Arai konstruktion

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Hej,

Jag har sedan jag köpte min Arai Astro-R för knappt ett år sedan, förbannat visirmekanismen på dessa hjälmar. Byta visir eller bara plocka av/på befintligt vid t ex rengöring innebär ju nästan att man får be sig ledig från jobbet.
Förutom att det är krånligt så är ju sköldarna ömtåliga samtidigt som de måste flexa när man monterar visiret. De flexar f ö även vid normal öppna/stäng.
Nu har ett fäste gått av på ena sidans sköld. En polare har samma problem.
Är detta vanligt och ni som har samma erfarenhet; har ni reklamerat er hjälm?

Bara haft Shoei tidigare och deras mekanismkontruktion är ju mångdubbelt bättre.

Vidar sägs det att Arai har hög säkerhet, men går de klena sköldfästena sönder så trillar ju visiret av:näsblod

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Har haft samma problem med två sköldar. Fått ut båda på reklamation.
Har en känsla av att Arai fått en eller frera serier med dåliga sköldar. Kört arai i många år och aldrig haft problem före dessa två sköldar pajat.
Samma sak hände en försäljare av arai som skulle demonstrera hur enkelt det är att byta visir på hjälmen..

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Aldrig haft några problem med Arai. Vänd dig till närmaste återförsäljare för hjälp. Delar kostar nog inte så mycket att handla, men det tråkiga är att reservdelslagret inte alltid är det bästa..

Själv har jag gjort det tusen gånger, men gör man det väldigt sällan håller jag med om att det kanske inte är det mest optimala. Arais konstruktion är ju dock den snabbaste, även om Shoeis är den absolut enklaste:)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
har bytt flertal gånger utan problem, antingen har jag haft tur eller så har du haft otur. TYcker att LRS systemet är OK, men det finns bättre. HAr då kunnat böja och bända rätt friskt på mina hjälmar

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Blev pålurad en Arai av en MC-Handlare förra året. Frågar du mig så är Arai en skithjälm. Må så vara att den kanske skyddar bra men det ska väl gå att öppna visiet mer än ett par ggr utan att det ska gå sönder.

Aldrig mer Arai för min del.
Den jag hade åkte i papperskorgen på MC-Huset när jag köpte en ny hjäm, en Caberg med inbyggt solvisir. Den hjälmen är jag väldigt nöjd med.
OBS, jag köpte inte Arai-hjlmen på MC-Huset.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Kör också med Arai och har aldrig haft problem att byta visir om det än är
förbannat omständigt... Dock så verkar visiren (original!) har lite oilka form,
får justera om infästningen tusen och en gång för att inte få
som jetströmmar in i hjälmen... Helt totalt värdelöst!
Nästa hjälm lär nog bli av annan tillverkare om jag hittar en som
passar skallen lika bra.

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Sv650s -99
Tyckte också det var krångligt till en början, men man lär sig. Visst finns det väl ganska mycket bättre visirmekanismer men jag har inte testat någon hjälm som suttit i närheten av min arai. Någon som har tips på någon hjälm som liknar arai chaser i passformen? Vill gärna testa något nytt nästa gång, men eftersom ingen annan hjälm jag testat hittills varit i närheten så skön så vettetusan.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Arai var väl först med verktygslöst byte av visiret och konkurrenterna kunde titta på dem och göra något eget utan nackdelarna för Arai's mekanism är ju skit rent ut sagt idag. Man kan inte förvänta sig att plast håller för de påfrestningar som blir i en Arai. Ett lock gick sönder för mig i Tyskland på hojsemester och som nämns ovan är visiret då löst vilket känns lagom säkert, som tur är hade man silvertejp med sig. Fick nytt lock i rätt färg på garantin.

Highsidade i drygt 100 km/h och slog skallen rätt rejält, hjälmen var skadad på alla sidor inklusive rakt ovanpå men huvudet tog ingen skada som tur var så det blev en ny Arai i alla fall. :)

51XPmMtNcJL._AA280_.jpg

gallery_715_1_39544.jpg

Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Nån som vet om det finns en hjälmtillverkare med liknande hjälmform som Arai?

Jag har hört att Arai skall vara något ovalare än många andra på marknaden.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Aldrig mer Arai för min del.
Den jag hade åkte i papperskorgen på MC-Huset när jag köpte en ny hjäm, en Caberg med inbyggt solvisir. Den hjälmen är jag väldigt nöjd med.
OBS, jag köpte inte Arai-hjlmen på MC-Huset.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Dagens skämt!
Jag hoppas du skojar?
Du kastade en av marknadens bästa hjälmar och köpte en av marknadens sämsta? :va

Ja det finns folk till allt!

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Är nöjd med min hjälm men tycker fortfarande att det är krångligt att byta visir.
Arai har en film på sin hemsida men jag undrar om den är trickfilmad för det tar de samma tid i sekunder som det tar mig i minuter (kvarter :tungan ) att byta visir.

http://www.araihelmet-europe.com/php/videos/gpracer.wmv

Övar man lite så klarar man av att byta visir inom 10 sekunder. Vet om folk som klarar av att byta visir på drygt 3 sekunder:D

El Garto: Säkerhetsmässigt är det väl inte det mest optimala att ha ett visir mellan skal och frigolit. Hjälmen ska ju sitta så tight som möjligt, ska man tå utstå med en tight hjälm säger det sig självt att det inte är så bra att ha tomrum någon annanstans på hjälmen. Blir inte den perfekta dämpningen då. Nolan har ju löst det tex genom att ha extra mycket frigolig, men tyvärr väger ju hjälmen i sin tur bra mycket mer:( Men men.. Så länge din hjälm sitter bra på skallen så:tummenupp

Vilken produkt man än gnäller på så är det ju alltid någon som är missnöjd eller haft otur/klantat sig. Visst är det lite krånligt, men hade folk haft bättre vetskap om hur det går till att byta Arai-visir så hade det inte alls vart några problem tror jag.

Dock tror jag att vi kan vara överens om en sak, enklare visirsystem än Shoeis finns nog inte på marknaden idag..

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
2hjulslös
Sharks lite dyrare hjälmar har ett ett enkelt och bra visirsystem. Tar inte många sekunder att byta visir på min hjälm som är en RSX. Sedan är visiren lite tjockare än vad vissa andra märken är. Så de känns stabila.

//B

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Så har man precis plockat av, monterat pinlockskivan och satt tillbaka visiret på hjälmen (Arai Chaser) - av, inga problem, kändes solitt - på, lite lurigare, ingen riktig känsla för vart man börjar s.a.s.
När man är rätt ute känns det som att visiret nypt fast på precis helt fel ställe, man lite mer våld och det klicket man väntar på dyker upp och spärrarna hoppar ut igen (phew).

Det är säkert bra grejer bara man blir van och får lite schwung på't - hjälmen sitter verkligen oerhört skönt, så det är absolut värt det.

/J

Last edited:

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad

Precis bytt från en XR-1000 till en Arai Viper GT och det bytet ångrar jag inte. Vilken otroligt jävla skön hjälm. Den är tystare (hade dock inte wisperkit på min Shoei) stabilare och sitter så mycket bättre.

Upplevde dock Araien som rundare i passformen än Shoei, men chasern var mer lik Shoein och blev mer oval, men det kanske bara är jag

Kan def. rekommendera en Arai Viper. Så skön, så stabil så snygg. Dock så är visirbyte lika smidigt som en dubbel bypass operation, men å andra sidan, bytte visir 2 gånger förra året på min Shoei, så ser det inte som ett större problem

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Precis bytt från en XR-1000 till en Arai Viper GT och det bytet ångrar jag inte. Vilken otroligt jävla skön hjälm. Den är tystare (hade dock inte wisperkit på min Shoei) stabilare och sitter så mycket bättre.

Upplevde dock Araien som rundare i passformen än Shoei, men chasern var mer lik Shoein och blev mer oval, men det kanske bara är jag

Kan def. rekommendera en Arai Viper. Så skön, så stabil så snygg. Dock så är visirbyte lika smidigt som en dubbel bypass operation, men å andra sidan, bytte visir 2 gånger förra året på min Shoei, så ser det inte som ett större problem

Arai är ju faktiskt oslagbara när det gäller kvalité, det tycker åtminstone jag - och passformen är bra. Jag är dock ändå lite inne på Shoei på grund av just passformen - har också hört att dom ska vara lite ovalare än andra vilket skulle passa mig fint. Har du prövat fler Shoei / var det bara med XR-1000 du upplevde störande ljud?

Yugbutt

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Triumph TT600-01
Jisses...ni får ju det att låta som om det är skitlätt att byta visir på en Chaser hjälm.. trodde jag också , tills den där jäkla spaken flög av på vänster sida..ha ha ...vad gör man åt sådant??

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike

Trådlyft!

Ena skölden nu sönder på min Arai hjälm :mad:
Ska skaffa ny sköld men funderar även på ny hjälm pga min Arai har nu några år på nacken.

Är shoei lik ? inte vad jag har upplevt ia den jag provade inför araiköpet...men det var ett tag sen nu.

Några andra märken som kan tänkas?

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke