har ochså en aprilia rs 125-02 som de händer precis samma sak som du skrev där. Först kunde ja köra en liten stund sen bara tvärdog den och de blir de massa förgasarsmällar.... Men ja tror bara de är tändstiftet ändå, så ja ska testa att byta de först innan ja ser de som allvarligt fel vikket ja inte gör än så länge för 2-taktare brukar ju sura.

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
_Junior skrev:
Har ochså en aprilia rs 125-02 som de händer precis samma sak som du skrev där. Först kunde ja köra en liten stund sen bara tvärdog den och de blir de massa förgasarsmällar.... Men ja tror bara de är tändstiftet ändå, så ja ska testa att byta de först innan ja ser de som allvarligt fel vikket ja inte gör än så länge för 2-taktare brukar ju sura.

afan så du har samma problem! Jag ska va me på verkstan på freda så ja kan skriva här sen när ja vet vad problemet e ! :)

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Hej!

Har inte fått tid på verkstaden förräns nästa torsdag!
Nu är det så att jag fick igång hojen igår genom att springa som en galning med den! Den starta nästan direkt! Jag satt på den och höll gasen på ca 4000-4500rpm för att den skulle bli varm, fick upp den i ca 85 grader.
När jag sedan släppte gasen så bara stannade den igen.
Problemet är även att det går överhuvudtaget INTE att få igång den med elstarten. Elfel någongstans?

Jag har iaf ingen aning vad detta kan bero på! En av farsans polare kommer idag och skall se om han vet! Han är rätt duktig på hojjar!

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
stoooffe skrev:
Hej!

Har en Aprilia RS 125 -02.

Nu är det så att Aprilian totalt vägrar o starta. Den bara surar hela tiden. Stiftet ett nytt o funkar hur kanon som helst. Har mekat sönder o kollat så det inte sitter nåt skit i förgasaren. Plockade sönder förgasaren o blåste rent överallt. Men den vägrar fortfarande starta. Ja kan stå o kirra (stavning ?) i flera år, den bara håller på och då o då så puffar d till i avgasröret.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för svar! Vill ju osso ut o köra! :)

Blev avgasröret väldigt hett när du väl fick i gång den ? Då kan det vara krysskilen (om det nu är så på en Aprilia) som är av/sned eller bara kass
hojen blir då svårstartad, går het. Beror på att tändningen blir helt fel.
Annars så låter det som tändstift, det första man gör på en 2T cross/Enduro
som inte startar är att byta tändstift (ingen som åker enduro kör ut utan extra tändstift) händer hela tiden.

Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Prova med att ladda batteriet. Tjejen hade liknande problem med sin förra hoj, skitsvår att få igång med elstart men lätt att springa igång.

_Junior

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Honda 600RR'07 Honda CRF450HM '03 Honda CR125R '04 Honda X8R '02
stoooffe skrev:
Ingen som vet vad detta kan vara? :confused:

Så nu har jag bytt stift :yoparty å de va de som va felet på min iaf.
Men testa å byt stift, och om du får igång den så dra ur hojjen på en gång då så kommer de nog att funka.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
stoooffe skrev:
Hej!

Har inte fått tid på verkstaden förräns nästa torsdag!
Nu är det så att jag fick igång hojen igår genom att springa som en galning med den! Den starta nästan direkt! Jag satt på den och höll gasen på ca 4000-4500rpm för att den skulle bli varm, fick upp den i ca 85 grader.
När jag sedan släppte gasen så bara stannade den igen.
Problemet är även att det går överhuvudtaget INTE att få igång den med elstarten. Elfel någongstans?

Jag har iaf ingen aning vad detta kan bero på! En av farsans polare kommer idag och skall se om han vet! Han är rätt duktig på hojjar!

Vad har du gjort med hojjen? Har du bytt nåt eller nånting?

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Det sitter en nål ventil i forgasaren om den har hangt upp sig eller ar sliten flødar den hojen,du har inte monterat nåt fel i forgasaren? om fløttør højden ar fel flødas motoren...om hojen gikk bra innnan du fick skit i forgasaren och du har fin gnista har du nog fel i forgasaren...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024