Arai Condor?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Arai är nog dyrast på visirfronten, men å andra sidan ska man köpa en hjälm som passar ansiktsformen, så då får man ju ta den kostnaden.

Rekommenderar själv Arai. Är inne på min andra, Astro-R båda gångerna, anser att den är kalas. Min dotter har en NR 5, föregångaren till Condor, som hon är mycket nöjd med.

Om du vill prova ytterligare ett hjälmmärke, då tipsar jag om Suomy. De finns till jäkligt bra pris på Lelles.

Lycka till med köpet & lägg gärna till lite extra. Det är ett helvete att vara missnöjd med sin hjälm....jag vet.

Sedan har ju arai också de bästa visiren. Visir som man kan böja helt åt andra hållet utan att knäcka det:tummenupp

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Sedan har ju arai också de bästa visiren. Visir som man kan böja helt åt andra hållet utan att knäcka det:tummenupp

Fast man tror fan man ska knäcka dem totalt då de ska våldas på :gnissla

Har dock börjat få in vanan, men tidigare körde jag i "mörker" bara för att slippa byta eländet.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Vad är det egentligen som skiljer RX7 mot de billigare modellerna? Förutom att den har lite ballare målningar, vad exakt är det man betalar för?

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Av alla, AGV, Nolan, Shoei, Ario (?) mfl... så passar Arai mina flaxöron bäst :D
Extrautrustad m nässkydd som "minskar" imma. Dock kunde de vara lite tystare.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Vad är det egentligen som skiljer RX7 mot de billigare modellerna? Förutom att den har lite ballare målningar, vad exakt är det man betalar för?

Bättre ventilation vilket troligtvis är anledningen till att den är brusigare...de flesta kör iallafall med öronproppar så då spelar det ökade bruset mindre roll.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Bättre ventilation vilket troligtvis är anledningen till att den är brusigare...de flesta kör iallafall med öronproppar så då spelar det ökade bruset mindre roll.

Ventialtion, balans och aerodynamik. Kör själv utan öronproppar. Vare sig det gäller en 50mila resa eller en banträff. Det är nog mer en personlig fråga.

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12

Huvudsakligen ;) är det skaluppbyggnaden som skiljer. RX7:an har SNC och CLC.

:fakta
SNC “Structural Net Composite” is Arai's newest and most advanced shell construction. It incorporates a structural net reinforcing material embedded between Arai's exclusive Super Complex Laminate Construction layers for an even more rigid, yet lighter outer shell.

http://www.araihelmet-europe.com/php/page/index2.php?page=rx7_tech

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Huvudsakligen ;) är det skaluppbyggnaden som skiljer. RX7:an har SNC och CLC.

:fakta
SNC “Structural Net Composite” is Arai's newest and most advanced shell construction. It incorporates a structural net reinforcing material embedded between Arai's exclusive Super Complex Laminate Construction layers for an even more rigid, yet lighter outer shell.

http://www.araihelmet-europe.com/php/page/index2.php?page=rx7_tech

Rx7:an behöver det extra nätet då den har så många ventilationshål. Viper/astro har ju inte lika många hål. Varje ventialtionshål försvagar hjälmen om man inte förstärker den. Så som Arai har gjort med SNC.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping