Arai Chaser eller Arai Condor

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n
Tjena.
Ja, som rubriken lyder, vilken hjälm tror ni är bäst ur säkerhetssynpunkt?
De känns rätt lika att ha på skallen, och Arai brukar väl göra bra hjälmar, fast vilken är bäst? :)

tack för mig!
 

Phasma

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Sverige
Hoj
Flera....
niclas_idag skrev:
2152755 Tjena.
Ja, som rubriken lyder, vilken hjälm tror ni är bäst ur säkerhetssynpunkt?
De känns rätt lika att ha på skallen, och Arai brukar väl göra bra hjälmar, fast vilken är bäst? :)

tack för mig!

ARAI ASTRO R....det lönar sig .........

/Phasma
 

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n
Phasma skrev:
2152765 ARAI ASTRO R....det lönar sig .........

/Phasma
Okej, så Arai Astro R är vassare än både Chaser och Condor?

Såg att den var lite dyrare, vill helst lägga runt 3000-4000 kr på hjälmen, vet ni någon annan hjälm från t.ex. Shoei som kanske är bättre och ligger i 3000-4000 kr klassen?
Kanske XR-1000 ? Såg att mcvaruhuset hade rabatt på den nu.
 
Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
niclas_idag skrev:
2152779 Okej, så Arai Astro R är vassare än både Chaser och Condor?

Såg att den var lite dyrare, vill helst lägga runt 3000-4000 kr på hjälmen, vet ni någon annan hjälm från t.ex. Shoei som kanske är bättre och ligger i 3000-4000 kr klassen?
Kanske XR-1000 ? Såg att mcvaruhuset hade rabatt på den nu.

XR-1000 är en riktigt skön och bra hjälm, rabatter är ju bara ett plus :tummenupp
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Har nyligen köpt en Condor och är supernöjd med den det lilla jag hunnit köra :)
 

anot

MepMep
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
Nope
Jag har använt min Condor ett par veckor nu och den fungerar mycket bra. Du får väl testa vilken som sitter bäst på just ditt huvud (Shoei vs Arai)...
 

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n
anot skrev:
2152958 Jag har använt min Condor ett par veckor nu och den fungerar mycket bra. Du får väl testa vilken som sitter bäst på just ditt huvud (Shoei vs Arai)...
Jo, jag tyckte att Arai hjälmarna satt bra på huvet, men det jag undrar över är säkerheten. Vilken som är säkrast på knoppen i just den prisklassen. Jag tror iaf inte att jag blir missnöjd med en Arai Chaser eller Condor.
 

anot

MepMep
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
Nope
Ja du, testa att googla lite efter tester. Jag såg i någon svensk tidning där de testat lite olika hjälmar (dock ingen Arai) och där kom XR-1000 tvåa efter en Schubert (tror jag det var).
 

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-
niclas_idag skrev:
2152755Ja, som rubriken lyder, vilken hjälm tror ni är bäst ur säkerhetssynpunkt?
Chaser skall, vad jag förstått det som, vara ersättaren till Condor. Så jag tror den är lite bättre säkerhetsmässigt, men det är nog knappast märk/mät-bart. Ganska lika hjälmar, köp den du får bäst pris på, alternativt den du kan få med snyggast lack. ;)

Som Phasma säger så är det Astro R som gäller om du vill ha något som är säkrare av Arai.

Tips: Kolla på sidor som Mlol.de och FC-moto.de, dom har ofta bra priser på utgående lacker på värsting Arai'sen osv. Personligen så tycker jag du lägger till en tusing och köper dig en av de bästa hjälmarna på marknaden, Arai RX-7 Corsair. Båda sidorna säljer ut den för 499€ (fjolårs lacker eller blank svart/vit), den kostar uppemot 7.300 kr i svenska mc-butiker.

Spana även in www.araihelmet-europe.com om du vill ha rena fakta om varje hjälm.


MVH
/PL0J
 

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n
PL0J skrev:
2154589 Chaser skall, vad jag förstått det som, vara ersättaren till Condor. Så jag tror den är lite bättre säkerhetsmässigt, men det är nog knappast märk/mät-bart. Ganska lika hjälmar, köp den du får bäst pris på, alternativt den du kan få med snyggast lack. ;)

Som Phasma säger så är det Astro R som gäller om du vill ha något som är säkrare av Arai.

Tips: Kolla på sidor som Mlol.de och FC-moto.de, dom har ofta bra priser på utgående lacker på värsting Arai'sen osv. Personligen så tycker jag du lägger till en tusing och köper dig en av de bästa hjälmarna på marknaden, Arai RX-7 Corsair. Båda sidorna säljer ut den för 499€ (fjolårs lacker eller blank svart/vit), den kostar uppemot 7.300 kr i svenska mc-butiker.

Spana även in www.araihelmet-europe.com om du vill ha rena fakta om varje hjälm.


MVH
/PL0J

Tjena.
Jo, jag har kollat FC-moto.de där jag såg Chaser hjälmen i silver som jag tyckte var rätt snygg. De har ju också RX-7 modellerna fast bara i de största storlekarna, jag måste ha en XS :)

Mlol.de har jag faktiskt inte hört talas om, ska ta och kolla in den om de har något vettigt, är ju på jakt efter i princip allting i klädväg.

Tack så mycket för hjälpen!
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Har precis lagt en beställning på mlol.de på en Shoei xr-1000 för 348 inkl frakt. Det jag läst om mllol.de är mkt positivt + att dem svarar grymt snabbt på mail, ngr få timmar bara :tummenupp
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Tips:
Hjälmutbudet består inte endast av Arai och Shoei.
Finns flera märken som erbjuder samma kvalitet och skydd, t.ex: AGV, Shark, X-Lite, Nitro, Schuberth, Roof osv osv.

Ta den hjälm/det märke som passar er skalle bäst. Det ger med största sannorlikhet bäst resultat.
 

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-
PGH skrev:
2154969 Har precis lagt en beställning på mlol.de på en Shoei xr-1000 för 348 inkl frakt. Det jag läst om mllol.de är mkt positivt + att dem svarar grymt snabbt på mail, ngr få timmar bara :tummenupp
Samma här, har inte hört något dåligt om dom. Och tillskillnad mot FC-Moto så går det att få kontakt via mail, och det oftast snabbt dessutom.

Skall snart lägga en beställning på en Arai RX-7 Corsair hjälm och ett par Astars GP Pro handskar därifrån. :tummenupp
 

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n
PGH skrev:
2154969 Har precis lagt en beställning på mlol.de på en Shoei xr-1000 för 348 inkl frakt. Det jag läst om mllol.de är mkt positivt + att dem svarar grymt snabbt på mail, ngr få timmar bara :tummenupp

Okej, har hört att de hjälmarna också ska vara mycket bra. Måste nog tillbaka till mc-varuhuset eller annan affär och prova ut ordentligt. Så man vet exakt vad man ska ha, sen kanske man lägger beställningen i tyskland om det skiljer mycket i pris, fast det känns ändå rätt risigt att prova i en butik sen handla från tyskland... :)
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Jag tycker det verkar som att Arai och SHOEI är varandras motsatser vad gäller form.

Jag hade tänkt att köpa SHOEI men jag kan inte ha det överhuvud taget. Sitter jättemärkligt. Arai sitter som gjutet. Min kusin var precis tvärt om. Han kan inte ha Arai men SHOEI passade alldeles utmärkt.

Kanske bara tillfälligheter... :)
 

Ktm-mangan

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
KTM 950 SM 06 såld,ktm 660-06såld,Superduke -08
Ja köp en arai rx7:a corsair,skönare hjälm får man leta efter,är supernöjd!
fick braa pris på den med:)!!
 

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kristinestad/Finland
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Om Arai eller Shoei passar på skallen så köp definitivt nån av dem, japanska hjälm tillverkare har mycket strängare testkrav en europeiska och därmed bättre uppbyggda. Stirra dig inte heller blind på vikten på hjälmen, viktigaste är hur den känns på huvudet,alltså var tyngdpunkten på hjälmen ligger,hellre en hjälm på 1600gram med tyngpunkten ner mot nacken en en på 1100g som har tyngdpunkten högre upp,inte bra för nacken!! Och helst så kallade dubbel D lås!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top